Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  John Deere 1120 -71a  (läst 7681 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
John Deere 1120 -71a
« skrivet: 20 sep-09 kl 17:52 »
Hej
Jag har precis fått reda på att nästa helg är det dödsbo auktion i grannbyn.Där finns en john deere 1120 med frontlastare  från 1971 med 4000 timmar på mätaren.
Har ej sett den men tror att skicket är ganska bra  ägaren var bilmekaniker och hans 650 ser jättefin ut.
Finns det någon som kan dela med sig av lite erfarenheter om en sådan traktor.Jag pratade med en han sa att de har dålig viktfördelning och att de slirar lätt med frontlyft.
Hur många hp har en sådan traktor ,är där servo,ligger priset runt 30000 ???.Är en volvo bm att föredra .
Har tittat på en BM 500 med frontlyft såg fin ut men jag tyckte priset var lite högt 55 plus moms.
Men det är kanske inte så dyrt?? mindre traktorer med frontlastare är ju populära maskiner.

Mvh  Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: John Deere 1120 -71a
« Svar #1 skrivet: 20 sep-09 kl 18:08 »
Jag skulle välja John Deeren, det brukar vara fina traktorer, BM 500 är ingen höjdare.
Beror förstås på vad du ska ha den till, 1120 är inte så stor.
Lätt i baken kan kompenseras med nåt tungt i hydraularmarna.
Servo bör man absolut ha tillsammans med frontlastare.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 18:37 »
Foppa du är en av många experter på detta forum,jag tycker ditt svar var lite kort.
Jag har kollat lite 52 hp har den,men har den servo?.
Jag skall ha den till utgödsling ,lasta gödselspridaren ,lasta grus, lyfta vedpallar och ensilagebalar.
Foppa ,traktorn är gammal men i bra skick vad tycker du är ett maxpris för en sådan maskin.
Jag pratade med en han sa att han inte skulle ge 30000 kr.
Det tycker jag låter konstigt ,jag gav 25 för min minitraktor som jag har till utgödsling men den är ju lite svag .
Men som sagt om traktorer och motorer kan jag inget.
VAD skall jag kontrollera noga på visningen  ??? tips.

Lars

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 20 sep-09 kl 18:48 »
Min expertis i detta spörsmål består egentligen bara i att jag äger en BM 500, och den har varit mest till förtret hittills.
Beträffande 1120 så skulle jag nog mycket väl kunna betala 30 k om den var i bra skick och hade bra frontlastare.
Skulle bli förvånad om den inte har servo.

http://www.tractorshed.com/photoads/upload/90481.jpg

Henrik.S

« Svar #4 skrivet: 20 sep-09 kl 20:28 »
Om du enbart tänkt använda traktorn för lastning kanske en baklastare eller annan traktor som är avsedd för lastning är ett bättre alternativ?? En gammal jordbrukare med lastare är enligt mig jobbiga att köra om man har mycket jobb med lastning  :-\
//Henrik

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 20 sep-09 kl 21:06 »
Ok Henrik ,jag fattar vad du menar .Det är ett jävla slit med den förbannade minitraktorn i de två 65 m2 hus som jag har får i och ingen servo heller. Men en vanlig traktor är det jag är intresserad av för lite betesputs, plöjning och jordfräskörning  blir det och då är det nog bra att ha lite mer än de 35hp jag har i forden.
Jag har provat en bobcat liknande maskin på band och herregud va bra den var för enbart lastning på ytor utan gjuten platta ,men visst priset var mindre bra (för min ekonomi).
Lars

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 sep-09 kl 21:55 »
Jag har en 500;a..det är en alldeles utmärkt traktor med en komfort som slår det mesta i den åldersklassen. har ingen lastare på den. Och det spelar ingen roll vilken 2-hjulsdriven traktor du tar, med lastare är dom ingen höjdare.
Men med 600 kg vikt bakpå så blir dom iaf användbara..

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 22:46 »
Servo var inte standard när den kom, det var extrautrustning. Ca 50hk motor.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 21 sep-09 kl 00:02 »
BM 500 har ofta snabbväxeln ur funktion, glapp i länkaget mellan hytt och växellåda, dålig lackering - rostar gärna, den vanliga framaxeln är väl klen för frontlastare, industriframaxeln är bättre.

Citera
VAD skall jag kontrollera noga på visningen

Det är ganska mycket, försök få med någon som vet en del om traktorer.
« Senast ändrad: 21 sep-09 kl 10:32 av Foppas fot »

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 21 sep-09 kl 10:24 »
Servostyrning kan vara vilket som, det går ju att extrautrusta så vi kan nog inte säga något säkert om det.
Om du inte har direkt känslig mark där du ska använda lastaren så är bara att hänga på en rejäl bakvikt så löser det sig.

Om vi tänker oss att den ser ut som den här http://farm1.static.flickr.com/166/424271485_e1bf0f6e4e.jpg

http://www.tractordata.com/td/003/td3239.html
51 hp, ev. 16/8R växlar (fanns två alternativ, ett var 8/4R. Antar det första är snabbväxel), inte direkt dålig på 3punktslyftens kapacitet, riktigt högt hydraulflöde och rätt så kort hjulbas (smidigare) så tror jag att det går att få ut uppemot 40 000 kr för traktorn i bra skick (som du misstänker den på auktionen är).

Åk på auktionen och var med i budgivningen. Har du riktig tur så är det ingen annan där som är beredd att gå högt upp i pris...
« Senast ändrad: 30 sep-09 kl 09:13 av Aqualize »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 29 sep-09 kl 21:31 »
Var på plats,med växeln i fickan.
MEN det var allt jävla inre lösöre först och traktorerna absolut sist.
Fint skick,servo men utan frontlastare den såldes separat,kostigt fästena satt på traktorn .Problemet var att det var vajertipp ,lastaren har nog inte suttit på de senaste 15 åren.
Så jag stannade inte kvar trots att jag fick för frugan.Vi åkte på födelsekalas.

Fan den gick för 11000 kr utan lyft ,hade jag varit kvar så hade den nog blivit dyrare trots att det är frontlyft jag vill ha.

Lars

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 08:47 »
Traktorer och sånt lite dyrare kommer alltid sist på auktioner, och det småttiga först. Det är nog för att hålla kvar folket.. Vilket ju iofs misslyckades i ditt fall då ;)
Vet inte hur många gånger jag gått med precis samma tankar som du...-om jag bara hade stannat.....men man vet ju aldrig, den som köpte den kanske var beredd att gå till 30 000...

esten

• -
« Svar #12 skrivet: 09 okt-09 kl 10:43 »
Jag tycker du ska vara glad som slapp den traktorn . I mina kretsar säger vi john dyyyyyyyr . Dyr på bränsle dyr på reservdelar osv .
BM 650 är nog bland de mest prisvärda traktorerna idag för små och medelstora hobby jordbruk .
BM 500 byggdes med en ferguson motor , och volvo hade lite bekymmer med kraftöverföringen mellan motor - drivning - kraftuttag ,
som kan vara i vekaste laget . Annars en av de mest väl planerade små BMarna . Som de stora 810 och 814 .
Med BMarna över lag gäller att man ska ha industri front axeln om man ska ha frontlyft .
En äldre Ford ex 6600 kan vara ett bra alternativ också.

Aqualize

« Svar #13 skrivet: 09 okt-09 kl 15:15 »
Jag tycker du ska vara glad som slapp den traktorn . I mina kretsar säger vi john dyyyyyyyr . Dyr på bränsle dyr på reservdelar osv .
BM 650 är nog bland de mest prisvärda traktorerna idag för små och medelstora hobby jordbruk .
BM 500 byggdes med en ferguson motor , och volvo hade lite bekymmer med kraftöverföringen mellan motor - drivning - kraftuttag ,
som kan vara i vekaste laget . Annars en av de mest väl planerade små BMarna . Som de stora 810 och 814 .
Med BMarna över lag gäller att man ska ha industri front axeln om man ska ha frontlyft .
En äldre Ford ex 6600 kan vara ett bra alternativ också.

Massey Ferguson har väl inte någon (numera) tillverkning av motorer. De brukar köra med perkins och numera också med AGCO diesel (tidigare valmets, det är inom samma koncern nu).
BM 500, 2200, 2204, 2250, 2254 är inte fergusonkonstruktioner utan Internation harvester (IH) och använder perkins diesel (eller volvomotorer i några 22xx?). De har fått rätt dåligt rykte de. Speciellt när två växlar kan kugga i samtidigt.
650 är en slitvarg men rätt stor också. Jämför man med en BM 600 (upphottade boxern) så väger den ju nästan 1 ton mer.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 09 okt-09 kl 15:30 »
För mig är det = mellan ferguson och perkins . Då ju vi får gå bakom den gamla 65 an för att hitta en ren ferguson .
Det finns ju även äldre BM are med perkins motor , någon skogsmaskin + tröskan , Motorn hette då D 47 men det var fergusons 2. 136 om jag inte blandar ihop siffrorna . Har inget sifferminne tyvärr .

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 09 okt-09 kl 21:19 »
Traktorer och sånt lite dyrare kommer alltid sist på auktioner, och det småttiga först. Det är nog för att hålla kvar folket.. Vilket ju iofs misslyckades i ditt fall då ;)
Vet inte hur många gånger jag gått med precis samma tankar som du...-om jag bara hade stannat.....men man vet ju aldrig, den som köpte den kanske var beredd att gå till 30 000...
Helt rätt, men han hade inte fått den för elva,men han hade nog fått den.
Traktorer sist ,jag förstår tanken .Synd bara att även inre lösöre var med .Bäst när det bara är yttre lösöre.

Nyfiken,jag hör lite rykten om att man sköter oljebyten så är gamla motorer väldigt drift säkra.Stämmer det ??.
Det kanske är som värmepannor 1-2 års garanti på en ny idag och 25 års garanti på en panna från -70.

Lars

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 09 okt-09 kl 21:36 »
Helt rätt !!
Skolans gamla 350 stod för avlastarbordet när vi körde in ensilaget . Och efter halva dagen så började motorn bli lite illröd .
Traktorn kördes ner till verkstan , dagen efter fyllde jag lite disel  i motorn och tvättade ur gröten , fyllde ny olja och traktorn går fortfarande i jordbruksarbete på skolan . När det hände var det sent 80-tal . Vilken av dagens traktorer klarar den behandlingen ?
Och tänk på alla lik som står här ochvar i lador och uthus både traktorer och bilar , de behöver inte så mycket omtanke förrän de puttrar igång .
Enda nackdelen idag att äga en gamal traktor eller bil är den nya diseln som inte funkar något bra i pumparna .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 09 okt-09 kl 22:02 »

Nyfiken,jag hör lite rykten om att man sköter oljebyten så är gamla motorer väldigt drift säkra.Stämmer det ??.

Motoroljorna har ju förbättrats mycket kraftigt på senare år. De sämsta motoroljor som överhuvudtaget går att köpa idag har bättre egenskaper på alla tänkbara sätt än de bästa oljor som fanns för 20 år sedan.
Och det säger sig självt att en gammal motor, som är konstruerad för att få skaplig livslängd med de dåliga smörjoljor som fanns förr i tiden, har goda chanser att klara sig mycket länge med moderna oljor.
Det gäller bara att vara noga med att hålla vevhusventilationen ren, byta oljefilter och inte minst komma ihåg att göra ren centrifugalrenare för oljan, sugsil för oljepumpen och liknande saker som ingår i smörjsystemet på vissa motorer. Tänk på att i vevhusventilationen finns det ibland oljeavskiljare, flamskydd och liknande som sätts igen med tiden men som tillverkaren från början inte räknade med att man skulle behöva rengöra regelbundet. Det är inte säkert att det står något om de sakerna i instruktionsboken.

Man bör också komma ihåg att det mesta av slitaget på cylindrar och kolvringar sker när motorn är kall så att vattenångan i avgaserna kondenserar i cylindrarna (alltså upp till ca 50-60 °C motortemperatur). Använd motorvärmare så mycket som möjligt och kallstarta inte motorn i onödan. Se till att termostaten är i perfekt skick så att det inte tar längre tid än nödvändigt för motorn att komma upp i full temperatur. Om inte kylfläkten är termostatstyrd (mycket sällsynt på traktorer) så kan det löna sig att skärma av kylaren på vintern.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 09 okt-09 kl 22:07 »
Enda nackdelen idag att äga en gamal traktor eller bil är den nya diseln som inte funkar något bra i pumparna .

De enda dieselpumpar som någonsin har haft problem med modern lågsvavlig dieselolja är vissa så kallade fördelarpumpar (Bosch VE och liknande), man känner igen dem på att spridarrören går ut vågrätt från ena änden av pumpen och armar för gasreglage, stopp och sånt sitter oftast ovanpå pumpen. Traditionella radpumpar där spridarrören sitter i rad och går ut rakt uppåt, klarar vilket bränsle som helst utan problem.

Somliga påstår att man ska se upp med RME och vissa andra typer av biodiesel om förpumpen är en membranpump, det har funnits membran av dålig kvalitet (piratdelar?) som inte tål sådant bränsle. Men om förpumpen är en kolvpump behöver man inte bekymra sig om den saken.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 10 okt-09 kl 18:11 »
Väldigt bra att ex du Torbjon skriver om sugsil,vevhus... och annat man skall rengöra .
Men jag är inte så kunnig på motorer.
Var sitter du sakerna ,brukar de vara lätta att komma åt.
Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser