Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trappa eller slät backe?  (läst 1326 gånger)

Skågedalen

• -
Trappa eller slät backe?
« skrivet: 05 sep-09 kl 20:55 »
Hej!

Vi ska göra en liten "väg" där korna ska gå nerför en slänt på kanske 4 meter ut från stallet till en rasthage.

Min fråga är nu: ska man göra en trappa med långa trappsteg, eller ska vi göra bara en enkel, grusad liten nedförsbacke?

Vad är mest attraktiv för korna? Jag har sett båda varianterna, men är det någon här som har någon erfarenhet? Eller helt enkelt: vad hade ni gjort?  ;D

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Anna Ho

• Östergötland
SV: Trappa eller slät backe?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-09 kl 09:14 »
Rent spontant säger jag: backe.
Jag tror iofs att båda alternativen kan funka bra, men jkag tror det är lättare att få till en bra backe än en bra trappa till kossor.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

EmblaAsk

SV: Trappa eller slät backe?
« Svar #2 skrivet: 20 nov-09 kl 08:18 »
Du skriver rasthage, innebär det att korna skall få gå ut även på vintern? I så fall hade jag valt trappa för att minska risken att dom ska åka kana på isen ner för backen.......Annars spela det ingen större roll, jag har jobbat med båda sorterna och korna går oavsett. Viktigt är att det är hlakfritt och inte för lerigt eller stenigt. Kan tänka mig att en backe är billigare än att gjuta trappsteg oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare
Numera, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser