Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  strö i rastgården?  (läst 1452 gånger)

gård t salu

• Uppland
strö i rastgården?
« skrivet: 12 sep-09 kl 19:12 »
Hej!
Måste man eller bör man ha mer än "sparsamt med strö" i rastgården? Alltså en rastgård utomhus under tak. I så fall, tycker ni det räcker med 1-2 höbalar a' 15 kg st/vecka eller bör det ströas mer? Bör man strö mer för att hålla ytan i rastgården ren? Ytan är torr, består dock av bar backe/jord/sand och därmed inte ren. Var i lagen står detta i så fall? Jag har inte lyckats hitta nåt, men nån annan kanske vet? Eller man kanske inte bör/får ha hönsen gå på backen alls när dom är ute, utan måste ha ett lättskrubbat golv åt dom???
Tacksam för svar.

Fritjoff

SV: strö i rastgården?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 21:49 »
Hej!
Måste man eller bör man ha mer än "sparsamt med strö" i rastgården? Alltså en rastgård utomhus under tak. I så fall, tycker ni det räcker med 1-2 höbalar a' 15 kg st/vecka eller bör det ströas mer? Bör man strö mer för att hålla ytan i rastgården ren? Ytan är torr, består dock av bar backe/jord/sand och därmed inte ren. Var i lagen står detta i så fall? Jag har inte lyckats hitta nåt, men nån annan kanske vet? Eller man kanske inte bör/får ha hönsen gå på backen alls när dom är ute, utan måste ha ett lättskrubbat golv åt dom???
Tacksam för svar.

Jag skulle inte ströa med hö, då det är för värdefullt. Beror ju på hur stort det är och så vidare. Men om man mockar det värsta och det är tillräckligt stort så räcker det ju att rensa och ströa 1 gång i veckan. Jag tycker att "sparsamt med strö" kan vara något bra. Spån och halm är inte gratis, och djuren gläds inte av superduper extra strö. Har dom tillräckligt så har dom.

Att det är bar backe är ju skitbra då dom gillar att sprätta runt i det. Ett golv tar ju bort den möjligheten.

Förordningar finns här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/honskalkonerankorgass.4.1d8730ed11439d875d18000165.html

Låter som du har fått besök av inspektörn? I så fall kan du be dom dra åt helvete. Även om dina höns skulle gå i en lerhage, så är det fan bättre än dom "lagliga" kött och ägg fabrikerna. Finns bättre saker att spendera skattepengar på.....

Vurre

« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 22:50 »
Det beror väl ganska mycket på hur det ser ut i den delen av rastgården som inte är under tak, dvs själva rastgården där det växer grönt.
snus? vad är priset på en pris?

gård t salu

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 10:27 »
Vurre: Just nu har de tak över hela rastgården.

Fritjoff: Tack för länken. Har dock redan läst allt som står där, tänkte om det fanns något mer. Hos oss är hö oftast inte någon bristvara. Vi kör ca 15 ha vall, men har bara användning för ca 5 ha. Jovisst var inspektören här. Igen. Tredje anonyma anmälan på 2 år börjar kännas lite tjatigt. Fast jag tror man tjänar i längden på att vara artigt trevlig mot henne, och istället kanske skaffa några folkilskna gäss som hon ska inspektera. Eller bin kanske... ;D. Hon får ju inte strunta i att kolla dom.

Mvh

Vurre

« Svar #4 skrivet: 13 sep-09 kl 12:50 »
Från den utmärkta skriften "Äggproduktion i ekologiskt lantbruk", finns att hämta på http://www2.sjv.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo05_21.pdf

Svaret på din fråga om strö är verkar vara att nej, det krävs inte strö i rastgården, det krävs att den är bevuxen. Å andra sidan är det bara för ekologiska höns som man har kravet på utevistelse.

Rastgården
Fjäderfä ska ha tillgång till rastgårdar
utomhus när väderleksförhållandena tillåter
och ska när så är möjligt ha tillgång till
detta under minst en tredjedel av sitt liv.
Dessa rastgårdar ska huvudsakligen vara
täckta med växtlighet, vara försedda med
skydd och ge djuren lätt tillgång till tillräckligt
många vatten- och fodertråg.
Jordbruksverket bedömer att det inte finns
krav på att hönsen måste utfodras i rastgårdarna.
I Sverige rekommenderar vi att
utfodra inomhus, så att inte vilda fåglar och
gnagare lockas till rastgården. Antalet höns
per ytenhet begränsas till max fyra hönor
per kvadratmeter i rotation, men bara förutsatt
att gränsen på 170 kg kväve per år och
hektar inte överskrids.
För varje omgång fjäderfä som har fötts
upp ska rastgårdarna lämnas tomma för att
växtlighet ska kunna växa upp igen samt av
hälsoskäl. Medlemsstaterna ska fastställa
hur länge rastgårdarna ska vara tomma.
Jordbruksverket har föreskrivit att rastgårdarna
ska hållas tomma under minst två
månader mellan varje omgång fjäderfä.
Dessa krav ska inte tillämpas på fjäderfä i
mindre antal som inte hålls på rastgårdar
och som är frigående hela dagen.
snus? vad är priset på en pris?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 sep-09 kl 15:57 »
Rastgårdar täckta med växtlighet?! Vad är det för växter jordbruksverket tycker man ska odla i hönsgården i så fall? Det enda jag vet som överlever är brännässlor och även de tar stryk.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 13 sep-09 kl 16:49 »
Pepparrot brukar klara sig, ser iaf trevligare ut än nässlor.
Man kan flytta några rötter, det växer vilt lite varstans.

johe71

« Svar #7 skrivet: 13 sep-09 kl 16:57 »
Rastgårdar täckta med växtlighet?! Vad är det för växter jordbruksverket tycker man ska odla i hönsgården i så fall? Det enda jag vet som överlever är brännässlor och även de tar stryk.

jag tror jordbruksverket räknar på 4m2 rastgård per höna, i ett par (2-3) gårdar där hönsen går någon månad per gård... ett stryktåligt, snabbväxande gräs torde då ha möjligheten att överleva där

jag har typ 100m2 på 30-talet hönor utan rotation (har inte möjlighet till större hage just nu... håller på att övertala svärfar om att fylla igen gödselbrunnen som inte använts på 15 år... det skulle ge mig en rastgård som är 4 gånger så stor), och det enda som finns i min rastgård är nässlor (och ett par träd)... har planterat ett par vinbärsbuskar där i år som jag inhängnat med nät, och förhoppningsvis kommer de att ge hönsen en del nöje om ett par år när de växt till sig (lägger man stenar närmast busken så borde rötterna klara sig)

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 3 användare (2 dolda)
Carrla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser