Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  saga i trad  (läst 1762 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
saga i trad
« skrivet: 11 sep-09 kl 00:20 »
behover saga ner nagra grenar.
tankte forst vanta tills loven fallit. men har hort att det ar battre att gora det nu eftersom tradet savar ej pa vintern.

alltsa, saga nu?

bor utanfor goteborg, dar mycket lov ar kvar pa traden.

Huggorm

  • Gäst
SV: saga i trad
« Svar #1 skrivet: 11 sep-09 kl 10:45 »
Juli-augusti-september brukar vara det optimala för de flesta träd, men en del träd klarar att mista grenar året runt.

När du kapar grenarna, så var försiktig om det är träd du är rädd om. Många gör misstaget att såga tunga grenar på en gång, och när dom nästan sågat helt igenom faller grenen och fläker med sig en massa bark från stammen. Kapa i stället grenen en bit ut först, och kapa sedan på slutliga stället när det mesta av tyngden är borta. Dessutom skall du akta grenkragen, alltså den "avfasade" delen precis där grenen sitter fast i stammen. Såga precis utanför denna, så kommer trädet att kunna läka skadan på ett optimalt sätt, och risken för att röta och svampar skall få grepp är som minst.

Pong

  • Inlägg: 596
SV: saga i trad
« Svar #2 skrivet: 11 sep-09 kl 17:31 »
Beror på vad för träd det är.

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
SV: saga i trad
« Svar #3 skrivet: 15 sep-09 kl 00:04 »
Ek. Fast jag har gipsat armen sa det blir tidigast i slutet av september jag kan saga.
Vanta till nasta ar kanske ......   ??????

Huggorm

  • Gäst
SV: saga i trad
« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 06:11 »
Ek kan du såga i när som helst på året, det är ett tåligt träd


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 3 användare
Berberis, Häggblomma, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser