Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att skriva en bok  (läst 2617 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Att skriva en bok
« skrivet: 04 sep-09 kl 10:27 »
Är det nån som har erfarenhet av att skriva böcker här? Som kan hjälpa mej att komma igång?
Jag vill veta hur man kontaktar ett förlag, vad man bör ha klart innan man kontaktar dom osv.

PM:a mej jättegärna om ni har några tips! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

louise

• Gäst
SV: Att skriva en bok
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 16:12 »
Är du helt ny för dem vill de ha ett färdigt manus. Jävligt otacksamt arbete alltså. Jag har börjat på en faktabok, och fick rådet att skicka synopsis och två kapitel så kanske de kan börja bedöma om det är intressant. I det fallet var det helt avgörande att vi hade med en expert som faktagranskar.

Fordson

« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 20:42 »
Faktabok om vad Stabon?

johan svensson

« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 21:06 »
Faktabok om vad Stabon?
Det måste vara om allt hon får reda på genom alternativ,hon ställer ju många frågor och då får hon många svar.
Men hur du har tid att skriva en bok fattar inte jag,med allt ditt strul.Du har väl fullt upp med grannar och ditt slakteri och inte minst ditt bedbreakfast upplägg.Ha inte för många bollar i luften bara det blir lätt pannkaka av allt.
Men visioner skall man ha,det är kanske fakta på det.
 ;D

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 21:15 »
fordson- om samlagssmärtor.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 21:31 »
Frågar man inget lär man sig inget.
 ;D
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 22:35 »
En början kan vara att lägga upp några kapitel på denna sida:

http://www.kapitel1.se/

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #7 skrivet: 05 sep-09 kl 06:24 »
En början kan vara att lägga upp några kapitel på denna sida:

http://www.kapitel1.se/

Tack för tipset!! ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Vilverin

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 05 sep-09 kl 13:04 »
Du blir inte rik på skönlitteratur i alla fall. Jag gav ut min bok själv, med hjälp av Recito förlag.
Har slarvat bort länken, men borde funka att googla.

Lycka till med författandet!
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 05 sep-09 kl 13:27 »
Klart man kan bli rik på skönlitteratur, fråga Stephen King. Men man måste nog skriva mot en bred publik, och gärna få boken översatt till andra språk. Men jag skulle tro att det är ungefär lika lätt som att bli rik vid löpande bandet på volvo...

Vilverin

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 05 sep-09 kl 14:20 »
Du har säkert rätt. Tyvärr är den svenska bokköpande massan mest intresserad av deckare, och jag skriver steam punk med ett stänk fantasy. Och bonnier ger ut typ 4 nya författare om året, och de får väl in ca 30 000 manus...
Nåväl, ingen anledning att beklaga sig. Jag har ett riktigt jobb också! =)
- Émile Zola

Wisteria

« Svar #11 skrivet: 07 sep-09 kl 12:18 »
Steam punk det låter spännande vad är det? Man skulle kunna skapa en stödgrupp och läsa varandras manus och få ärliga åsikter och utvecklande kommentarer...

Vilverin

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 07 sep-09 kl 14:41 »
Steam punk är väl typ... en sorts science fiction... lite framtid/dåtid mix, lite victorianskt med ångmaskiner och krut och sånt. =)

Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla min genre, men det är nog mest likt steam punk i alla fall.
Tycker det där med en stödgrupp låter himla kul faktiskt! Jag är på!
- Émile Zola

Framåt

« Svar #13 skrivet: 07 sep-09 kl 16:28 »
Man behöver inspiration.
Går inte och sitta framför burken och tänkta nu ska jag skriva utan man får ut och uppleva och hitta på saker då kommer kapitelna som i ett nafs.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 07 sep-09 kl 16:42 »
Jag inbillar mig att en digital diktafon skulle vara bra att fånga idéer med, såna dyker ofta upp innan man ska somna, när man går i skogen , cyklar, kör bil osv.
Knöligt att skriva ner med penna vid såna tillfällen, men ett fickminne med många timmars drifttid borde funka, gärna röststyrt - dvs bara inspelning när man talar, annars standby.
Den bör helst också gå att koppla till dator.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #15 skrivet: 15 sep-09 kl 08:58 »
Är det nån som har erfarenhet av att skriva böcker här? Som kan hjälpa mej att komma igång?
Jag vill veta hur man kontaktar ett förlag, vad man bör ha klart innan man kontaktar dom osv.

PM:a mej jättegärna om ni har några tips! ;D

Regga ett eget förlag och sälj boken själv, t ex via en egen hemsida e d, så vet du med säkerhet att den blir utgiven. Print on demand är en annan möjlighet. Så jobbar många musiker idag och en del lyckas bra. Att få napp hos de stora är otroligt svårt... även om man är bra. Det finns det många som är! Men självklart ska man försöka även hos dem. :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 15 sep-09 kl 11:11 »
Eller snickra ihop en hemsida, där du lägger ut ett kapitel i månaden kanske, helt gratis. Om ekonomin tillåter kan du trycka upp tusen exemplar av boken, gärna numrerade och sälja till dom som inte vill vänta på slutet. Skriv även att chansen är stor att dessa böcker ur första upplagan kan komma att bli värdefulla. Sedan kan du även ha forum på hemsidan, där din bok kan diskuteras, samt författande i allmänhet. Hela grejen är att locka folk till hemsidan, så tjänar du pengarna på reklambanners. Att bara vara begåvad författare är inte lätt, men är man även duktig försäljare så kan man nog få det att gå runt

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 sep-09 kl 08:28 »
Jag har skrivit ett par fackböcker i tjänsten. Dessa har varit finansierade på förhand och är utgivna på små men etablerade förlag. Så per definition är jag etablerad författare. Men det blir inte lättare för det.... Under senare tid har jag skrivit ihop större delen av ett manus till en populärvetenskaplig bok, jag samarbetar med en etablerad illustratör. Vi har inga problem att sälja enskilda kapitel i artikelform till tidskrifter, men fy helvetet att få ett förlagskontrakt på hela manuset.... Efter nästan två år med försök och ett 30-tal avslag känns det rätt missmodigt. Det vi får trösta oss med är att vi i alla fall fått ut en viss ersättning iom artiklarna.

Vilverin

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 sep-09 kl 15:16 »
Mmm, det är trist att bli refuserad. =(
Men ge ut boken själva om ni anser att den är bra nog! Det är en mäktig känsla att veta att det finns en bok där ute, lämnad åt eftervälden, som man själv skrivit ihop.  ;D
- Émile Zola

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #19 skrivet: 18 sep-09 kl 09:12 »
itresangt ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser