Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Samlingstråd för regler och lagar?  (läst 8093 gånger)

dfee

Samlingstråd för regler och lagar?
« skrivet: 11 sep-09 kl 07:11 »
Skulle det vara vettigt att ha en klistrad tråd med de regler och lagar som gäller för tillfället?
Söker man i forumet hittar man rätt mycket och det spretar rätt friskt, dessutom är många av inläggen gamla.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Samlingstråd för regler och lagar?
« Svar #1 skrivet: 11 sep-09 kl 12:18 »
*nickar instämmande och gillande*
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 11 sep-09 kl 12:22 »
Under den tid jag skrivit på forumet så har jag försökt att hålla en tråd dels med sjukdommar, dels med lagar och förordningar. Tyvärr är det några på forumet som trasar sönder dessa trådar så jag tappar intresset för att bistå med den hjälpen :-\
Eftersom jag har huvudansvaret i föreningen Sveriges Kaninproducenter vad det gäller myndigheter så är jag troligen den bäst informerade i ämnet. Trots detta ifrågasätts allting jag skriver. Mycket av infon är sådant som det pågår arbete med och är då inte allmänt känt.
På grund av ovanstående har jag slutat lämna ut info.
Gösta

dfee

« Svar #3 skrivet: 11 sep-09 kl 12:25 »
Under den tid jag skrivit på forumet så har jag försökt att hålla en tråd dels med sjukdommar, dels med lagar och förordningar. Tyvärr är det några på forumet som trasar sönder dessa trådar så jag tappar intresset för att bistå med den hjälpen :-\
Eftersom jag har huvudansvaret i föreningen Sveriges Kaninproducenter vad det gäller myndigheter så är jag troligen den bäst informerade i ämnet. Trots detta ifrågasätts allting jag skriver. Mycket av infon är sådant som det pågår arbete med och är då inte allmänt känt.
På grund av ovanstående har jag slutat lämna ut info.
Gösta
Just det problemet måste vara enkelt att åtgärda, admin eller moderator får låsa tråden. Tillägg till den får gå via dessa också.
För viktigt och i många fall oklart ämne för att låta trådarna förfaras.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 sep-09 kl 12:41 »
Det vore en bra tråd! Viktigt dock att man får med hänvisningar till källor för det man skriver! Det som Gösta beskriver i sitt inlägg här ovan beror ju på att alla inte vill ta beslut på så pass lösa grunder som ett inlägg i ett forum faktiskt är.. Det är nog troligt att Gösta är Sverige mest insatta person i detta ämne men det är ju inte alla som vet om det, eller kanske ens håller med om det, så därför vore ju en sådan tråd väldigt användbar.
« Senast ändrad: 11 sep-09 kl 12:45 av Gångtrött »

matterik

• http://kaniner.matterik.com
« Svar #5 skrivet: 11 sep-09 kl 13:16 »
Kan man göra två trådar som endast gösta kan skriva på då. Så att han kan skriva reglerna där och sånt. Skulle vara bra. Själv så har jag läst igenom hela alternativ.nu kaniner kategorin och jag vet att göstas kommentarer är guld värda så jag läser dessa extra noga. Det är inte så att bara för att andra svarar emot gösta så försvinner det han säger. Man kan ju välja vilken man lyssnar på så att säga. Så jag tycker att kommentarerna fungerar bra som det är. Jag tror att man som forumpostare måste låta bli att ta åt sig när folk säger emot en och istället fokusera på att få ut informationen. Men det blir ju ideellt. Men för de som har tid och lust att dela med sig av vad de vet så uppskattas det.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 sep-09 kl 21:05 »
Alla regler finns på www.slv.se (livsmedelsverket). Gösta lämna rinte ut hänvisningar tll regler. Vill du veta vad som gäller går du in på slv.se eller ringer köttenheten på SLV.

matterik

« Svar #7 skrivet: 11 sep-09 kl 21:34 »
Alla regler finns på www.slv.se (livsmedelsverket). Gösta lämna rinte ut hänvisningar tll regler. Vill du veta vad som gäller går du in på slv.se eller ringer köttenheten på SLV.
Det va det värsta. Varför stoppa folk från att prata om regler och sånt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 sep-09 kl 21:37 »
Nej nej, det var inte så jag menade. Jag menar bara att lagar och regler kommer du inte att få av Gösta, Men prat runt reglerna, vad som är på g osv, det är han jättebra på.

Men vi hade en lång tråd om det där. Vad är det du saknar? Eller ja, just det, det var ju bara om slakterier. TÄnkte inte på att du kanske menar alla lagar? Dumma jag..

Gösta

« Svar #9 skrivet: 12 sep-09 kl 12:56 »
Gällande lagar så finns det ingenting i lagtexten som rör slaktproduktion av kanin!
Därför finns det ingenting lagmässigt att hänvisa till ;)
En lagtext är en vägledning och ingenting absolut. Mot lag skall ärende prövas. För att hjälpa jurister och övriga finns föreskrifter, prejudikat, förtydliganden och så vidare i en uppsjö av texter.
vad jag hänvisar till är just tolkningar av ovanstående vilket är det som till sist gäller för verksamheten.
Att då som speciellt du "Stabon" skriver att jag "hittar på" Det jag skriver är "rena lögner" + en del annat som jag inte tänker upprepa, blir väldigt förvirrande för övriga.
Det jag har skrivit är vad berörda myndigheter arbetar efter. Att det sedan inte finns i föreskrifter eller andra handlingar är då av underordnad betydelse i dagsläget.
De förhandlingar vi jobbar med kommer att utmynna i text när det "vinner laga kraft" som det heter.
Naturligtvis kan jag strunta i att rapportera i förväg men jag trodde att det kunde vara till nytta för de som vill starta att veta lite i förväg vad som komma skall. Skriv gärna och säg er mening om detta.
Gösta

matterik

« Svar #10 skrivet: 12 sep-09 kl 17:22 »
ja, tycker absolut att en diskussion ska finnas om hur lagarna tolkas och hur det i praktiken implementeras osv. Också viktigt att veta när man kommer i kontakt med inspektörer vilka rättigheter man har annars blir det att man blint får göra som de säger utan att ens ha ett motargument.  Just eftersom dessa kaninlagar verkar vara så diffusa är det extra viktigt att informationen får flöda fritt om lagar och regler så att folk vet. Jag tycker också att folk som tar kontakt med livsmedelsverket eller inspektörer gärna ska dela med sig av sina erfarenheter på forumet så att det blir lite mer synligt hur allt är. Självklart viktigt att få info om de förändringar som görs i lagen om just kaninuppfödning/köttproduktion. Självklart bra också om Gösta delar med sig om sina erfarenheter om hur lagen fungerar för kaninproduktion.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #11 skrivet: 12 sep-09 kl 21:49 »
Jag är väldigt tacksam för all info som gösta lägger upp. Det hjälper mig att kunna planera en eventuell verksamhet på ett bättre sätt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 sep-09 kl 23:15 »
jamen det är väl bara att diskutera på!

dfee

« Svar #13 skrivet: 13 sep-09 kl 02:01 »
Problemet som jag ser det är att kaniner och speciellt köttproducerade sådan verkar falla mellan stolarna. Bara att se på faktumet att man måste föröva från första köttkaninen men det finns inget regelverk som specifikt talar om kaniner osv...
Och för det andra är dessa lagar och regler inte statiska och sällan lätta att förstå.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 13 sep-09 kl 02:10 »
ja, vi får ju se vad jordbruksverket kommer fram till nu då det ska tas lite beslut i höst. kanske vi slipper förprövningen (visst var det det och spaltgolvet som skulle tas upp?)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #15 skrivet: 13 sep-09 kl 16:57 »
INFO:
Följande ligger på dagordningen med SJV;
Förprövning; Märkning av kaniner; transporter; antal kaniner/djurenhet (32 kg fosfor) spaltgolv
burutformning/inredning. Vidare pågår gällande boxuppfödning vid större anläggningar.
Jag är tacksam om dessa förhandlingar får ske i lugn och ro för att få ut bästa möjliga villkor för produktionsuppfödning.
Gällande SLV:
Slaktmetoder, försäljning; maxgränser; Tillståndsprövning, lokalfrågor.
Återkommer när beslut är fattade. Kommer inte att lägga ut något innan dess för undvikande av missförstånd samt för att inte föregå beslut.
Respektera detta är ni snälla!
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 13 sep-09 kl 21:54 »
då stod det ju ganska mycket på listan. ska bli spännande att få höra vad myndigheterna kommer fram till.

Gösta

« Svar #17 skrivet: 07 okt-09 kl 17:09 »
I slutet av oktober kommer förhandlingar igång med SJV gällande regelverket för animalieproduktion från kanin.
Återkommer när beslut tagits. Någon text kommer säkerligen inte att finnas förrän till årsskiftet, tidigast. Myndigheter mal långsamt  ;).
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 07 okt-09 kl 21:07 »
Spännande! Håller tummarna för att allt går åt rätt håll!  :D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Gösta

« Svar #19 skrivet: 28 okt-09 kl 20:38 »
Den 29/10 kör vi 8)
Håll tummarna för att det ska gå bra ::)
Återkommer i tråden när det finns något att rapportera.
Gösta med ytterligare 3 representanter för kaninproducenterna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser