Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vita inplastade halmbalar på åkrarna?  (läst 9705 gånger)

MonicaA

Vita inplastade halmbalar på åkrarna?
« skrivet: 12 sep-09 kl 13:54 »
Vad är de inplastade balarna på åkrarna?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Vita inplastade halmbalar på åkrarna?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 14:09 »
Ensilage
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

johe71

« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 14:20 »
En flicka (5 år) hade varit och sett var äggen kom ifrån och lärt sig lite om höns. På hemvägen fick hon syn på de stora vita bollar som ligger på fälten så här års

- Det där är koägg, sa hon. I dom finns det mjölk.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 12 sep-09 kl 17:48 »
Och jag som fick lära mig att det var traktorägg. Det är ju traktorn som lägger dom, inte kossan!

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 sep-09 kl 18:29 »
Är det ett skämt, eller finns det verkligen någon som håller till på detta forum som inte vet vad ensilage är..?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #5 skrivet: 12 sep-09 kl 18:50 »
Drakägg. På tok för stora för kalvar...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #6 skrivet: 12 sep-09 kl 18:52 »
Kanske nån som nyss flyttat ut...annars är det inget tokroligt skämt MOHAHAHAHAAA  ;D
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #7 skrivet: 12 sep-09 kl 18:55 »
Vad är de inplastade balarna på åkrarna?

Det är en del av nya EU-regler för att förhindra att kontamination av djurfoder. Genom att plasta in dem direkt efter skörd undviker man t.ex. att fåglar skiter på djurens mat, eller att de blir fulla av sand och annat skräp. Lite extra kostander och arbete, men det kan det vara värt om det förbättrar för djuren.

Senast 2012 skall även alla balar ha en maskinläsbar ursprungsmärkning.

MonicaA

« Svar #8 skrivet: 12 sep-09 kl 19:03 »
Jag skämtar inte, men jag skulle vilja veta hela historien bakom ensilaget, för vad gjorde man innan plasten uppfanns? Varför gör man så? Är det för att det ska vara torrt eller fuktigt kanske som en slags fermentering? Vad vet jag. Jag skulle vara tacksam för ett utförligt svar. Jag hade aldrig hört ordet ensilage förut förrän jag började köpa mjölk direkt från bonden för några år sedan. Nu kan jag tänka mig att ha en bondgård om en ca. 5 år när barnen blivit större och det är mycket att lära och så lite tid. Därför frågar jag olika saker här och hoppas på svar från någon riktigt pedagogisk person.

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 sep-09 kl 19:45 »
Ensilage har man hållit på med i många herrans år, vet inte när dom började, men det var säkert på 30-talet. Det är helt enkelt gräs som man lägger i en hög och pressar ur så mycket luft man kan, då kommer mjölksyrabakterier igång och omvandlar det till det vi kallar ensilage. Det är alltså lite motsats till hö, som man istället torkar för att det ska gå att lagra, annars är det ju samma gräs.

I början la man det i stora trätorn, dessa ersattes sen med de här stora blå och gröna tornen som du säkert sett på vissa gårdar. Där ligger det utan att luft kommer åt och håller sig på så vis hela vintern.

Tornen var emellertid rätt dyra investeringar, så då började man lägga i plansilo istället, man la helt enkelt ut en plast, la på gräset och packade så hårt man kunde och la sen plast uppepå och tätade till, så fick man samma effekt som i tornen, en lufttät lagring.

Nackdelen fram till dess var att man fraktade hem väldigt mycket vatten i gräset, det är ju både tungt och onödigt att fodra med. Så då började man att torka gräset mer och mer innan man la in det i silon, problemet var då att det blev svårt att packa ihop ordentligt, det blev en hel del luft kvar, och det fungerar egentligen bäst i dom riktigt täta tornen. Men dom är ju som sagt väldigt dyra, så då kom nåt snille på att man kunde pressa en bal i rundbalspress, och sen linda in hela balen i plast, då fick man ett väldigt tätt paket, ock kunde köra ganska torrt gräs. Och där är vi nu då.

Personligen tycker jag det gått till överdrift med dessa balar, en bonde som lägger in kanske 1500 såna borde kunna göra ett betydligt billigare foder på annat sätt, i tex en plansilo, och dessutom slippa all denna plast.

Fördelen med ensilage, som man alltså upptäckte för länge sen, är både högre smaklighet och högre näringsvärde eftersom man skördar ett spädare gräs. Att ge moderna kor hö i sån mängd som det skulle behövas för att mjölka som dom gör nu, går helt enkelt inte,dom får inte i sig såna mängder.

Hoppas det klarnade lite..

machoman

« Svar #10 skrivet: 12 sep-09 kl 20:19 »

Och huvudorsaken är.... att ha koll på bondens foderåtgång. En ren ekonomisk kontroll, jämförbar med pizzabagarens mjölförbrukning. Så mycket mjöl, så många pizzor till försäljning. Stämmer det inte så är det automatiskt svartförsäljning. Hur många hästägare eller liknande tar emot kvitto på foder? Hur många köper kött ifrån hemtaget från slakteriet? Eller hur många bönder tar upp eget uttag av matprodukter?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #11 skrivet: 12 sep-09 kl 20:28 »
Fy Fan va less jag blir på det här "storebror ser dig samhället"
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Strajder

• Aspegården
« Svar #12 skrivet: 12 sep-09 kl 21:30 »
Jag skämtar inte, men jag skulle vilja veta hela historien bakom ensilaget, för vad gjorde man innan plasten uppfanns? Varför gör man så? Är det för att det ska vara torrt eller fuktigt kanske som en slags fermentering?

Först med ensilering lär egyptierna ha varit, har dock inga styrkta uppgifter. Det som däremot är styrkt är att romarna för cirka 2000 år sedan hade ensileringsgropar längs vägarna i Storbritannien. I Sverige har ensilering också funnits länge fast det då kallades "surhö". Det går att läsa om i boken Jordbrukslärans hufvudgrunder (http://runeberg.org/jordbruk/0253.html) från förra sekelskiftet.
Det utdelades faktiskt ett Nobelpris för ensilering till den finske kemisten Virtanen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Artturi_Virtanen). Det dråpliga är att den metod som han fick Nobelpriset för inte används längre.
Silo-ensilering och betongplatta har under lång tid varit enda sättet att få en lufttät lagring. Nu finns både plastbalar och strumpa som alternativ.

trädman

« Svar #13 skrivet: 12 sep-09 kl 21:56 »
Det är en del av nya EU-regler för att förhindra att kontamination av djurfoder. Genom att plasta in dem direkt efter skörd undviker man t.ex. att fåglar skiter på djurens mat, eller att de blir fulla av sand och annat skräp. Lite extra kostander och arbete, men det kan det vara värt om det förbättrar för djuren.

;D ;D ;D

Aqualize

« Svar #14 skrivet: 12 sep-09 kl 22:39 »
Och ytterliggare fördel för bonden är att det inte behöver ligga på åkern så länge när det torkar vilket minskar risken för att skörden ska bli förstörd i vårt klimat där det regnar rätt mycket på sommaren.
I Sydeuropa tar de hellre vanligt hö då de på sina platser kan vara "garanterade" uppehåll. Vilket leder in på en anekdot. Jag åkte hem från Spanien för några år sen med faster som bott där i flera decennier och bara besökt Sverige vid några tillfällen sedan dess. Det fanns ju inte inplastade rundbalar förr helt enkelt. Det var i början av augusti och vi åker hem från flygplatsen här i Sverige med tåg och hon ser stora vita högar ligga vid åkerkanter (gärna där det ofta är skugga) och kan ju såklart inte komma på någon rimlig förklaring till det hela så hon kommer med en orimlig och frågar om det verkligen är snö som ligger kvar där!  ;D ;D ;D ;D ;D
« Senast ändrad: 15 sep-09 kl 10:43 av Aqualize »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 12 sep-09 kl 23:00 »
Citera
Det är en del av nya EU-regler för att förhindra att kontamination av djurfoder.

På tal om det, i år har jag inte hört ett knyst om mördarsniglar i ensilaget.

Var det en anka?
« Senast ändrad: 12 sep-09 kl 23:19 av Foppas fot »

MonicaA

« Svar #16 skrivet: 13 sep-09 kl 14:32 »
Tack för era roliga och väldigt fantastiskt pedagogiska svar!!!

Maria nyckelpiga

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 13 sep-09 kl 19:07 »
Ligger de på en åker så är det halm eller grönfoder. Ligger de på en vall/lägda/slåtteräng så är det ensilage.
På åkern odlar man spannmål eller baljväxter, på vallen/lägdan/slåtterängen odlar man gräs.

Strajder

• Aspegården
« Svar #18 skrivet: 13 sep-09 kl 19:26 »
Fast nuförtiden odlas vall oftast på åkermark. Här har man ju ett växelbruk där man odlar vall 2-5 år för att sedan bryta med spannmål. Fördelen är att man håller nere mängden fleråriga ogräs.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-09 kl 20:30 »
Sen så kan man ju även ensilera spannmål och baljväxter sk fullfoderensilage.

Det är mycket med det jordiska.
Estetiken framför allt

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser