Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  griplastarvagn till häst/ATV till rimligt pris?  (läst 12772 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
griplastarvagn till häst/ATV till rimligt pris?
« skrivet: 12 sep-09 kl 21:21 »
Sitter och planerar inför nästa års önskade inköp.. En griplastarvagn (med hydraulaggregat) ligger förbannat högt upp på den önskelistan men de är ju så in i heeeeeelvete dyra!
Det billigaste jag hittat är Kellfri:s ATV-vagn för 34 000:-, är de priser de visar på sidan priser inklusive moms?

Någon som vet om det överhuvudtaget går att hitta en begagnad griplastarvagn med eget hydraulaggregat för runt 30 000:- (inkl moms)?

30 000:- inkl. moms känns ungefär som den yttersta smärtgränsen för vad man kan lägga på något som egentligen inte drar in några pengar utan är mera för min bekvämlighets skull...

Har inte de där kineserna några griplastarvagnar? De säljer ju hela traktorer för en spottstyver så då borde de ju kunna skaka fram en billig griplastarvagn kan man ju tycka..

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: griplastarvagn till häst/ATV till rimligt pris?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 23:16 »
Tänk att alla måste ha griplastare nuförtiden.
Jag vet såna som jobbade professionellt med halvbandtraktor och vajerkran, klarade alla sortiment utom ledningsstolpar kanske.
En Starkran med hydraulsväng, en 30 meters lintrissa på ryggen och en glasfiberpulka för vinschning, plus en boggiekärra förstås.
Det räcker bra åt småskogsägare.
Då slipper man ge sig ut i blöthål och branter, det underlättar mycket när man kör med jordbrukstraktor.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 23:25 »
Måste och måste.. :) Jag har kört med häst med domänsax och kälke..
Det är mest riset som jag är sugen på att slippa ta för hand, jag fäller mest i hagarna och utmed åkrarna och då måste riset bort, det är så FÖÖÖÖÖRBANNAT tråkigt att slänga upp skiten för hand på vagnen och dra ut det med hästen för att sedan slänga av för hand på högen..

Med en griplastare hade det varit enklare... Men max 30 000 vill jag betala för den enkelheten, stockarna är ju relativt enkelt att ta för hand upp på vagnen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 10:45 »
Bäst är om man kan leja en granne som har en riktig maskin, då kan man gå som en godsägare och peka med en käpp var han ska köra.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 sep-09 kl 11:27 »
Förvisso.. Grannen har ju en fin griplastarvagn, men då måste det ju bli när det är tjäle i backen, eller väldigt torrt på sommaren, annars blir det inte mycket hage kvar efter att han har kört där.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 06:26 »
Sitter och planerar inför nästa års önskade inköp.. En griplastarvagn (med hydraulaggregat) ligger förbannat högt upp på den önskelistan men de är ju så in i heeeeeelvete dyra!
Det billigaste jag hittat är Kellfri:s ATV-vagn för 34 000:-, är de priser de visar på sidan priser inklusive moms?

Någon som vet om det överhuvudtaget går att hitta en begagnad griplastarvagn med eget hydraulaggregat för runt 30 000:- (inkl moms)?

30 000:- inkl. moms känns ungefär som den yttersta smärtgränsen för vad man kan lägga på något som egentligen inte drar in några pengar utan är mera för min bekvämlighets skull...

Har inte de där kineserna några griplastarvagnar? De säljer ju hela traktorer för en spottstyver så då borde de ju kunna skaka fram en billig griplastarvagn kan man ju tycka..

Kellfris vagn kanske är just kinesisk?

Nej, det är nog den billigaste vagn jag sett, vilket direkt gör mig väldigt skeptisk. Och köpsugen. Vore bra om det fanns någon som hade köpt vagnen och kunde berätta hur dålig den är. 34000:- inklusive hydraulaggregat måste vara ex moms.

Annars skall väl vajerkran vara prisvärt.

Man kan kanske notera att Kellfris 34k-vagn väger 650kg, medan deras dyrare vagn för 46k bara väger 490kg. Den lilla vagnen är tung av någon anledning, och har dessutom bara 2.7m räckvidd, medan den dyrare har 3.4m. 160kg i viktskillnad kan vara avgörande beroende på vad man drar med, för att inte tala om framkomligheten.
« Senast ändrad: 14 sep-09 kl 06:32 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Ptr

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 16:33 »
För att inte tala om hur mycket bökande det trots allt är om kranen är nog så kort, det blir väldigt långa lan med liten keneskran, och dessutom är man nästan beroende av att alltid kunna komma paralelt med  både de som ska lasta samt med vältan.  Men det fins bönder som lesnat på sina 3,5-4,5 m kranar nu när virket blivigt längre (inge bra till 5½er). Fast det är klart de är tunga. Du får göra som de jorde med knonerna förr, sex hästar, tre ridande kuskar och så du som beföl och maskin opratör! ;)

Kranman är annars lätta kranar med något sånär kapasitet i för hållande till storleken. Några fina småkranar är annars avesta, men de är så dyra.

Vajersnara eller länk till sådan mark som grannen kan köra på är också en tanke.

Som du ser är det fler som funderar!

Lycka till
Mvh
Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

kattfot

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 19:30 »
Här är ett tips på en firma som säljer griplastarvagnar:
www.osterbysmedja.se
Jag vet inte vilka priser de har, men jag vet att de har bra grejer.
Om man händelsevis är medlem i föreningen Nordsvenska Hästen så får man 10% rabatt. De finns i norra Östergötland.
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 20:12 »
Här är ett tips på en firma som säljer griplastarvagnar:
www.osterbysmedja.se
Jag vet inte vilka priser de har, men jag vet att de har bra grejer.
Om man händelsevis är medlem i föreningen Nordsvenska Hästen så får man 10% rabatt. De finns i norra Östergötland.
De har fina saker men deras prylar ligger långt utanför min prisskala tyvärr.. Deras arbetsrockard kostar bort mot 30 000 kronor så jag misstänker att deras griplastarvagn ligger på över 100 000.

Det får nog bli en skogsvagn med vajerkran för ATV.. Det finns varianter som ligger på runt 8000-10 000 och sedan får man väl lägga på ett par tusen och införskaffa ett hjulpar till och fixa till en styrning och en platta att stå på. Problemet blir väl att få den ledad i viss mån på mittbalken, mellan det främre hjulparet och de två bakre, d.v.s. att det bli lite rörlig i längsgående riktning med.. Men det får bli ett problem man får klura på när man har skiten framför sig..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 15 sep-09 kl 20:20 »
Gäller det mest ris så funkar det väl med en tvåhjuls sulky eller vad det kallas, en båge mellan hjulen där man kan hänga upp timmer, ved eller varför inte ris.
Med vinsch så kan man släpa in riset.
Knepigt att backa förstås...kräver viss planering vid körningen.

Lunningsvagn kallas det tydligen   http://www.clivus-lunning.se/

http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?p=21699&sid=eedfb4bb0fe4d5f0c7d32c93f70e59e4
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 20:27 av Foppas fot »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 sep-09 kl 20:31 »
Gäller det mest ris så funkar det väl med en tvåhjuls sulky eller vad det kallas, en båge mellan hjulen där man kan hänga upp timmer, ved eller varför inte ris.
Med vinsch så kan man släpa in riset.
Knepigt att backa förstås...kräver viss planering vid körningen.
Jo en sådan har jag redan.. Körde ut en del ris med det i våras, enklare än att slänga upp på flakvagnen som jag gjorde hösten innan.
Ska se om man inte kan hitta någon i "närheten" som har en skogsvagn för häst så att man kan se lite hur konstruktionen är, d.v.s hur och var de är ledade..

Det är vägtransporten till gården som jag skulle vilja justera lite.. Som det är nu kör jag med flakvagnen men den är lite för hög för att det ska vara acceptabelt för rygg och armar. Att köra med båda timmerslädarna funkar ju men då behöver det ju vara snö..

Ibland kan man ju i.o.f. hitta äldre skogsvagnar ute på Blocket, de brukar ju kunna vara ganska låga.. Problemet med dem är ju att de bara har fyra hjul och de har en tendens att bli ganska instabila om man svänger kraftigt, d.v.s. att det enbart är väg som gäller

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 15 sep-09 kl 20:38 »
En 4-hjulig skogsvagn för häst borde funka till en ATV.
Kan inte välta när man svänger tvärt, framhjulsstyrningen är i princip som på en bil.
Mycket god framkomlighet också.
Kan säkert hittas på auktioner och Blocket.

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 sep-09 kl 21:13 »
Lägg upp midre högar och stick en lagomm lång vajer 2.5 till 3 m med öggler ivar ända anvend ett armerings järn somm nål fungerar per fektt mvh

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 sep-09 kl 21:35 »
En 4-hjulig skogsvagn för häst borde funka till en ATV.
Kan inte välta när man svänger tvärt, framhjulsstyrningen är i princip som på en bil.
Mycket god framkomlighet också.
Kan säkert hittas på auktioner och Blocket.
Det är inte till en ATV det ska vara, jag kör med häst även framöver.. Att jag blandar in ATV i mina inlägg är att jag tänkte försöka modda en ATV-vagn så att jag kan ha den bakom hästen.

De fyrhjuliga vagnarna blir väldigt instabila vid skarpa svängar, om man tar ett extremt exempel att man skulle svänga 90 grader så får man ju ingen stabilitet i sidled alls i framänden, de tippar väldigt lätt i framänden om man svänger skarpt..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 sep-09 kl 21:37 »
Lägg upp midre högar och stick en lagomm lång vajer 2.5 till 3 m med öggler ivar ända anvend ett armerings järn somm nål fungerar per fektt mvh
Jag testade det i vintras men jag fick det inte att funka något vidare.. Ändarna på riset körde ned i backen och det tog tvärstopp och hästen blev då väldigt nojjig och började konstra sig..

pålle

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 sep-09 kl 21:39 »
Stick in mit på du drar liksom på tväre mvh

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 sep-09 kl 21:41 »
Jag testade det i vintras men jag fick det inte att funka något vidare.. Ändarna på riset körde ned i backen och det tog tvärstopp och hästen blev då väldigt nojjig och började konstra sig..
var det travarn  ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 sep-09 kl 21:46 »

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 15 sep-09 kl 21:48 »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 sep-09 kl 21:51 »
Har du inge annat mvh
Ähh.. de funkar bra. Den ena som jag kört mest med är förbannat duktig, kraftig, stark och med väldigt bra terrängkänsla.. Hon skulle behöva lite övning i att stå stilla bara, eller kanske att jag behöver övning i att öva snarare

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser