Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Information om kaninuppfödning (slakt)  (läst 2005 gånger)

José

Information om kaninuppfödning (slakt)
« skrivet: 07 sep-09 kl 04:21 »
Hej.
Jag har råkat bli lite intresserad av det här med slaktkaniner och att då eventuellt börja föda upp sådana. Dock är mina kunskaper kring detta ämne idag väldigt begränsade och således har jag försökt få fram information kring detta på internet utan någon riktig framgång.
Har varit inne på "Svenska Kaninproducenters förening" där de talar om att behovet är stort men hittar inget där om hur man kommer igång.
Har sett på Vreta Kaningårds hemsida att de tidigare bedrivit kurser men att i år tydligen var sista året så skedde? Finns det annan plats man kan gå någon kurs? Böcker, finns det som behandlar ämnet?

Hur gick ni som bedriver uppfödning till för att införskaffa den förkunskap som behövs?

Jag mottager tacksamt alla tips jag kan få.

Attes matte

• Jämtland
SV: Information om kaninuppfödning (slakt)
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 21:30 »
Börja med att lusläsa allt som står här på kanin-trådarna... Jag skulle uppskatta att det finns spalt-kilometer skrivet i ämnet...  ;)

En fördel är ju att bo i närheten av ett kanin-slakteri, och dom är inte många här i landet. Var bor du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

José

« Svar #2 skrivet: 07 sep-09 kl 22:24 »
Hej.
   Jo jag har även sökt här i forumet, vilket visat sig vara ganska bra. Dock är det en massa trådar att gå igenom med lite fakta i varje. Det jag önskar är något mer heltäckande fast det kanske inte finns att få tag i?

Angående Vretas kurser, kommer kurserna uppkomma i någon ny form någon annanstans eller anses behovet av uppfödare vara tillgodosett? Intresset för svalt?

Jag bor mitt i Östergötland och mitt mål med att uppfödningen är att föda upp i sådan utsträckning att det går med plus, om jag själv skall slakta och försöka sälja är något jag ännu inte tagit ställning till. Räknar inte med att ha en enda kanin inom 1 år, men vill vara ute i god tid att införskaffa kunskap.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 07 sep-09 kl 22:46 »
här står det om varför gösta slutar med kurserna

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=71010.msg59823

boken kaniner av K G Roos brukar rekommenderas, men är själv på jakt efter den och det är inte det lättaste. finns visserligen på diverse bibliotek, men jag vill ha den.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gösta

« Svar #4 skrivet: 08 sep-09 kl 21:32 »
Måste faktiskt säga att jag blir rörd :-[ av alla de mail och övrigt jag fått motta de senaste veckorna. Vi har lagt in extra kurser under hösten och förvintern så mycket vi orkar. En kurs även om man håller den ett antal gånger, gör sig inte själv eftersom vi vill ge varje deltagare maximalt med hjälp!
tanken var att vi skulle pensionera oss 2010 och sälja hela verksamheten under våren.
Eftersom det är ett flertal som inte hunnit, haft tid eller inte fått plats på kurserna nu i höst (alla är fullbkoade) kör vi ytterligare en kurs (uppfödning) i februari -10 samt ev,. en slaktkurs febr/mars
Gösta

José

« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 22:25 »
Jasså där ser man, ni kommer köra en kurs till. Då är det bara till att hålla utkik på er hemsida och invänta att datum kommer upp då. Tills där ska jag försöka läsa på så mycket som möjligt på egen hand.

Beställde en bok av Åke Johansson idag samt var nere på biblioteket och bad dem ta hem KG Roos bok.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser