Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödning i Uppland?  (läst 798 gånger)

Miranda

Uppfödning i Uppland?
« skrivet: 20 sep-09 kl 16:55 »
Finns det någon som föder upp kaniner för slakt i Uppland?
Vilka raser i så fall?

Vi funderar nämligen på att börja själva i liten skala :) Behöver dock lite tips och hjälp på traven med tex rasval. Valet står mellan gotlandskanin, belgisk jätte och fransk vädur.

Hälsningar Miranda

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Uppfödning i Uppland?
« Svar #1 skrivet: 20 sep-09 kl 19:32 »
Jag finns i uppland. Föder upp Belgisk jätte och stora korsningskaniner.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Miranda

« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 19:38 »
Korsning av vilka raser? Viktklass? Foderåtgång? Pälskvalitet (för beredning av skinn)?

Många frågor  ::)

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #3 skrivet: 20 sep-09 kl 19:57 »
Jag är ganska ny på det här själv men jag ska försöka svara.
Blandraserna vet jag inte riktigt vad det är för raser i, storleken är som fransk vädur. Brukar korsa dom med belgisk jätte för att få mer snabbväxande ungar. Då brukar ungarna väga runt tre kilo vid 16 veckor.
Dom äter en hel del. Nu på sommaren ger jag dom gräs, Då går det åt en rågad skottkärra om dagen, till 5stora honor med ungar 2stora hanar och några dvärgkaniner. Kraftfoder blandar jag själv 1del rabbfor, 1del havre och 2delar korn, Går åt ca 4 liter om dagen.
Skinnens kvalitet kan jag inte avgöra, har sparat några i frysen som jag ska prova att göra i ordning.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 20 sep-09 kl 21:04 »
Jag föder upp Gotlandskaniner och finns i Täby Kyrkby. Just nu har jag två unghanar till salu. Gotlandskaniner blir ca 3,5 kg som vuxna. De växer långsammare än andra köttraser men behöver å andra sidan inte så mycket kraftfoder (max 1 dl/kanin/dag). Då menar jag max! Ger man mer växer de inte fortare men blir fetare. Fördelen med gotlandskanin vad gäller skinnen är den stora färvariationen. De kommer ju i alla upptänkliga kulörer! Mvh Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser