Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...  (läst 18454 gånger)

Existens?

• Gäst
Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...
« skrivet: 24 sep-09 kl 12:19 »
Tänkte göra en liten redovisning av mitt projekt här som jag hållt på med nu i 1,5 år. Det blir en enkel lagård för grisar. Stora boxar på ca 80m2 med utgångar till beten.
Hela byggnaden är ca 15x30 meter, alltså 450 m2. Det blir en stålstomme för jag vill ha fritt utrymme upp till nock, dels för att få en stor luftvolym och därmed bra luft, och dels för att grisar har en förmåga att damma ner, så jag vill ha ett hyfsat rent tak utan en massa stag och stöttor hit och dit..

Det blir lätt isolerat, det är inte meningen att det ska hålla 20 grader där inne, men jag är glad om vatten och sånt inte fryser på vintern, det underlättar ju väldigt..

Mot slutet kommer jag att redovisa den totala kostnaden. En allmän uppfattning är att ett sånt här bygge går på minst 1000 kr/m2, men genom en snarast manisk prisjakt så ser detta ut att hamna under hälften.  Sen kan man alltid ifrågasätta om det är smartast att slänga upp kosing och få det klart, eller att slita halvt ihjäl sig i flera år för att spara pengar.. Den frågan har jag ofta ställt mig.

Jag får dela upp det på flera inlägg eftersom det bara får vara 4 små bilder per inlägg.

Det började i Februari 2008 med att en lastmaskin kom hit och började planera ut backen där huset skulle stå. Som tur är så består marken här av sand när man kommer ner en bit, så det handlade bara om att flytta massor från ena änden till den andra. Gör man det dessutom med lastmaskin så får man packningen på köpet och behöver inte jiddra med att hyra paddor och sånt.

Efter att maskinen planat ut området så hyrde jag mig en liten grävare och började gräva ut hål där plintarna ska stå.  Jag gjöt en platta på 1x1 meter i botten först och ställde sen på ett tratt och gjöt överdelen. Det blir ju 14 plintar.

På bilden ser det ut som överdelen går långt över sanden, men där ska på 20 cm bergkross och 10 cm betong sen, och då ska det ändå sticka upp en klack på ca 10 cm där stommen ska stå på, så förhoppningsvis har jag räknat rätt..
Jag hittade en större betongblandare i skogen utanför ett nedlagt cementgjuteri, den hade inte varit igång på säkert 40 år, men det var bara att sätta på en lite modernare handske och köra igång den.
Tacksamt när man ska gjuta lite, nu blir det ju åtminstone 400 liter betong i stöten, dessutom betydligt bättre kvalitet än i vanlig tombola.

Så det blir allt för denna gång. Kommentera gärna om det är nåt..

« Senast ändrad: 24 sep-09 kl 12:23 av Existens? »

Existens?

• Gäst
SV: Billigt lagårdsbygge, med lite bilder...
« Svar #1 skrivet: 24 sep-09 kl 12:38 »
Så, jag hinner nog med en omgång till..

När plintarna var gjutna så var det att beställa hem en stålstomme.
Jag fick ett pris på 140 000 för en stomme, och det var väldigt billigt, men av en händelse så kollade jag lite på stålpriser, och det visade sig att man bara behövde ge 70 000 för stålet till motsvarande stomme.
Jag är inte van vid att kunna tjäna 70 000 på några veckors svetsjobb, så det blev ju att köpa lösa balkar istället. När man köpte den mängden så fick man dessutom så mycket rabatt så det täckte både vinkelkapning och målning av balkarna.
Nu var jag ju framme på försommaren 2008 och kan säga att svetsningen blev en het historia, det tog dessutom betydligt mer tid än jag tänkt. Men en bra timlön blev det trots allt.
En nervpärs kom när alla fogar var svetsade på ena sidan och det hela skulle vändas på med hjälp av en teleskoplastare för att jag skulle kunna svetsa på andra sidan.  Det vände och bände i balkarna, men dom halvfärdiga svetsfogarna höll trots allt, och stommarna kom ner igen på andra hållet och kunde färdigställas...

Så, allt för denna gång, nästa steg blir att resa stommen.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 sep-09 kl 10:31 »
Jaha, det får väl bli en omgång till..
 Ett litet fel smög sig in vid svetsningen, jag hade beställt stålet med vinklar så det skulle bli precis 15 meter brett invändigt. Men när balkarna kom hem så la jag ut dom lite snabbt för att kolla om det verkade stämma och då blev det 14,80 m, jag kollade noga om jag lagt rätt, men det hamnade ändå där.
Så jag tänkte att det väl blivit nåt fel på fabriken, och satte plintarna på 14,8 meter istället, det var ju inte hela världen.
När jag sen svetsat ihop första stommen så kontrollmätte jag....gissa....15,000000 meter brett ::)... allt var naturligtvis rätt kapat, det var jag som slarvat när jag testade..och nu stod då alltså plintarna på fel bredd.
Så det blev att kapa lite på ena sidan, så ena takhalvan är nu ca 20 cm kortare än den andra..

Nu är vi framme i Juli 2008 och det är dags att resa stommen.

En gubbe tog jag till hjälp, och en kille kom med teleskoplastare.
På första bilden har vi rest första stommen, den är ju alltid värst.. var fästa den?? Såna här stålstommar är väldigt sladdriga. Men genom att parkera en traktor och sätta upp en stötta och spännband, så fick vi den rakt till slut.  Då kom nästa problem..hur tusan få ner stropparna där uppeifrån?? Det blev att hämta en lift till bilen.
På fjärde bilden har vi fått upp några och det börjar stabilisera sig lite.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 sep-09 kl 10:49 »
När vi sen hämtade den sista stommen så blev det tyvärr lite bråttom, eftersom det som sagt skiljer lite i längd på dom så måste alla ställas på samma hål, annars blir ju nocken krokig.. Det glömde vi med den sista, så den kom på fel håll, jag upptäckte inte det förrän på kvällen när jag skruvade takåsar, så maskinen fick komma hit dan därpå en gång till och vända på den sista.

Men på andra bilden så är iaf alla uppe och hjälpligt stagade.

På tredje bilden ser man alla små plattjärn som nu skulle svetsas fast för att fästa åsarna i. Jag kunde ju gjort det när stommarna låg ner, men då hade jag fått svetsa alla vertikalt, och då kändes det ändå bättre att resa stommarna först och svetsa dit järnen sen, då blev det vanlig liggande svetsfog.
Det var ju omkring 150 sån små järn som skulle dit. Jag började att kapa några med vinkelslip, men insåg starx att det där skulle ta evigheter. Så jag besökte en smed som har en kraftig klippmaskin, där var det bara att dunka i järnet, klippte upp allihop bitarna på nån halvtimme...ovärderligt..

Så efter några dagar började det likna nåt, bild 4, Nu kan man börja ana sig till hur det kommer att se ut.

Det får bli allt för idag..

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 sep-09 kl 13:34 »
Mera!  :D

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 okt-09 kl 11:09 »
 Jag fortsätter väl en stund till.
Efter att ha släpat upp ett antal plankor till taket för hand, så insåg jag att det ju kommer att ta 100 år innan alla är uppe, så jag tillverkade en kranarm till traktorn som jag kunde lyfta upp dom med. På första bilden är nu de flesta på plats, men det ser fortfarande luftigt ut.
På andra bilden har jag börjat med gaveln, och när man tittar på stegen som står där i sin ensamhet så förstår man att det är lite höjd på det hela, jag börjar inse att det inte är läge att trilla ner..

Sen kom då vintern och jag kan säga att luften gick ur mig helt. Besvikelsen över att jag inte hade hunnit färdigt och att grisarna inte skulle få flytta in innan vintern var så stor så jag tappade totalt lusten att hålla på med det.
På tredje bilden har våren kommit nu i år, och lite har jag ju gjort under vintern, men inte mycket.

Nu var det ständiga diskussioner för att få ihop folk som kunde komma och hjälpa mig med taket, men eftersom det aldrig gick att få alla samtidigt så gav jag upp även det, utan tänkte att det får väl bli eget arbete  även med taket. Tanken var att sätta upp en bit av innertaket, lägga på halm eller isolering och sen plåten utanpå. Men då blir det en så långdragen historia som måste göras vid vackert väder så jag bestämde mig sent omsider att sätta upp hela innertaket först, och sen får man se när det blir uppehåll så man kan slänga på halm och plåt allteftersom utvändigt.
Så på sista bilden har jag byggt mig en ställning på en vagn och börjat sätta upp plast och glespanel.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 15 okt-09 kl 14:56 »
Det här var skoj att få se!

nyhem

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-09 kl 18:47 »
Väntar med spänning, på fortsättningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 jun-11 kl 13:53 »
Ja, man kan väl säga att även jag väntat med spänning på fortsättningen av bygget...

När jag hade kommit så här långt var även krav-certifieringen av gården och grisarna klart. Då visade det sig att Scan, som hade inspirerat mig till bygget, inte hade behov av fler ekologiska smågrisar. Ajdå. Så vidare till ett annat slakteri för att då leverera slaktsvin istället.. nej, det vågade dom inte lova.
Så där stod jag nu med ett halvfärdigt projekt för flera hundratusen kronor, och ingen direkt ide om vad det skulle användas till. Inspirationen till att gå ner och bygga var nu nere på noll, och speciellt mycket har inte hänt, förrän nu i vintras då luften slutgiltigt gick ur alla grisplaner, och jag tog beslutet att satsa på höns och ägg istället.

Sakta har motivationen svängt från att tänka att ett rep nog ändå är enda utvägen, till ilska över min egen oförmåga och till slut en långsam återstart.
Så nu har våren ägnats åt att röja ur all bråte som har en förmåga att samlas. jag har rivit ner mängder med plast som blåst sönder och kommit en bit på vägen med taket.
En inredning till hönsen kom jag över, så den ligger här och väntar. Förra veckan kom jag över ett billigt parti plåt på 250 m2, så det bör räcka till alla innerväggar.
För en vecka sen hyrde jag en cementblandare för att komma igång med golvet. När jag kört en halv sats visade det sig att den som hyrt den innan hade kört sönder den. Då tröt tålamodet och det blev ett telefonsamtal med en beställning av 14 kubik färdig betong. Så nu är en del av golvet klart, och jag ska börja sätta upp mellanväggar.
Ska ta lite mer kort, här är ett från takläggningen.
Den 1 Juli kommer de första 1200 hönsen.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-11 kl 12:23 »
Ja nu vill vi se massa bilder :D

JBF

• Småland
« Svar #10 skrivet: 21 jun-11 kl 12:28 »
Ja! trevligt! Vad blir det för hönseri? Frigående inomhus eller Krav hela vägen?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 21 jun-11 kl 12:43 »
Heja, heja, jag blir såååå imponerad av dig, vilken fruktansvärd vånda när det sket sig med grisarna, starkt av dig att hitta en ny väg.

Fortsätt uppdatera :) Och ramla för guds skull inte ner :o
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #12 skrivet: 21 jun-11 kl 15:37 »
Och ta inte till repet heller! (:)

Ser fram emot fortsättningen :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 jul-11 kl 10:49 »
Så, 10 dagar har gått sen förra inlägget, så det är väl dags att visa att nåt hänt.. Och det är ju konstigt att det nånstans kommer kraft ifrån, när man står med en piska mot ryggen, märkligt att det inte ska gå att plocka fram den lite enklare.
Efter ett antal dygn med formligt dygnetrunt jobb så har jag fått upp 2 mellanväggar, och fixat en bit innertak, och lite yttertak.

Fördelen med höns jämfört med grisar är ju att man inte måste gjuta fast allt i backen för att dom inte ska ha sönder det.. Nackdelen är ju då att det inte får finnas små hål ens på 5 meters höjd...det är ju dock fåglar:-)

Första bilden visar då en översikt hur det ser ut när man kommer fram mot bygget, till höger är den del som ska bli packrum. En tämligen akut del eftersom det krävs för att få sälja ägg till affärerna, och nu måste det börja rulla in lite kosing, det har varit mycket ut-rull nu..
Ovanpå packrummet blir det en läktare där besökare kan titta på hönsen, det är där det sitter en pressenning just nu för att skugga lite, den kan ju tas bort sen när yttertaket kommer på hela vägen.

Andra bilden är då platsen för packrummet. Egentligen ville jag ha vit plåt inne där, men nu tillåter inte ekonomin fler plåtinköp just nu, så det får bli aluminiumplåt där också, inte så trevligt att jobba i en konservburk kanske, men det är lätt att hålla rent iaf, och man ska ju inte gå där hela dagarna.

Tredje bilden visar taket inne, nu börjar äntligen all glespanel vara på plats, fattas bara 120 brädor nu, men då i den andra avdelningen, och över gaveln där packrummet ska vara.
Akut just nu är att få på ytterplåten också, för det är alldeles för ljust inne i huset, och skulle det bryta ut nåt knas med hönsen så har jag ingen möjlighet att få det mörkt. Jag köpte lite presseningar att slänga på snabbt, men dom skuggar inte mycket.

Fjärde bilden visar då hönsen som kom i fredags, och den andra mellanväggen bort mot nästa avdelning. Det blir öppningar med nät längst upp, så det kan bli en ventialtion ut till gavlarna på huset.
Åt höger blir det utgångar ut till utegården och hagarna. Utegården är det meningen att dom ska ha tillgång till året runt, och hagarna då i första hand sommartid. Det är 1200 höns där nu, och det ger en beläggning på 6 höns/m2, sen tillkommer då utegården på ca 150 m2. Tanken är att det ska bli 1500 höns per avdelning, det m,åste nog till om de ska kunna hålla en vettig värme vintertid.
Ännu en akut punkt blir nu att få dit redena, för hönsen som kom hade börjat värpa lite smått redan, det var 2 veckor tidigare än tänkt, så nu måsta jag snabbt få upp reden, så dom inte vänjer sig vid att värpa på golvet.

Så, lite akuta grejer finns det att ta tag i, men just nu har jag en paus på ett par timmar.

Ja! trevligt! Vad blir det för hönseri? Frigående inomhus eller Krav hela vägen?

Nej det blir frigående inne och ute. men tyvärr måste jag stämpla äggen med en tvåa, dvs frigående inne eftersom kraven för att få stämpla med en etta 'frigående ute' är långt mycket hårdare än de ekologiska reglerna, märkligt nog.. Bland annat måste man ha hagar på 10 m2 per höna, dvs 4 hektar till 4000 höns, och jag vet att de där regelrna aldrig följs, så därför drar jag mig ifrån den varianten. Att reglerna även följs dåligt inom eko-produktionen är en bidragande orsak till att jag inte stannar kvar där heller.
Så jag kommer att ta fram trevliga etiketter till kartongerna, och en informativ hemsida där folk själva kan bilda sig en uppfattning om ifall de vill köpa äggen eller ej. Genom att undvika ekologiskt så hamnar också priset ungefär som vanliga ägg, så det blir lite mindre känsligt för trender.
Sen är det också tyvärr så att den ekologiska odlingen har tagit bort all glädje hos mig i att odla, det känns helt meningslköst att så överhuvudtaget, så i år är mer än halva gården trädad, och nästa år är ändå mitt åtagande över, så jag förlänger det inte.

andtol

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 07 jul-11 kl 12:56 »
Den här tråden hade jag helt missat!

Kul med mycket bilder! Har du gjutit betonggolv i hela ladan? Räckte 14 kbm till det?

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 jul-11 kl 13:03 »
Nej, jag har gjutit halva, och knappt det. Har försökt att hålla ner det till 7 cm, men det är svårt att få så exakt, egentligen skulle det räcka med 5 cm där hönsen är. Så 7 cm till hela blir ca 31 kubik. Ska ta resten nu i höst, när det börjar komma in kulor..

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 08 jul-11 kl 01:09 »
Håller med Snickarn, skippa repet....   :)

Kul att du fått nya idéer till bygget och är igång igen!

Hoppas du får ruljans på äggen ... fina hönor!

Tack för "bildtråd"... lärorikt att kolla på, och lära av andras erfarenheter.

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 03 okt-11 kl 08:12 »
Kul för dig att allt börjar ta form, uppdatera gärna, kul att se någon som förverkligar sina planer och inte bara pratar.
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 03 okt-11 kl 08:27 »
Med sa hogt i tak borde du nasta fa rakna dom som "frigaende utomhus". Har aldrig sett pa maken!

Existens?

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 okt-11 kl 09:23 »
Nej, det är ju dubbelt så högt som i ett vanligt hönshus, och det märks att dom trivs. Luften är också jättefin och jag har inga problem att andas därinne. Problemet blir väl till vintern med uppvärmningen, men vi får se, det löser sig nog.
Ska försöka uppdatera med bilder snart..det har varit lite mycket nu..om man säger så..

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser