Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilka får lämpar sig bäst?  (läst 2052 gånger)

nene

• Gäst
vilka får lämpar sig bäst?
« skrivet: 17 feb-06 kl 22:11 »
hej!

Suttit och läst här och försökt hitta något som kan ge mig lite klarhet över de jag undrar men finner ej riktigt något svar så jag hoppas ni kan ge mig lite råd.

Det är så här att jag och min sambo länge funderat på att skaffa oss några får här på gården men jag vet inte riktigt vilken sort som skulle passsa oss bäst. Då jag kan så lite om ullsorter än

Jag vill kunna både spinna tova och få fina skinn..  det kommer väl antagligen bli mest tovning, då både små figurer och kanske någon skosula till "gubben" min så det måste ju hålla ihop =)

Så om ni kan ge mig några råd om vilken sort som ni tror skulle passa oss bäst skulle jag vara er väldigt tacksam.

gimskogen

• gimskogen.se
Re:vilka får lämpar sig bäst?
« Svar #1 skrivet: 17 feb-06 kl 22:38 »
Du borde ju skaffa får av någon lantrastyp...
De har ull som lämparsig bäst för hantverk...

Varför inte får av allmogefår......
De är gamla svenska raser som förr fanns över hela vårt land... och man använde ull, skinn och kött.. De är utmärkta betes djur- gick ofta på skogen .. på fäbodar eller öar iskärgården..

De är mindre i storlek och där med lätta att hantera..
Ofta mycket tama och ullen kan ha alla färger.. allt från vitt, brunt, svart, grå och alla olika kvaliteer... vissa får har alla olika ulltyper på kroppen så man kan soretra fram både slitstark blank ryaull, gobeläng och mjuk fin finulls typ.

Själv är jag frälst på mina roslagsfår , hälsingefår och svärdsjöfår... som du kan läsa..

Naturligt vis går ju andra raser också bra .. det enda du bör akta dig för är raser med förmycket kött fårs inblandning... då går inte ullen att tova...(tex texel- ja nål tova går ju men inte tova med såpa..)

Men man kan ju slå fler flugor i ensmäll om man vill ha fina marker, trevlig ull och hjälpa till att bevara de gamla raserna så kan man ju välja allmogefår...

kolla in hemsidan www.allmogefar.se

Mvh
Lollo ;)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

nene

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 feb-06 kl 18:29 »
Tack så mycket för ditt svar.. :)  Ja, vi har faktiskt funderat på allmogefåren, just för att det skulle vara kul att få känna att man bidrar till att de bevaras samtidigt som vi får den ull vi behöver.

Tittat på hemsidan du länkade till men tyckte det stod lite halvdåligt om deras ull. (I alla fall för en som inte kan alla ullbegrepp än)  
Det verkar ju vara lite skillnad på ullen mellan de olika allmogefåren också.
Du kanske vet skillnaden på allmogefårens ull, vilka som ger finaste skinnen el. vilka som passar sig bäst till att spinna och för tovning.
Eller kanske alla lämpar sig bra?  Kanske låter lite ovetande (men jag är ovetande) Har bara tidigare köpt färdikardad ull, så det är en liten djungel. Men alla är väl nybörjare någon gång (intalar jag mig i alla fall)     ;D
Väldigt tacksam för hjälp och förklaringar.

nene

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-06 kl 21:49 »
hej igen

En fråga till, Finullsfår.. Kan dom vara nått? Eller har dom en ull som är svår att tova och spinna?

mirakel

• Närke
« Svar #4 skrivet: 20 feb-06 kl 23:12 »
Finullsfår skulle säkert passa er! Ullen är jättemjuk (eftersom den inte har några täckhår eller märghår som allmogefåren ofta har) och härlig att jobba med. Passar bra att spinna och lätt att tova. De är dessutom fruktsamma och föder ofta mer än ett lamm åt gången.
Finullsrasen är ju en svensk lantras det med och värd att bevaras!

Dela detta:

* Inloggade just nu

1131 gäster, 4 användare (1 dolda)
Karlsdotter, KajsaAnka, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser