Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var ska vindpappen sitta egentligen?  (läst 20181 gånger)

gröten

var ska vindpappen sitta egentligen?
« skrivet: 10 sep-09 kl 11:20 »
Hej!
Vi ska byta panelen på vårt hus så vi har tagit bort den gamla panelen på en bit. Då ser vi att de som bytt fasade på gaveln har satt vindpappen på insidan av panelen, alltså fasad, luftspalt, vindpapp, panel...
ska man verkligen göra så? ska inte vindpappen sitta direkt på fasaden och sedan luftspalt och panel? Måste vi göra om hela gaveln också?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: var ska vindpappen sitta egentligen?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-09 kl 11:24 »
Det är meningen att ytterluften ska ha fritt tillträde till luftspalten, och då kan det bli ordentligt drag där när det stormar.
Kan nog yra in lite snö också ibland.
Därför ska vindpappen sitta innanför luftspalten.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-09 kl 16:10 »
 ??? Fasad, luftspalt, vindpapp och panel?  Jo det är riktigt luftspalten ska vara innanför fasaden men se'n, panel innanför vindpappen, är huset tilläggsisolerat eller utan stomme och isolering?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 sep-09 kl 16:28 »
http://www.ggmplast.se/pdf/GGM_Vindskydd.pdf

Längst ner på sidan så finns en beskrivning. Dom sätter vindskyddet på stommen, och sen en liten spiklist som dom kallar det, jag antar att det är i den dom menar att man sen spikar ytterpanelen.
Själv sätter jag den direkt under ytterpanelen, jag tycker det räcker med de spalter som ändå blir om man använder t.ex lockpanel.

Yrmff

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 sep-09 kl 17:10 »

När det rivs gamla kåkar ,så hittar man ofta flera lager med vindpapp ,både utv å inv å som inner å ytterlager i luftspalt osv..
Själv har jag precis innanför panel både utifrån å innifrån..
mvh Heikki :)

gröten

« Svar #5 skrivet: 10 sep-09 kl 18:00 »
tack för alla svar!
då är det ingen fara i alla fall att det på gaveln ser lite annorlunda ut. Vi låter det vara så och sätter vindpappen innanför luftspalten på resten av huset om det, som någon skrev, ens behövs någon luftspalt i vårat gamla dragiga hus men för säkerhets skull.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 sep-09 kl 19:45 »
Luftspalt är till för färger som är för täta.

Henrik.S

« Svar #7 skrivet: 10 sep-09 kl 21:15 »
Luftspalten kan få en kylande effekt mot väggarna  >:(
//Henrik

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 sep-09 kl 09:45 »
Luftspalten kan få en kylande effekt mot väggarna  >:(
Ja, på sommaren när solen strålar har svårt att gå från panelen till väggen. På vintern borde det ge motsatt effekt. Alldeles utmärkt med andra ord

stedevil

« Svar #9 skrivet: 11 sep-09 kl 14:26 »
På vintern borde det ge motsatt effekt. Alldeles utmärkt med andra ord

Beror nog mycket på var man bor. I lä i en dunge i skogen i Norrland så kanske det är positivt, men knappast tex på landsbyggden i Skåne.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 sep-09 kl 18:46 »
Beror nog mycket på var man bor. I lä i en dunge i skogen i Norrland så kanske det är positivt, men knappast tex på landsbyggden i Skåne.
Jo, bor man på en plats där det blåser mycket hjälper det förstås inte. Men är det någorlunda vindstilla borde luftspalten fungera som ett extra lager isolering

Dela detta:

* Inloggade just nu

696 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser