Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farligt med rödspräckligt skal på morötterna?  (läst 2940 gånger)

Hilda64

Farligt med rödspräckligt skal på morötterna?
« skrivet: 05 sep-09 kl 13:54 »
Jag har fått rödspräckligt skal på en del av morötterna och undrar om någon vet vad det beror på och om det är farligt att äta. Det är bara en del av moroten som har fått detta, inte hela. Tacksam för svar!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Farligt med rödspräckligt skal på morötterna?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-09 kl 19:59 »
Kan du beskriva närmare? Har du foto?

ankianka

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 05 sep-09 kl 20:11 »
Jag har också fått det på några st, men hade en massa (köpta) färgade förra året, tänkte att det var några sådana som uppstått.
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

serafi

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 22:15 »
Jag har också fått det högst upp på morötterna, strax under blasten. Har märkt att det är särskilt rött då den delen av moroten har råkat vara över jordytan. Tänker att det kanske har med solljuset att göra? Vet inte om det är farligt men hoppas inte det...
"Dansa, som om ingen tittar på, Älska, som om du aldrig sårats förut,
Sjung, som om ingen kan höra dig, Lev, som om himlen vore på jorden."

Vurre

« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 22:25 »
Jag har träffat på folk som tror att det är farligt att äta morötter med gröna nackar, för att det är farligt att äta potatis som är grön!

När moroten blir prupurfärgad eller grön är det klorofyll som färgar den delen som inte täcks av jord. Det är lika farligt att äta som att äta röd och grön sallad.
snus? vad är priset på en pris?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 21:45 »
Hur tusan kan ni tre (Hilda, Anki och Serafi) veta att ni har samma sak på morötterna, när ingen av er har beskrivit fenomenet tydligt och ingen har foto?

Hilda64

« Svar #6 skrivet: 06 sep-09 kl 23:47 »
Tack för era svar!

ankianka

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 sep-09 kl 15:05 »
Det kan vi inte till 100, och det vet jag inte om jag påstått heller, surpuppa ;)
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #8 skrivet: 08 sep-09 kl 13:55 »
Det kan vi inte till 100, och det vet jag inte om jag påstått heller, surpuppa ;)

När man svarat på en massa frågor här på forumet har man lärt sig känna igen och t o m tröttna på vissa saker. T ex alltför knapphändiga beskrivningar av det man frågar om. Då går man ibland mera rakt på sak i replikerna, med risk för att andra tycker att man är t ex en surpuppa.

Förresten tycker jag att du har påstått det: "Jag har också fått det på några st".

Jag funderar på om det kunde vara rotfiltsjuka som Hildas morötter har, en allvarlig rotfruktssjukdom. Men ni har talat om för lite för att jag ska kunna bedöma det. Förhoppningsvis är det något harmlöst.
« Senast ändrad: 08 sep-09 kl 16:00 av Anders Skarlind »

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser