Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nät till hönsgård  (läst 3032 gånger)

saltajag

• Lilltuppen...
    • Småland
Nät till hönsgård
« skrivet: 14 sep-09 kl 18:25 »
Hej,

vi ska bygga hönsgård o göra om del av ladan till hönshus. Det jag funderar på just nu är om man måste gräva ner hönsgårdsnätet eller om det räcker att lägga en regel el dyl på nätet i botten? Det finns räv här men har inte sett dem så nära, o vi har hund... Kanske är större risk att hunden vill in förstås :-)

Nån som har bra ideer?
Stoppa veganerna, de stjäl djurens mat:-D

JBF

• Småland
SV: Nät till hönsgård
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 20:55 »
Jag har vikt ut det vanliga hönsnätet ca 50 cm på gräset utanför rastgården, och "satt fast" det med pinnar så att det ligger tätt mot marken tills gräset hunnit växa igenom ordentligt. Har även 3 eltrådar utanför hönsgården, på de vanliga stängselstolparna som håller upp nätet. Vi har haft en rävhona med 4-5 ungar här hela sommaren, utan minsta problem. (Jag tror detta beror mer på elstängslet än på nätet iofs) Ett litet elaggregat kostar inte så mycket, man kan hitta på Blocket för ett par hundra, billig försäkring mot både räv, hund och förhoppningsvis även mot annat oknytt...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 21:09 »
JBF, kan inte du berätta lite mer om hur du sätter upp elnät och kopplar elen osv. vi ska sätta upp här. men är inte säkra på hur vi ska gå till väga. vi hade tänkt att sätta upp tre trådar, sådana man tex har till kossor, på tre olik nivåer på hönsnätet. Och så hur många volt ska man ha för att det ska skrämma iväg djuret, men samtidigt inte skada hönsen om dom skulle komma emot det?

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 21:11 »
Jag har sett räv runt huset, men har hönsen gående ute för jämnan, de struntar omkring i skogen hela dagarna och går in på natten, ingen har försvunnit. Är rävarna häruppe dumma i huvudet?
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 21:13 »
du, en dag komer den!! Räven har strykit runt här i 5 år utan att ta någon. och jajamensen. efter att jag har fått upp massor med fina rashönsoch börjat påriktigt så tar han ALLA mina höna!! så var försiktig trots att du inte råkat ut för något tidigare. för rätt som det är händer det och då kommer du att ångra dig  :-\

peloqin

• Lätt stukad...
    • Lappland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 22:27 »
jo jag ska vara försiktigare...
"Never try to teach a pig to sing, it will just waste your time and annoy the pig."

JBF

• Småland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 21:46 »
Jag skall se om jag lyckas förminska dessa förb*nnade bilder... Så ser ni hur jag menar. Bakom fåren syns hönsens rastgård, med elstängseltrådarna. Trådarna sitter på ca 20-40-60 cms höjd. Jag köpte minsta nätdrivna aggregatet på Granngården i våras. Kostade 950 spänn om jag minns rätt. Med bra jordning kommer jag ändå upp i 8000 volt på tråden. Själva nätet är alltså inte strömförande, utan bara trådarna. Vi har ju som sagt både räv och mård här, men inte ett djur har lyckats komma åt hönsen. Flera jakthundar har sprungit mot hönsen nu under hösten, men de har vänt illa kvickt...  ;D. Dessvärre lyckades jag inte hålla höken ute med mina ståltrådar spända med ca 40 cms mellanrum över rastgården, idag tog hökf*n 2 av mina hönor. Resten fick flytta in i sitt vinterhus i eftermiddag, och nästa vår spänner jag hönsnät över trådarna som tak. Då skall jag väl ha lyckats stänga ute det mesta i alla fall.

//JBF
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 22:09 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

JBF

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 22:36 »
Här kommer en bild till från i våras där elstängseltrådarna syns lite bättre!!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 sep-09 kl 07:50 »
Tack så mycket JBF!!! Nu förstår vi nog lite mer :) Då är det bara att gå ner till bonden att fråga efter trådar då, och kanske några stolpar som passar så bra till. Hoppas det blir lika bra för oss som det blev för dig bara ;D 8000 volt låter så mycket, så det är verkligen ingen fara om hönsen går emot den?  :-[

JBF

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 sep-09 kl 09:29 »
Nej, hönsen är nog inte så superkänsliga, men skulle de gå emot så lär de nog sig likt andra djur att undvika trådarna, någon gång har mitt nät tryckts emot tråden, så att även nätet blivit strömförande, så det får man hålla lite koll på, men du lär höra knäppandet av strömmen när det händer!! Det är en billig försäkring jämfört med att köpa svindyrt svetsat nät och börja gräva ner och ha sig... (Alla rovdjur går ju ändå fram och sniffar lite på sina tilltänka offer, och då får de sig en stöt eller två, det lär avskräcka!!)
Lycka till!!

//JBF

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser