Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bästa gödselbordet.  (läst 8849 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Tips på bästa gödselbordet.
« skrivet: 10 sep-09 kl 09:58 »
Jag har ett gödselbord av formplyfa  och på den en rektangel i trä med kompost galler.
Sittpinnarna ovanför.
Nu har vi sänkt bordet och pinnarna .
Mina gamla tunga hönsdamer har svårt att ta sig ner.
Broblemet är att ställningen för kompostgaller blev tung och bordet lågt då jag ska göra rent.
Nu måste jag klura ut hur vi ska göra det lättare för både mig och gamlingarna.
De andra hönorna har inga problem.
Har försökt att flytta dem till annan kuppe , men blev inte populärt.
Äldreboende för hönor ;)
Tips ????
Hedemorahöns

Krågedal

• Östergötland
SV: Tips på bästa gödselbordet.
« Svar #1 skrivet: 10 sep-09 kl 10:44 »
kan du inte göra en stege,från  golvet tillpinnen /pinnarna eller en planka med "fotstöd"på , ta en bit av list (lika bred som plankan och spika fast fotstöden ....Kan det vara något?
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 10 sep-09 kl 11:22 »
Jag har redan en stege,
 men jag kanske börde göra en bredare och längre.
Mera handikappvänlg pga åldern ;)
Tack för tipset.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #3 skrivet: 10 sep-09 kl 11:51 »
Vi har också gödselbräda av formplyfa, absolut bästa materialet. Vi har kompostgaller som är fästade med skruvar i väggen, de lutar ner över gödselbrädan, sitter alltså högre på väggen, i nerkant ligger de mot gödselbrädans framkant. Vi hade nät parallellt med gödselbrädan förr, men de gick bara på det då.

Det är bara att lyfta eller ta bort kompostgallren när vi gör rent och då rakar vi bara ner skiten i skottkärra som precis går att skjuta in under.

Jag förmodar att din gödselbräda sitter lägre nu, men med lösa kompostnät över är det ju inte så tungt att lyfta om du tycker det är en ide att använda såna, lätta att göra rent är de också.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Lilith79

« Svar #4 skrivet: 15 sep-09 kl 18:08 »
Finns ingen som har lite bilder på hur det ser ut?

johe71

« Svar #5 skrivet: 15 sep-09 kl 18:53 »
Finns ingen som har lite bilder på hur det ser ut?

så här har jag byggt,

en ställning som är upphängd i taket, masonitskiva på och ett lager byggplast för att det ska vara lätt att hålla rent. Höjden är lagom för att jag ska få in en skottkärra under så att det bara är att skrapa ner bajset direkt i den

variant 2 (det syns på golvet att de ruggar :))

mer eller mindre samma tänk, men här fanns det en "naturlig" stolpe att fästa den i, har inte orkat montera kompostgaller här än... men det är på gång

@nn

• Hönsmammann
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 19:31 »
Har försökt att lägga in en bild men fattar inte hur man gör. Testar så här så får jag se om det blir någon bild.

Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

@nn

• Hönsmammann
« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 19:34 »
wow, det fungerade med bilden, är imponerad av mig själv för jag har aldrig förstått hur man får in bilder här.

Vi har en plåt under sittpinnarna och så strö över. Varje morgon tar jag en raka och bara skrapar av plåten och på med lite nytt strö, superenkelt. Eftersom jag städar varje dag så behövs inget galler över för det hinner inte bli sådana mängder bajs.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 21:09 »
Nu har vi löst det.
maken har gjort en ny ram som är lätt.
Höjt bordet igen.
den långa trappen kan jag sätta under ramen då jag skrapar.
Är jättenöjd. ;D
Invigde allt idag
Hedemorahöns

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #9 skrivet: 26 sep-09 kl 21:14 »
jag tog ett underrede till ett gammalt kontorsbord  byggde galler av armeringjärn och gammalt skrot gjorde sen slitsar så man kan sjuta in en formplyfa som en skärbräda ...typ  gjorde även en öppningsbar kortsida  så man kan raka rätt ner i skottkärran om man vill
hårt arbete lönar sig...

tranicos

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 27 sep-09 kl 21:08 »
Om man vill låta skiten brinna under vintern och på så sätt få lite extra värme till hönsen. Är det bara låta det ligga och strö över spån lite då och då eller är jag helt ute och cyklar? ???

//Linus
« Senast ändrad: 27 sep-09 kl 21:17 av tranicos »

@nn

• Hönsmammann
« Svar #11 skrivet: 28 sep-09 kl 08:19 »
Om man vill låta skiten brinna under vintern och på så sätt få lite extra värme till hönsen. Är det bara låta det ligga och strö över spån lite då och då eller är jag helt ute och cyklar? ???

//Linus

Jag vill kunna vara i hönshuset utan att jag blir illamående och skulle jag spara skiten på hög så lär det inte bli trevligt där inne.

Nu besitter ju inte jag någon stor hönskunskap men sunt förnuft har jag och tycker det verkar vara enklare och trevligare att köpa en värmelampa eller dylikt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 28 sep-09 kl 08:33 »
Man måste gödsla ut,
 annars blir både fä och folk förgiftade.
Hedemorahöns

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #13 skrivet: 28 sep-09 kl 11:21 »
Ja precis, låta skiten brinna där inne låter som en mkt otrevlig ide. Förstår inte heller hur man kan lyckas ha djupströbädd till hönsen, det krafsar ju runt och så luktar det apa...  :-X Att hålla rent i hönshuset tycker jag är jätteviktigt för att både folk och fä ska trivas. Det ska inte stinka "höns" att gå in, iaf inte hos mig.

Så här har jag gjort mina gödselbord. Fungerar otroligt bra, inga höns som går i skiten, lätt att skrapa av (ett laget sågspån i botten så att det suger upp vätan), och borden går att dra ut och skura utomhus om man så vill. Har spånskivor målade med oljefärg och det fungerar jättebra att såpskura, de blir som nya! Lagom höjd på skivorna så att skottkärran går under och framkanten sitter på gångjärn så går det snabbt och smidigt.

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

johe71

« Svar #14 skrivet: 28 sep-09 kl 11:32 »
Ja precis, låta skiten brinna där inne låter som en mkt otrevlig ide. Förstår inte heller hur man kan lyckas ha djupströbädd till hönsen, det krafsar ju runt och så luktar det apa...  

en fungerande djupströbädd luktar inte, dock är ju ett problem att man inte ska krafsa för mycket i en djupströbädd... (vi har det till hästarna, men har man hästar som står och sparkar i den hela tiden så är det inte speciellt bra... som tur är så gör inte våra det) men höns krafsar ju "alltid"...

men under sittpinnarna så går det att få till en bra djupströbädd eftersom hönsen inte kan sprätta i den , dock är det tveksamt om det går så bra på en gödselbräda (en vinters samlad bajs+strö blir tungt), men om man tar bort brädan och istället bygger en vägg så kommer det antagligen att fungera utmärkt (och generera viss värme)

citat hittat i "Ekologisk äggproduktion i Sverige - och dess problemområden" Seminarieuppsats - Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för husdjurens utfodring och vård , utgiven 1995 http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/semin_utf_vard/SHU95-01/SHU95-01.HTM
Citera
Ett alternativ är att skapa en djupströbädd på mellan 20-40 cm. Först täcks golvet med ett lager torv och på det ett lager halm. Torven har en mycket god uppsugningsförmåga, 10 gånger sin egen vikt. Vid behov fyller man på med halm. Efter några veckor har en nedbrytning av halmen och gödseln startat av bakterier och svampar. Den värme som bildas vid jäsningen ska inhibera patogena bakterier och parasiter och bidra till uppvärmningen av hönshuset (Carnell 1983; Träskman 1956). En djupströbädd som skötts väl behöver bara bytas ut en gång per år.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 28 sep-09 kl 11:41 »
Det var ju det jag skrev, att de krafsar så det luktar apa!  ::)

Man måste nog ha väldigt gott om plats i höjdled på bajsbrädan också, om man ska få plats med att bygga en fungerande permanentbädd som inte luktar. Går ju åt en del strö utöver skiten för att det ska fungera bra!

Vi har också icke.luktande djupbäddar till häst och får, men till hönsen? Nä, jag tror inte det skulle fungera.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

tranicos

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 28 sep-09 kl 16:53 »
Massa bra text

Tack för svaret!

Jag vill kunna vara i hönshuset utan att jag blir illamående och skulle jag spara skiten på hög så lär det inte bli trevligt där inne.

Nu besitter ju inte jag någon stor hönskunskap men sunt förnuft har jag och tycker det verkar vara enklare och trevligare att köpa en värmelampa eller dylikt.

Som sagt, en fungerande djupströbädd luktar inte och mitt sunda förnuft säger att det är bättre för miljön än en energislukande värmelampa eller dylikt. ;)

Vi har också icke.luktande djupbäddar till häst och får, men till hönsen? Nä, jag tror inte det skulle fungera.

Man kan ju ha nät över djupbädden, precis som över en gödselbräda.
« Senast ändrad: 28 sep-09 kl 16:59 av tranicos »

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 28 sep-09 kl 17:30 »
Vi har en bit presenning lite slakt spänd under pinnarna. Hönsen gillar inte att gå på den då det är väldigt vingligt och slängigt. En gång i veckan kör jag in skottkärran under mitten av presenningen, hakar loss de två främsta hörnen och formar presenningen som en ränna ner i kärran och skakar ner allt. Sen fast med hörnen igen och på med några nävar spån som "grund" så bajset inte kletar fast så lätt. Vid storstädning hakar man loss hela presenningen och tar ut och högtryckstvättar.

Denna lösning ser slummig ut, men är den bästa jag testat hittills, inte ens en raka behövs, bara tyngdlagen!  :D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 28 sep-09 kl 18:03 »
Man kan ju ha nät över djupbädden, precis som över en gödselbräda.

Jovisst, men man får ha ett jäkligt stort (i höjdled) utrymme om man ska kunna få till en bra permanentbädd där under. Dett går åt mycket strö och bygger på höjden...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #19 skrivet: 28 sep-09 kl 23:19 »
Vi har en bit presenning lite slakt spänd under pinnarna. Hönsen gillar inte att gå på den då det är väldigt vingligt och slängigt. En gång i veckan kör jag in skottkärran under mitten av presenningen, hakar loss de två främsta hörnen och formar presenningen som en ränna ner i kärran och skakar ner allt. Sen fast med hörnen igen och på med några nävar spån som "grund" så bajset inte kletar fast så lätt. Vid storstädning hakar man loss hela presenningen och tar ut och högtryckstvättar.

Denna lösning ser slummig ut, men är den bästa jag testat hittills, inte ens en raka behövs, bara tyngdlagen!  :D

lite silikonspray på presenningen var tredje rengöring och det borde släppa skitlätt
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 3 användare
LimJans, Nataks, Suzanne Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser