Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Om Plymouth Rock  (läst 33200 gånger)

putte95

• Gäst
Om Plymouth Rock
« skrivet: 20 sep-09 kl 16:50 »
skall få hem en trio plymouth rock i veckan. någon som har denna ras? och som skulle kunna lägga in en bild på dess äggfärg?. hur många ägg värper dem?. och ungefär hur höga (stora) är dem?..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Om Plymouth Rock
« Svar #1 skrivet: 20 sep-09 kl 17:31 »
Plymouth Rock

Tuppvikt: 3,5 kg
Hönan: 3 kg.
Äggvikt: 55 gram
Äggantal:160 st
Skalfärg: mörkgul
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 sep-09 kl 20:43 »
kan säga att det är en av dom tamaste höns jag har haft¨. Jag köpte dom från en som aldrig gullar med sina höns och det första dom gjorde var att hoppa upp på ryggen medsans alla andra raser var jätte skraja. så en varmt rekomenderad ras!! Älskade verkligen dom  :-[

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 20 sep-09 kl 21:45 »
Vi har bara haft tuppar av plymouth rock, hade en tupp till våra första höns (brun lohmann), han var helt underbar, snäll och bra, försvarade dem mot höken etc. Han var lite för stor för dem bara, tyckte vi.

Vi köpte fem kycklingar och hoppades att han skulle få en höna av sin egen ras, två dog och de tre andra blev tuppar :(

Men det är mycket mat på dem!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

stuvhult

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 21 sep-09 kl 20:30 »
Plymouth rock är en av mina absoluta favoriter.Stora,lugna och snälla.
Vi har färgerna tvärrandig och vit som vi tänker avla på till våren.
Ska försöka ta lite bilder på onsdag.
Jag och min dotter Moa bor på en liten gård i skogen med familjen. Vi har en dansk svensk gårdshund som heter Zlatan och alla höns:Plymouth rock, Antwerpen skägghöns, Maran, Isbar,Mignon, Mandarinänder.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 21 sep-09 kl 20:57 »
Min Plymis! ;D Rockan! Lägger mellanstora gulbeiga ägg. =) ... En konstig grej är att hon börjat lägga mera ägg på äldre dagar än när hon var unghöna.  ??? Hon var rätt dålig på att värpa det första och andra året... Men sedan kom hon igång rejält, är nu ca 7 år gammal.
« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 23:13 av Sirpa »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

stuvhult

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 sep-09 kl 19:30 »
Kommer lite dåliga bilder.Fick naturligtvis inte igång kameran,fick därför fota med mobilen.
De tvärrandiga är bara halvårsgamla.
Jag och min dotter Moa bor på en liten gård i skogen med familjen. Vi har en dansk svensk gårdshund som heter Zlatan och alla höns:Plymouth rock, Antwerpen skägghöns, Maran, Isbar,Mignon, Mandarinänder.

stuvhult

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 23 sep-09 kl 19:31 »
Och de vita.

putte95

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 sep-09 kl 20:16 »
fina!. måste ju säga att de tvärrandiga e snyggast, men vita är inte helt fel häller ;)

tuva-li

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 sep-09 kl 20:37 »
Min Plymouth Rock-tupp Mount Everest är lätt den finaste fjädern i hönsgården. Han är stor och stark och duktig och romantisk och hönorna älskar honom. Jag med.

En gentleman med det vackraste gal jag någonsin hört.

Och lugn och klappvänlig och nyfiken men inte dumdristig.

Jo, ni hör rätt. Jag tycker tokmycket om Everest  ;D

(Jag bifogar även bilden från när han stal mina stallstövlar, så ni förstår hur finurlig han är.)

putte95

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 okt-09 kl 18:33 »
de blev lite försenade men nu är de här...

bilde e dålig med de är tuppen iallafall..

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 14 okt-09 kl 18:39 »
snyga. ser ut som gökfärgade maraner. det är inte lätt att skilja de åt.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

putte95

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 14 okt-09 kl 18:58 »
jodå :P.. dessa är ju tvärrandiga och maranerna gökfärgade..

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 14 okt-09 kl 19:17 »
Postar en bild där man kan jämföra dom. Plymouth till vänster och maran till höger. Jag tycker också det är rätt lika :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 14 okt-09 kl 19:19 »
Detta är bara för  sött ;D

putte95

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 okt-09 kl 19:28 »
jo men man ser ju tydligt på benen och så tycker jag plymout har rakare ränder o maran lite mer ojämna :)..

putte95

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 16 okt-09 kl 18:16 »
de värper ju bra med.. har fått två ägg nu...

putte95

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 okt-09 kl 20:49 »
de e så fina!. (hönan på bilden ruggar)

Iian

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 24 jun-10 kl 18:57 »
hej

idag kom min bror och påstod att mina maraner inte all var maraner utan plymouth rock(are?) och sedan påstod han även att dessa är en utrotningshotad ras, stämmer verkligen att de är utrotningshotade?
// Iian

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 24 jun-10 kl 19:12 »
inte svårt att se skillnad...är de skarpa i ränderna är det plymouth rock är de mer vågiga i ränderna är det gökfärgade maraner... ply.r har gula ben och maran grå oftast maranens ägg ska vara mörkt bruna och ply.r äggen mer beige... även om det finns gökmaraner som lägger svagt bruna ägg..     plymouth rock är väl inte direkt utrotningshotad...isåfall är dominikaner mer hotade som ingår i rasen plymouth rock...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 4 användare
fidus41, torbjorn, eriksjos, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser