Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra och prisvärt torrfoder till hund  (läst 23926 gånger)

bo_i_dala

SV: Bra och prisvärt torrfoder till hund
« Svar #20 skrivet: 08 nov-09 kl 11:07 »
Hej!
Carrier och Halla görs på samma fabrik!
Carrier, Halla och Doggy är ungefär lika bra. Läser man innehållet  och kollar prislappen på hundmat  så finner man ganska snart att det inte är så att dyrast är bäst....!
Har använt Carrier eller Doggy i många år och det funkar alldeles utmärkt, här i socknen ligger dessutom Carrierfabriken så det blir oftast carrier, dom gör dessutom en kattmat som katterna får- när inte Katty eller Kattarina serveras.
mvh

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #21 skrivet: 08 nov-09 kl 21:11 »
Bytte till Revir för många år sedan då min förra hund kliade sig halvt fördärvad.....han blev helt klåd-fri.
Har sedan hållt mig till det som bas-foder.
169 för 15 kg är ju billigt också.
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Boerlady

« Svar #22 skrivet: 10 nov-09 kl 17:17 »
Det går inte att rekomendera ngt speciellt foder,anser iaf inte jag.För hundar är så olika och reagerar olika på olika foder.Vissa grunder kan man ju gå efter med efter det blir det knepigt.
.
En hund med känslig hud får man med vara noga med.Vissa hundar får gaser av vissa foder,vissa får matt päls osv osv
Svårt att tipsa i foderdjungeln,känns som att man får pröva sig fram och se vad som passar ens egna hund.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 10 nov-09 kl 21:07 »
Alltså, jag anser att när man ska välja hundfoder så ska man kunna utläsa vad fodret innehåller. Alltså: "Spannmål" går bort. Inte för att det är spannmål, utan för att det kan vara precis vad som helst av alla spannmål som finns. "Kött- och köttbiprodukter" går oxå bort av samma anledning. Vaddå kött?! Vilken sort?? "Vegetabiliska biprodukter" går fetbort! Det är absolut inget som en hund kan tillgodogöra sig nåt av och är enbart en billig utfyllnad som man betalar dyrt för.
Jag begriper faktiskt inte hur man kan betala en enda spänn för sånt skräp.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

bo_i_dala

« Svar #24 skrivet: 11 nov-09 kl 14:26 »
Hej!
Vad får din jycke att äta!!
MVH

Meritaton

« Svar #25 skrivet: 23 dec-09 kl 10:20 »
Jag tycker 1st shoice är suveränt och de passar de flesta hundar, även de som e känsliga. Inte så mycke konstigheter och tillsatser.

Tror mer på såna foder som säljs via återförsäljare som e privatpersoner än sånt som har en massa mellanhänder.

mobben

« Svar #26 skrivet: 23 dec-09 kl 12:33 »
Magnussons pet food

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 23 dec-09 kl 13:16 »
Själv använder jag vanlig Acess, inte bara för att det är billigt, utan för att det inte innehåller varken färgämnen eller konserveringsmedel, vilket jag ABSOLUT inte vill äta själv eller ge till mina hundar. Dessutom är det fodret svensktillverkat av svenskt kött.

Jag förstår inte att vissa är så emot sk utfyllnadsprodukter. Ingredienser som innehåller fibrer och annat osmältbart ger mättnadskänsla och ger tarmarna något att arbeta med. Hundar är allätare, precis som människor, och behöver, precis som vi, såväl vattenlösliga som gelbildande fibrer.

När min hund fick blödande magsår efter ett nyår för några år sedan, få inte igång mig angående nyårsraketer >:(, så rekommenderades jag Hill's jättedyra specialmat för känsliga magar. Den innehöll väldigt lite fibrer och hunden hade konstant diarré. Jag var dock ganska nybliven hundägare och försökte följa veterinärens råd, höll på i minst 4 månader. Sedan gick jag över till acess, och problemet var borta.

Min ena hund har lätt för att gå ner i vikt, och jag har då i perioder provat högenergifoder, med väldigt lite fibrer. Konsekvens: diarré och mer viktnedgång. Sen använde jag mig av mitt vanliga acess, med en halv matsked matolja på. Konsekvens: ingen diarré och viktuppgång.

Så mig går det inte att övertyga om att hundar inte ska ha fibrer i sin kost. Eller att dyrt foder är bättre än billigt. Man måste prova och läsa noga på förpackningarna.

Och jag är helt för att TOTALT förbud mot konstgjorda färgämnen i mat till människor och djur. Helst skulle man inte använda konserveringsmedel heller.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vargerik

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 23 dec-09 kl 17:21 »
Jag använder Alg-Guttens algfoder, mest för att han bor granne med smidiga leveranser... Jag försöker 1/2 barfa hunden, mest för att jag inbillar mig att det är bra...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 23 dec-09 kl 23:20 »
det är nog bättre att barfa hunden helt och hållet
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vargerik

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 dec-09 kl 23:43 »
det är nog bättre att barfa hunden helt och hållet
Hmmm, kanske det, men nu slipper jag ju tänka på vitamintillskott och slika saker? Så löper iaf min förvirrade tankar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 24 dec-09 kl 02:06 »
vitamintillskott slipper du bekymra dig över också om du inte matar ensidigt då du barfa. i naturen finns det inte heller vitamintillskott. läs en bok om ämnet, eller två. sen slipper man bekymra sig.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #32 skrivet: 24 dec-09 kl 08:26 »
jag har gett min hund ett DYRT foder och provat att seda gå över till Halla, men han tyckte inte om det och tappade i pälsglans, nu blandar jag dyrt torrfoder med Nordic hundfoder. min hund har aldirg sett bättre ut och det märks på hundutställnignarna i resultatet :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 24 dec-09 kl 19:34 »
Jag gav mina hundar ett dyrt foder under nåt år o dom magrade o åt väldigt lite .
Sen jag bytte till Revir Sport så håller dom gott hull o har supertjocka glansiga pälsar o dom älskar det !
Jag har gett detta foder i 4år nu o byter aldrig .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

rackarns

• Närke
« Svar #34 skrivet: 25 dec-09 kl 01:37 »
jag har gett min hund ett DYRT foder och provat att seda gå över till Halla, men han tyckte inte om det och tappade i pälsglans, nu blandar jag dyrt torrfoder med Nordic hundfoder. min hund har aldirg sett bättre ut och det märks på hundutställnignarna i resultatet :)

Nordic hund foder är det bästa jag provat på mina hundar! Klassar ut alla andra foder jag köpt tidigare, och då är det ett gäng :)

Birgit

« Svar #35 skrivet: 25 dec-09 kl 11:49 »
ieenilorac, visst ska hundar ha en viss del vegetabiler (fibrer), men spannmålskoncentrationer, som finns i mycket torrfoder är inte vad hundar ska ha!
Hundar är i första hand kött/asätare. Får de tillgång till alla delar på ett djur, så käkar de tarmar och magsäck först. Det är fibrer för dem. Sedan äter de köttet (valda delar i tur ordning) sedan gnager de i sig benen. Det är så hundar vill äta.

Allt torrfoder är processat och oftast är det sk. köttet bara som smaktillsats.

Angående mättnadskänslan, så sväller ju spannmålen i magen och det mättar fort för stunden, men varar inte. Dessutom kommer det mesta ut oförbränt (= dåligt användande av resurser). Man kan inte heller rakt av översätta "fibrer" som vi människor behöver till hundmagar.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 25 dec-09 kl 19:45 »
ieenilorac, visst ska hundar ha en viss del vegetabiler (fibrer), men spannmålskoncentrationer, som finns i mycket torrfoder är inte vad hundar ska ha!
Hundar är i första hand kött/asätare. Får de tillgång till alla delar på ett djur, så käkar de tarmar och magsäck först. Det är fibrer för dem. Sedan äter de köttet (valda delar i tur ordning) sedan gnager de i sig benen. Det är så hundar vill äta.

Detta låter som att du förespråkar barf. Jag tror inte på att ge rå mat till hundar. Bara för att det är det som en varg äter, innebär det inte att varken vargen, eller översatt hunden, mår bäst av rå mat. Dels finns det risk för sjukdomar/parasiter dels finns det forskning som pekar på att smältbarheten ökar vid tillagning. Men detta verkar nästan vara som en religion, det finns forskning att plocka fram oavsett vilken övertygelse man har, som "bevisar" att man har rätt. Så där får man, tills mer omfattande oberoende forskning är gjord rätta sig efter sin egen övertygelse.

Jag menar att spannmålet och de andra vegetabilierna i hög grad simulerar det som finns i tarmarna hos betande djur. Och att gnaga på ben är ju bra för tänderna, men inte så bra för magen, många hundägare håller med mig när jag hävdar att diarré är en vanlig följd av att hunden får ben.

Citera
Allt torrfoder är processat och oftast är det sk. köttet bara som smaktillsats.

Angående mättnadskänslan, så sväller ju spannmålen i magen och det mättar fort för stunden, men varar inte. Dessutom kommer det mesta ut oförbränt (= dåligt användande av resurser). Man kan inte heller rakt av översätta "fibrer" som vi människor behöver till hundmagar.

Att köttet bara är en smaktillsats är en skröna, allt svenskt torrfoder innehåller den torrsubstans som står på förpackningen, och den är inte liten.

Och det att maten sväller i magen och att en andel kommer ut oförbrännt, är just själva meningen med fibrer/långa kolhydratkedjor. Om du äter fullkornspasta blir det också en massa oförbrända fibrer, som du du då anser vara resursslöseri, men som jag anser vara det som håller tarmarna igång, ger näring och livsmiljö till våra livsnödvändiga tarmbakterier och rensar tarmväggarna från plack. Visst är smältbarheten för olika typer av mat olika för hundar och människor, men i grunden fungerar tarmsystemet lika för alla allätare, med skillnad i vad som är optimal sammansättning av olika näringsämnen, men likheterna är betydligt större än olikheterna.

Själv uppskattar jag om ett foder (eller för den delen min egen mat) är svensktillverkat av svenska råvaror, där köttingredienserna har levt ett någorlunda ok liv och man vet att det inte finns tillväxthormoner och antibiotikarester, och att den inte innehåller färgämnen eller konserveringsämnen. Dessutom måste såväl min som hundarnas mat vara billig, eftersom jag är sjukskriven och har mycket begränsade ekonomiska resurser.

Och att man använder delar av djuren som människor inte vill äta i hundmaten är inget problem för mig, själv äter jag många fler delar än de flesta människor när jag slaktar själv, det faktum att vissa får äckelkänslor inför vissa delar är kulturellt betingat och säger inget om näringsinnehållet i just den styckningsdetaljen. Så att äta lever, njurar, mjälte, lungor, tarmar, magsäck, mm är ju inget problem, om man bara vet hur man ska hantera det och att man tillagar det på rätt sätt så att inga orenheter finns kvar.

Var och en får bli salig på sin övertygelse och sina erfarenheter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #37 skrivet: 25 dec-09 kl 20:42 »
många hundägare håller med mig när jag hävdar att diarré är en vanlig följd av att hunden får ben.

detta är sant för tillagade ben. råa ben har en förstoppande verkan. fråga din veterinär, så får du höra.

du matar naturligtvis din hund precis med det du vill och du får ha de åsikter du vill, men du blandar än en gång ihop vårt matsmältningssystem med hundarnas med det av växtätande djur och alla är vid åtskilda system som alla verkar olika och som kräver olika föda. det finns en hel del sakfel i din argumentation, men att börja bena i det här, förklara det och älta ämnet fram och tillbaka kommer jag att lämna åt andra. egentligen hade jag absolut ingen lust att skriva i den här tråden. detta för att jag har varken tid eller ork att följa upp svaren och diskutera det här, så jag kommer inte ge några vidare svar här.

men birgit har rätt i det hon säger. den undersökningen som visar att upphettat protein är mer lättsmält för hundar än rå föda har jag inte bara aldrig sett, den strider även mot den erfarenhet alla hundägare har som antingen barfar eller ger färskt foder och den står mot en uppsjö av undersökningar som bevisar motsatsen.
« Senast ändrad: 25 dec-09 kl 20:49 av LillaSophie »

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 25 dec-09 kl 21:03 »
Ja men risken för parasiter? Jag betalar inte för kött av råbiffkvalitet till mig själv, och därmed definitivt inte till mina hundar. Människan har också tills för bara ett par tusen år sedan ätit rått kött, det innebär inte att vi mår bra av att äta rått kött, eller att inte många dog av dåligt kött.

Många vargar dör/svälter pga parasiter osv.

Och jag känner själv flera veterinärer som håller med mig om att det inte alls är åt skogen att jämföra hundars, grisars och människors matsmältningssystem. Likheterna är större än skillnaderna.

malungen

« Svar #39 skrivet: 26 dec-09 kl 10:46 »
Jag har barfat men ack vad jobbigt det var och värst var det med egenuppfödda kycklingar. Just å hade en av hundarna hudproblem och han blev väldigt bra av rått kött och ben. Men till slut gav jag upp. dock gick det bättre när dom hade lärt sig att äta hela kycklingar utan att sätta i halsen. För att mala hemmaupfödda kycklingar var ingen barnlek. Benen var stenhårda.

Det är en hundras med mycket muskelmassa.
Man brukar se på skithögarna,  pälsen och tassarna hur bra fodret är. 0% procent spannmål är mitt grundläggande krav. Och inte dom där feta pelletsarna som verkar vara översköljda med någon sort buljong.

Efter Barf blev det Standardt som väl var okej.
Sedan Orijen som var bra men dyrt.
Och nu Magnusson som man får hemkört och med rabatt om man köper mycket. Det verkar bra fortfarande efter ett halvår och hundarna bygger på muskler på ett bra sätt och är friska och fina i pälsen.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 4 användare
torbjorn, fall, Anders Flix, Hästberoende

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser