Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Linderödsvin  (läst 5937 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Frågor om Linderödsvin
« skrivet: 04 sep-09 kl 17:04 »
Har precis skaffat mig en linderödsgalt på 4 mån och har försökt läsa mig till så mycket som möjligt. Just nu går han på en yta som är ca 6x12 meter med ett litet krypin på 2x2 m. Räcker detta om han ska gå ute året runt? Har dessutom tänkt skaffa mig en gylta till honom framöver som ska få gå i samma hage.

Sen till foderdelen. Just nu ger jag honom ca 1-1,5 kilo kornkross / dag. Plus ganska mycket vegetariskt som blir över från vår mat. Sen plocker jag lite rallarrosor till honom också som han verkligen älskar! Men så till min fråga, hur mycket är egentligen lagom att ge? Tycker det känns väldigt dyrt i längden om han framöver ska äta runt 3 kilo kornkross / dag. JAg köper kornkrossen från granngården och den går på 100 kr för 20 kilo.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Frågor om Linderödsvin
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 22:33 »
Vi börjar med huset..

En galt ska ha 8kvm liggyta.. en gylta 6kvm och så tror jag hon ska ha 8kvm när hon ska grisa (lite osäker men det går att kolla på SJV).
Hagen funkar men den kommer bli lerig och söndertrampad ganska snabbt så en fördel är att ha fler att skifta mellan om man har små hagar. Men som vinterhage räcker den.

I hans ålder ca 2,5kg sen behöver han ha lite mer när han blir större.
Kolla med dina närmaste butiker om de har frukt/grönt och kanske bröd och mejerier som ska kasseras.
Försök få tag på en bonde i din närhet att köpa korn av.
Samma med en potatisodlare som kan sälja sekunda potatis för billig penning.
Beroende på vart du bor i landet är ärtor bra om du kan få tag i det till vettigt pris.
Ensilage kan du ge dem under vinterhalvåret, det gillar våra men hö ratar dom.

Lycka till  :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #2 skrivet: 05 sep-09 kl 09:35 »
Ojdå, trodde inte att en gris behövde mer liggyta än en vuxen häst! Så då behövs alltså en liggyta på totalt 14 kvadrat för två grisar, låter i mina öron som väldigt mycket då våra utegångshästar behöver mindre yta / häst. Men men, får kolla upp det närmare.

Har fått tag på en bonde som säljer kornkross för 1,5 kr kilot. Blir lite billigare iaf. Sen så har vi en jäkla massa ensilage till hästarna och fåren så där kan han ju få lite också.

Tack för hjälpen!
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 10:02 »
Ja det känns mycket när man har dom på utegång men det finns inga specifika regler för utegångsgrisar tyvärr.. Men när det gäller slaktsvinsuppfödning kan du räkna på en gruppyta.. tror det var 2,5kvm per svin då..

Men du har ju ändå dina avelsdjur som måste ha det utrymmet till att börja med. Sen får du räkna upp för de växande kultingarna om du inte tar dem på våren och slaktar dem till hösten för de får gå utan hus under sommaren bara de har en skuggig plats och naturligvis en plats där det finns vatten/gyttja att rulla sig i.

All info om djurskyddskrav finns på SJV.
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 10:03 »
Det är skillnad på vad som behövs i liggyta och vad som krävs av lagen ;) 2 grisar skulle ju kunna ligga på 1 kvadratmeter om så vore, för det är ju ofta så dom ligger, tätt tillsammans. Och sen lite mer då förstås när kultingarna kommer. men som sagt, lagen säger 7 m2 per galt/sugga.

Sen är det inget billigt nöje att hålla gris, tyvärr. Dom äter en hel del, särskilt om du har så liten hage, då är dom ju beroende av vad du ger dom.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #5 skrivet: 06 sep-09 kl 16:57 »
Ok, konstigt att det inte finns speciella regler för utegång...

Sen är ju denna hage bara en vinterhage. På sommaren kommer de att få gå på mycket större yta.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #6 skrivet: 21 sep-09 kl 10:02 »
Nu har jag gjort vinterhagen större. 6x30 meter men den är redan uppbökad hehe. Vet inte rikgit om jag håller med om att gris är så jäkla dyrt. Köper korn nu av en "grannbonde" för 1 kr kilot. Räknat på att varje gris skulle äta 3 kilo / dag blir det 2200 kr på ett år. Sedan räknar jag på att kultingarna äter 2 kilo / dag i 5 månader så blir det 3000 kr räknat på 10 smågrisar. Alltså totalt 5000 kr på ett år. Men då får jag ut kanske 500 kilo kött från dessa grisar vilket i sin tur betyder ett kilopris på 10 kr. Det får man leta jäkligt länge i butikerna för att hitta!
www.backforsgard.se

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 sep-09 kl 10:31 »
Ja, men det är ju kul om du tycker det är billigt! :) Tyvärr har du nog räknat lite väl optimistiskt bara.. Om du ska få ut 50 kg färdigt kött så får du räkna med en levande vikt på grisen runt 100-110 kg. den vikten når du inte på 5 månader om du tänker ge enbart spannmål, då får du nog snarare räkna med 10 månader, och 3 kilo om dan. Så 9000 kg spannmål är nog mer rimligt för slaktgrisarna, minst. Själv tycker jag ju att det är för klent med bara spannmål. lite proteinfoder behöver dom allt..
Men visst, med så billig spannmål så blir ju inte kostnaderna astronomiska, det är sant.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 21 sep-09 kl 11:19 »
Spara grisen lite längre så får du upp den i "fantasivikter" ;D. Vår gylta vägde ca 350 kilo när vi avlivade henne, men då var hon 8 år. Hennes mor vägde 370 kilo. Rätt mycket med tanke på att detta är rätt lågställda grisar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #9 skrivet: 23 sep-09 kl 18:20 »
Jag kommer inte ge enbart kornkross. De kommer få hushållsrester och ensilage också. Båda dessa saker är "gratis" för oss. Sen så kommer de under sommartid gå på stort bete. Men men vi får väl se hur mycket det har kostat om ett år eller två :)
www.backforsgard.se

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 sep-09 kl 21:25 »
Du har fortfarande för lite protein i kosten. Hushållsavfall är ju bara godis, animaliskt avfall är förbjudet att ge dem (där de hade kunnat få i sig protein). Ensilage ger bara lite lite energi, inget protein.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #11 skrivet: 25 sep-09 kl 17:05 »
Du har fortfarande för lite protein i kosten. Hushållsavfall är ju bara godis, animaliskt avfall är förbjudet att ge dem (där de hade kunnat få i sig protein). Ensilage ger bara lite lite energi, inget protein.

Vad kan jag i så fall ge för att få mer protein? Något som kanske inte är alltför dyrt heller  :)
Eller om jag säger såhär, vad ger du dina slaktsvin fram till slakt?
www.backforsgard.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #12 skrivet: 25 sep-09 kl 18:39 »
Tycker inte alls du behöver exprimentera med div tillsattser till grisen...
detta är en galt... ingen digivande sugga...

om du ger honom 3-4 kg korn kross per dag så kommmer han säker klara sig bra på de...när han är vuxebn..

han kommer ju åckså gå ute o få isig div godis...

du ser ju på hans hull hur mycket mat han behöver...

vår galt Olle är nästa fet just nu o har bara fått kornkross o vatten.. ca 3 kg per dag..

Men han är en vuxen galt...

De vitkigste är ju att titta på hullet.. o sen vad gården har... tex så här års finns de kanske äpplen, potais o grönt som de tycker om...

att ta frn affärer är inte jag så mycket för.. då nästan alla grönsaker är besprutade  och nå stärre mänder tycker inte jag är så kull.. visst även vi har ibland givit bröd från affärer.. men man får lätt problem med kråkor osv...
Men de är som du säger ofta mer typ godis...
däremot får grisarna div mat som vi själva äter.. typ makaroenr, postatis osv..

våra får ibland fil o mjölk då vi har mjölkkor o grisar brukar älska att man blandar ut maten med de...

när de gäller ligg yta i gris hus så tycker jag att 2x2 räcker bra till två grisar på vinter...  när de har till gång till en mindre rasthage...

Där emot är de inte så bra att ha digivande grisar till sammans med galten .. då han ibland äter uppp hennes mat... men då kan dela hagen så de går brvid varandra... med varsit hus.
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 sep-09 kl 19:37 »
Men esten, i den rapporten säger de 25 % ärter, du strök helt proteinet i ditt förslag på foderstat.

oxen - mina får ekologiskt koncentrat helt enkelt. Det är tyvärr dyrt och jag håller på att byta mot fullfoder (pellets som ger rubbet av vad de behöver, utöver ensilaget) som jag ska blanda med spannmål för att sänka proteinet lite. Linderödare kan inte ta upp lika mkt protein som moderna grisar, så riktigt så mycket behöver de inte.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 sep-09 kl 20:17 »
Nu fattar jag inte vad du menar... 25 % är väl 25 %..

Och som sagt, allt det där med mjölk är numera förbjudet.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 sep-09 kl 20:51 »
Ah... nu hänger jag med. Men de har flera olika siffror tror jag, eller, flera blandingar de jämförde.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #16 skrivet: 25 sep-09 kl 21:27 »
Och som sagt, allt det där med mjölk är numera förbjudet.

Är det verkligen så? Man skiljer ju på "animaliska biprodukter", "animaliskt matavfall" och "animaliskt före detta livsmedel". Reglerna verkar luddiga, och inte gör SJVs nya katastrofalt röriga hemsida det lättare att hitta precis. Men någonstans här tror jag man kan börja.... http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 25 sep-09 kl 21:41 »
NÄ.. jag är faktiskt lite osäker, vi hade uppe det en gång innan. Men för mig kvittar det, jag har inte tillgång till ekologiska mjölkprodukter oavsett.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 sep-09 kl 00:28 »
Beror väl på vad man menar med mjölkprodukter. Vassle använder ju varenda grisbonde som har ett mejeri i närheten..  Ger inga hiskeliga tillskott, men är ändå ypperligt att blanda foder i.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #19 skrivet: 26 sep-09 kl 10:41 »
När de gäller mjölkbiprodukter så är de väl inte alls förbjudet... inte vad jag vet.
Animaliskt avfall är ju inte sammasak som biprodukter..
För mig så är animaliskt av fall texde gäller ju animaliskt kött...  tex mat från resturanger... kallrökta skinkor osv.. där de är risk för att de kan vara salmonella tex..

Jag tycker fortfarande man skall böja med att titta på grisens hull o se vad som finns på den egen gård o vad du ev kan köpa från gårdar i närheten..

Ned rapport ni pratar om är säkert väl under bygd.. mne är den gjord på linderödsgrisar som dennna tråd handlar om..?
 linderödare är ju inte anpassade o funkar inte under gängse foder normer...
om man fodrar dem som vanliga grisar brukar de inte bli bra... de är ju helt enkelt inte vana o avlade för de morderna fodren som finns i handel i dag... men syntetiska aminosyror osv..
att blanda i mjölk i korn gröpen är ungefär lika bra som att ge slkat svin foder till en gris...  man kan behöva ge lite extra selen ev.. de är gammal kunskap...

Och kor gröpe har iallatider varit grisens bästa foder...
Kross funkar ju också men då får man ge lite extra då de inte smälts lika bra ..

och kanske skall du prata med avels rådet i föreningen lantsvinet.. som ändå har den största erfarenheten av just linderödsgrisar. :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tommie66F0

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser