Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många ungar i en standardkull?  (läst 2244 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Hur många ungar i en standardkull?
« skrivet: 09 sep-09 kl 20:32 »
Min kanin fick ungar härrom dagen igen, 13 stycken var det. Jag tycker att det var många, i förra kullen var det 10 och det var hennes (och min) första kull. Vad är normalt för en Fransk vädur? Vad är en liten kull och stor? Är det bra med stora kullar eller brukar ungarna vara mindre, svagare, fler som går bort?Av dom 13 var 3 döda igår när jag kollade boet (dag 3) och en unge verkar vara försvunnen, 9 kvar dag 3 alltså, jag är nämligen ganska så säker på att när jag gläntade på luckan dagen innan för att se att något var där så såg jag en grå unge, men en sådan fanns varken död eller levande. Kollade ju inte så noga då, så jag undrar om jag har inbillat mig. Hur funkar det när dom biter ihjäl/äter upp/ städar upp? Brukar dom äta upp dödfödda? Biter dom ihjäl svaga ungar? Den här gången har jag satt henne i vinterburen för att inte riskera ihjälregnade ungar som hamnar utanför boet igen, sist var det ju bara 5 av 10 födda som klarade sig. Spännande är det iaf, den här gången är alla ungarna, gul/vita, svarta och svart/vita, sist var det andra färger.

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Hur många ungar i en standardkull?
« Svar #1 skrivet: 12 sep-09 kl 16:59 »
Jag hade en gång en hona som mumsade i sig nästan hela kullen, en unge i taget och om dagen. Tog ju ett tag innan jag märkte det  :(

Vissa honor äter upp självdöda ungar, andra inte, men jag har aldrig märkt att de skulle bita ihjäl de svaga. De brukar istället självdö och hamna längst ner i boet.
Landsflykting i storstan...

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #2 skrivet: 12 sep-09 kl 18:08 »
Ja fy då, sist så plockade jag ut dödfödda men plockade inte ur själva boet, undrade efter ett antal dagar varför det var så mycket spyflugor, jo, det låg en rutten unge under både halm och levande ungar. Så den här gången plockade jag ut alla ungarna och rotade igenom boet ordentligt.

Gösta

« Svar #3 skrivet: 13 sep-09 kl 21:45 »
Gällande slaktdjursproduktion är 8 ungar/kull det optimala. Va, är det inte bättre med jättestora kullar?? Nej, en större kull ska då dela på mjölken och får då en sämre start i livet. Det gör att de växer lite långsammare och hinner inte upp i slaktvikt på utsatt tid.
Parar du flera honor samtidigt så går det att föra över ungar från en stor kull till en mindre. OBS att det ska ske innan 4:e dygnet.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

763 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser