Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Humlefråga  (läst 1927 gånger)

Fiddler

Humlefråga
« skrivet: 23 sep-09 kl 13:48 »
Jag undrar hur jag ska ta  tillvara humlen som växer hos mig.  Det hade varit roligt att brygga lite öl på egna råvaror. Använder man hela växten eller är det "kottarna" som ska användas? När ska man plocka dom? Ska dom användas färska eller torkade. Tacksam om nån vet nåt

Vitis

• Skåne
SV: Humlefråga
« Svar #1 skrivet: 23 sep-09 kl 16:07 »
Visst kan du använda din humle, kommer kanske inte att smaka som "köpehumle" eftersom du kanske varken vet vad det är för sort, kvalité eller styrka.

Det är bara kottarna som används och du kan säkert använda den färsk.

Lycka till!

Fiddler

« Svar #2 skrivet: 24 sep-09 kl 09:38 »
Tack, då ska jag ut och plocka på stubben.

Kabo

« Svar #3 skrivet: 24 sep-09 kl 12:42 »
Kan man inte göra ett provkok för att testa bitterheten?
Jag gjorde det när jag testade malört som jag skulle ha i ett bittersött vin.
Jag tog en kvist malört och vägde den, stoppade det i 1 l vatten och kokade 10 minuter. Smakade och gjorde bedömningen att hälften var nog.

Det borde gå att göra nåt liknande med humle.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 24 sep-09 kl 15:31 »
Jag tror att det är för sent för att plocka humle, har för mig att man ska ta dem när de slår ut. De ska i alla fall vara ljusgröna. Undrar om det var nåt med pollen?
snus? vad är priset på en pris?

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 sep-09 kl 16:11 »
Olika bud här. Jag har hört att humlen skördas när de börjar få lite brunt längst ut. Jag har ingen humle själv, så inget jag har kollat närmare.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Halvdan

« Svar #6 skrivet: 24 nov-09 kl 01:26 »
Lite olika tips jag hittat

"Skörda kottarna precis när de börjar få lite lätt ljusbruna fläckar.
Om du tittar inne i en kotte så ska det finnas gott om gula frön, lupulin"

"Om den känns fuktig, och när man trycks ihop den fjädrar den långsamt tillbaka så är det tidigt att plocka.
Om den känns lite som papper och fjädrar tillbaka omgående utan att stanna i hoptryckt läge så är den färdig för att plockas."

Dessutom kan man väl tycka att om man ska använda humlen för att brygga öl så ska man väl låta den mogna så länge som möjligt för att få så mycket beska som möjligt. Sen så kanske diverse smaker försvinner om man väntar för länge innan man skördar, men som jag förstått så är beskan (eller alfasyran) det som är svårast att få till i vårat lite kallare klimat.  Men om det nu är så så kan man ju kanske skörda vid lite olika tillfällen.

För att få bort den gräsiga smaken ska humlen också torkas, 10-20 min i 40-60 grader i ugnen är vad jag läst mig till. Själv körde jag 15 min i 60 grader (det lägsta min ugn gick att ställa in på) och det verkade som det blev bra (men ölen är inte klar än så jag vet inte riktigt hur det blev)

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser