Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ö o B´s Luftvärmepump (Överskottbolagets)  (läst 40284 gånger)

Tummelisa

SV: Ö o B´s Luftvärmepump (Överskottbolagets)
« Svar #40 skrivet: 01 nov-09 kl 01:27 »
Så där.. Installerad och igång. Det tog ungefär 1.5 timme allt som allt med att borra hål, montera upp inne-enheten och dra igång det hela. Sedan är det väl 3-4 timmar till med att snygga till det hela, d.v.s. dölja slangar ute och inne, dra fram ett nytt uttag till inneenheten så man slipper skarvsladdar.. Får bli lite kvällsarbete på det de närmsta veckorna.

Får lite mer inspiration här o nu  :D! Ser nog till att min också kommer upp på väggen även om jag får vänta med den sk installationen. Skriv gärna hur det funkar med värmen o så.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

andtol

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 nov-09 kl 07:20 »
Så där.. Installerad och igång. Det tog ungefär 1.5 timme allt som allt med att borra hål, montera upp inne-enheten och dra igång det hela. Sedan är det väl 3-4 timmar till med att snygga till det hela, d.v.s. dölja slangar ute och inne, dra fram ett nytt uttag till inneenheten så man slipper skarvsladdar.. Får bli lite kvällsarbete på det de närmsta veckorna.
Fungerar den bra?

mr. burns

« Svar #42 skrivet: 02 nov-09 kl 10:31 »
Har du någon uppfattning om förbrukningen, sätter du en energimätare innan? Kanske kan vara kul för dig att veta vad den drar på ett år.

Skulle vara kul om du uppdaterade oss om ett par dagar, med lite pers.åsikter, låter den mycket, fungerar den som du hade tänkt, räcker den till, eventuella driftstörningar osv.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 02 nov-09 kl 10:57 »
Jag kan ju svara på några av frågorna nu..

Den har fungerat bra än så länge, tystare än jag räknat med, både inomhusdelen och utomhusdelen. Än så länge värmer den bara c:a 35-40 kvm av bostadsytan p.g.a. att det är ett gammalt hus och alltså ingen öppen planlösning. Jag köpte även en värmeförflyttare på Jula som jag ska försöka installera framöver, förhoppningsvis gör det att den även kan värma upp ytterligare ett rum. Nu har det ju inte varit speciellt kallt (som kallast några minusgrader) ute men det har hittills varit en någorlunda behaglig värme i de två rum som den värmer i dagsläget. Jag satte temperaturen på 20 grader och det blir det ju givetvis inte i alla rum men det är i.a.f. varmare än vad det var innan.

Vad gäller energiförbrukningen så kan jag återkomma med en exakt uppgift om några dagar.. Jag har en sådan där mätare som man sätter i uttaget så den kan jag koppla in till värmepumpen och låta gå ett dygn eller två.

andtol

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 nov-09 kl 15:03 »
Vi har ett 40-tals hus som har trappan i mitten av huset, se bild. Vi satte pumpen på västersidan av huset och tanken var att pumpen ska blåsa luften runt i huset som pilarna visar.

Det fungerar lite dåligt än så länge. Speciellt eftersom vi oftast inte kör innedelen på mer än fläkthastighet 2 av 4.

En liten hjälpfläkt sitter i den gröna punkten, en 12-V-fläkt från datorn. I den lila punkten finns en kamin som vi eldar i så ofta vi kan. När vi eldar i den håller sig tempen på lagom nivå i hela huset.

På övervåningen får vi använda hjälpelement i de tre rummen för att hålla oss över 18 grader på natten.

Jag har inte möjlighet att mäta hur mycket pumpen drar i energi men vi hoppas att vi ska hålla oss i samma nivå som förra året trots att vi höjt inomhustempen från 17 -> 20 grader.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #45 skrivet: 02 nov-09 kl 16:56 »
Jag har en sådan där mätare som man sätter i uttaget så den kan jag koppla in till värmepumpen och låta gå ett dygn eller två.

Tänk på att de här billiga stoppa-i-väggen-energimätarna oftast inte tar någon hänsyn till effektfaktor och övertoner utan mäter s k skenbar energi (spänning x ström x tid), som borde anges i enheten kVAh och inte kWh. Det fungerar utmärkt på rent resistiv last (t ex en elradiator eller en glödlampa), men däremot inte på elmotorer, som t ex en värmepump, då kan man vänta sig att den billiga energimätaren visar upp till 70 % mer än den verkliga förbrukningen.

Ett sätt att prova en sådan energimätare är att mäta en lysrörsarmaturs effektförbrukning med den, koppla sedan bort lysrörsarmaturens faskompenseringskondensator och mät igen. Om den visade effekten ökar kraftigt då så är det skenbar effekt/energi som apparaten visar. I annat fall borde visningen inte ändras mer än på sin höjd några %.

mr. burns

« Svar #46 skrivet: 02 nov-09 kl 18:51 »
Tänk på att de här billiga stoppa-i-väggen-energimätarna oftast inte tar någon hänsyn till effektfaktor och övertoner utan mäter s k skenbar energi (spänning x ström x tid), som borde anges i enheten kVAh och inte kWh. Det fungerar utmärkt på rent resistiv last (t ex en elradiator eller en glödlampa), men däremot inte på elmotorer, som t ex en värmepump, då kan man vänta sig att den billiga energimätaren visar upp till 70 % mer än den verkliga förbrukningen.

Ett sätt att prova en sådan energimätare är att mäta en lysrörsarmaturs effektförbrukning med den, koppla sedan bort lysrörsarmaturens faskompenseringskondensator och mät igen. Om den visade effekten ökar kraftigt då så är det skenbar effekt/energi som apparaten visar. I annat fall borde visningen inte ändras mer än på sin höjd några %.

OT, men kan du rekommendera en som är pålitlig?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #47 skrivet: 02 nov-09 kl 22:18 »
En pålitlig modell som dock inte finns på marknaden längre är Powerbox LVM 210.290. MJS-electronics har en begagnad som de vill ha hutlösa 240 euro för, det är närmare dubbelt så mycket som den kostade ny för 15 år sedan. I princip samma energimätare men med lite annat utseende på panelen och en eller annan detaljskillnad i funktioner har också sålts under diverse andra märken, jag skulle tro att den är tysktillverkad egentligen.

trädman

« Svar #48 skrivet: 02 nov-09 kl 22:40 »
Det blev containervis med "gamla" elmätare över när nätbolagen bytte till moderna fjärravlästa. Dessa mäter rimligt korrekt och alla borde inte hunnit hamna på skroten. Finns säkert på blocket etc. De kräver dock att man förser dem med lämpliga anslutningskontakter

stedevil

« Svar #49 skrivet: 03 nov-09 kl 07:37 »
Tror inte gamla elmätare mäter rätt heller. Spelade ju ingen roll eftersom folk vanligen inte drev elmotorer eller hade annan fasvridande utrustning för att "minska" elförbrukningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #50 skrivet: 03 nov-09 kl 09:09 »
Gamla elektromekaniska elmätare tar hänsyn till fasvridningen, så de mäter korrekt i alla fall i det avseendet. Sen är det en annan sak att mätnoggrannheten kan försämras när den börjar vara gammal och sliten, och kanske kastats omkring omilt i skrotlådor innan den så småningom kommer ut på begagnatmarknaden.

Jag har ett antal enfaselmätare med 10 A märkström liggande, om någon är intresserad. Mest LM Ericsson, någon enstaka tror jag var Landis & Gyr. En del av dem är ganska buckliga och fula men de jag har provat verkar i alla fall fungera.

trädman

« Svar #51 skrivet: 03 nov-09 kl 21:28 »
Tror inte gamla elmätare mäter rätt heller. Spelade ju ingen roll eftersom folk vanligen inte drev elmotorer eller hade annan fasvridande utrustning för att "minska" elförbrukningen.

De utbytta elmätarna är i många fall inte särskilt gamla och nog har de jag känner utrustning som har annan effektfaktor än ett i sina hus/ på sina gårdar (elmotorer, lysrörsarmaturer, kvicksilverlampor och gud vet vad). Självfallet tar elmätarna hänsyn till fasförskjutningen.

Jag köpte några halvmoderna elektroniska mätare med pulsutgång, men utan fjärravläsning för "internmätning" av värme mm. De hade aldrig varit monterade och kostade någon hundralapp styck. Det lär finnas fler sådana.
« Senast ändrad: 03 nov-09 kl 21:30 av trädman »

mr. burns

« Svar #52 skrivet: 06 nov-09 kl 09:51 »
Hur går det med pumpen?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 06 nov-09 kl 19:35 »
Menar du mig eller?

mr. burns

« Svar #54 skrivet: 07 nov-09 kl 14:02 »

teufel

« Svar #55 skrivet: 01 dec-09 kl 23:09 »
Får bara flika in ang. märket Appliance som nån undrade över.
Märket är danskt, men produkterna är säkert Made in China som det mest annat nuförtiden som innehåller elektronik.

Jag har bara erfarenhet av deras portabla luftavfuktare, och de har fungerat klanderfritt sedan 2006 för mig. Vi har två st, en i sadelkammaren (smutsigt och konstant fuktigt utrymme), och en i hallen där vi hänger tvätt vintertid och som även tar fukt från det intilliggande badrummet när man har duschat.

/P

Peter Kruse

« Svar #56 skrivet: 01 dec-09 kl 23:48 »
Till er som inte får varmt i alla rum:
Varje dörr eller liknande öppning som luften måste passera sänker tempen i efterkommande rum med 2 grader.
Viktigt att man har ventilation i ytterväggen i rummet längst bort för att luften ska kunna ta sig dit. Förr när man eldade med vedspis och kakelugn så öppnade man fönstret i rummet längst bort för att få dit värmen, inte vädra ut röken.

Tummelisa

« Svar #57 skrivet: 15 dec-09 kl 08:20 »
Till er som inte får varmt i alla rum:
Varje dörr eller liknande öppning som luften måste passera sänker tempen i efterkommande rum med 2 grader.
Viktigt att man har ventilation i ytterväggen i rummet längst bort för att luften ska kunna ta sig dit. Förr när man eldade med vedspis och kakelugn så öppnade man fönstret i rummet längst bort för att få dit värmen, inte vädra ut röken.

Tackar för tipset. Blir en ventil då i kammaren bredvid köket där vedspisen står. Kan nog få lite bygghjälp till torpet i sommar.

När jag startade tråden funderade jag på ÖB´s luftvärmepump. Var för snabb o köpte på Cheapy en billig Appliance för 3500 med då inräknat stativ, var 45% rabatt och jag trodde det var ett bra köp - den ligger ff omonterad i storstugan.........säljer nog den nu. Har liksom gett upp lite. Ska fortsätta försöket att få en montör ett par veckor till men annars så provar jag nog att sälja den - som blivit för mig bara blivit en belastning.
Är ju ingen quickconnect heller så man behöver vaccumpump och där är det kört.

andtol

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 17 dec-09 kl 13:58 »
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57228

Mindre än fem år efter installationen har 92 procent av alla luft/luftvärmepumpar blivit skadefall hos ett försäkringsbolag, visar skadestatistik från Folksam.

Tummelisa

« Svar #59 skrivet: 13 feb-10 kl 16:04 »
Har fått upp luftvärmepumpen i storstugan nu - äntligen.  Men än fungerar den inte, ska vaccumpumpas först men har nu genom vänners vänner fått låna en vaccumpump. Nåväl, inom ett par veckor så kanske pumpen är igång, har fått en del instruktionspapper och hjälp med det är på gång.

Glad nu att jag inte sålde pumpen och hoppas också att det kommer funka bra sen.

Montörer kan man se sig i stjärnorna efter verkar det som. Särskilt när man köpt en pump själv o inte hos firman. Småjobb de inte tar sig an.

Behöver jag en pump igen så blir det definitivt en quickconnectkopplad.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser