Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renfor till Kanin???  (läst 1620 gånger)

fröken_trassel

• Gäst
Renfor till Kanin???
« skrivet: 14 sep-09 kl 11:09 »
Hej...

Jag har funderat på att skaffa lite kaniner för kött och skin och min tanke var då rex kaniner... Och nu till saken.. Ja har en äldre väninna som har kaninuppfödning och hon utfodrar sina kaniner med "renfor" (vet inte om det heter så i butik) Duger det fodret till Kaniner? Tänkte att renar och kaniner äter ju faktiskt en hel del liknande saker i naturen och  hennes kaniner mår alldeles förträffligt va jag kan se.. pälsen och ögonen ser kanon bra ut även "kanin lortarna" ser ut som vanligt.. (köttet smakar också bra)
Jag kan få tag på gratis renfor så det är därför jag undrar...

/Marie

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Renfor till Kanin???
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 11:41 »
Jag utfodradee mina djur med renfoder ett kort tag i våras men har bytt till kraftigare foder nu då de tappade för mycket i kroppsform. Tror att det duger till sällskapskaniner men om du vill avla för att få kött bör du nog ge ett kraftigare foder så du får en snabbare tillväxt och större köttanstättning.

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 11:46 »
Tack för svar..

Om jag tillsätter korn el annat sädesslag i fodret kan det bli bra då? Ellr resulterar det bara i hakpåse? 

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 11:50 »
Alltså, får man fodret gratis så är det ju bara att låta dom växa till sig lite längre tid om det behövs. Nu har jag dålig koll på vad renfor innehåller och vad det är för värden på det, men så klent kan det ju inte vara om din väninnas kaniner mår bra på det. Havre är väl det sädesslag som lättast orsakar hakpåse. Korn gör inte det på mina i alla fall. 
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 11:54 »
Tack tack.. då ska jag nog köra med det och korn får jag tag på för billig slant så jag prövar med det..

/Marie

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 12:42 »
Om jag är rätt informerad så gjordes för åtskilliga år sedan en jämförelse mellan något kaninfoder och renfor. Varför renfor? Jo, jämförelsen skedde långt uppe i Norrland, och de utfordrade tidigare sina kaniner med renfor.

Har man redan fodret till sina renar kan man ju prova.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 11:33 »
Jag ger mina kaniner lammpellets, det rådet fick jag från en uppfödare där jag köpte min hane. Har Belgiska jättar.
Någon som vet om det är bra/dåligt? Mina verkar må bra av det iaf.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #7 skrivet: 20 sep-09 kl 09:57 »
Jag har under en längre tid använt Renfor i kombi med havrefri mussli och tycker detta funkar utmärkt på både mina dvärgkaniner och mina Rexar.. Renfor bara funkar jätte bra till just rasen Rex då fodret inte är så fett i.o.m att det är en ras som över en natt kan skaffa sig ett hakpåsämne...

//Jennie

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser