Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rengörning av damejanne.  (läst 7101 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
rengörning av damejanne.
« skrivet: 03 sep-09 kl 19:41 »
nu ska vinet tappas om,det finns en lämplig damejanne här på stället,frågan gäller då hur man bäst gör ren den?

rosenhäll

• Gäst
SV: rengörning av damejanne.
« Svar #1 skrivet: 03 sep-09 kl 22:21 »
Funderar själv på att sätta en sats med blåbärsvin och försökte läsa in mig på ämnet. Hittade då ett tips på rengöring av damejanne: om du inte har hittat en tillräckligt lång flaskborste, eller gjort en själv, lägg i en lång kedja eller klen kätting och skaka runt med rengöringsmedel så försvinner de flesta avlagringarna! Värt ett försök?

Hälsar Daniel

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 08:37 »
Funderar själv på att sätta en sats med blåbärsvin och försökte läsa in mig på ämnet. Hittade då ett tips på rengöring av damejanne: om du inte har hittat en tillräckligt lång flaskborste, eller gjort en själv, lägg i en lång kedja eller klen kätting och skaka runt med rengöringsmedel så försvinner de flesta avlagringarna! Värt ett försök?

Hälsar Daniel

kanske? låter våldsamt med kedja? jag är rädd om min vackra damejanne,har också studerat ämnet lite, fann då att många tipsar om en näve glaspärlor(dekoration till blomsterarangemang) och nåt rengörnings medel och skaka runt.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 08:38 »
klorin

Vurre

« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 09:15 »
Kedja funkar skitbra. När jag inte hittar den som jag brukar använda tar jag sand eller smågrus.
snus? vad är priset på en pris?

Dea

« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 09:41 »
Jag har också provat ½-1 liter sand med varmt vatten och diskmedel och snurrat runt. Funkar hyffsat men är det ingrodd smuts lossnar det inte. Kanske grövre grus funkar bättre men risken är ju att glaset blir fult och repigt. Flaskborste funkar bra, vinshoppen.se säljer 70cm flaskborstar (jag har tillverkat en egen).

En bra början är iallafall att fylla upp hela flaskan med varmt vatten och diskmedel och låta det stå i ett par dar minst. Då lossnar det mesta vilket metod du än väljer. Som jag skrivit någonstans tidigare rymms 10-l damejeanner i de flesta ugnar, vilket gör att man kan sterilisera dem genom upphettning. Det blir ju lite mer komplicerat med en 25 liters. Häller man kokande vatten i en sådan spricker den (vet av egen erfarenhet...). Jag strävar mot att inte använda några kemikalier vid min vintillverkning men vid användning av 25 l damejeanner som är svårdiskade kan det vara befogat att använda typ Glasrens eller liknande. Något som dödar bakterierna.

Jag skulle i vilket fall råda dig att införskaffa en lång flaskborste.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 09:49 av Dea »

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 15:01 »
Varmt vatten och kaustiksoda! Skaka, låt stå, skaka, låt stå ... upprepa tills all skit är borta.

Var försiktig bara, sodan gör det hela såphalt ... inte bra att tappa en dameajanne i golvet.

En lång flaskborste är också bra såklart.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-09 kl 15:21 »

kanske? låter våldsamt med kedja? jag är rädd om min vackra damejanne,har också studerat ämnet lite, fann då att många tipsar om en näve glaspärlor(dekoration till blomsterarangemang) och nåt rengörnings medel och skaka runt.

Tar du det lite försiktigt så ska det nog gå bra med kedja.
Har även sett att det säljs små metallkulor speciellt till rengöring av kluriga flaskor.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 sep-09 kl 08:50 »
Kastiksoda är ett alternativ, klorin och diskmedel ett annat. Gemensamt med dessa tre är att man måste skölja ohyggligt noga sen. Diskmedel rekomenderas inte alls i vinboken då det verkar som det blir en film kvar av detta på flaskans insida.
Det finns som någon skriver nåt som heter Specialrens, som säljs i vinshoppar. Det är en stark aceton i pulverform som man blandar med hett vatten och låter kärlet stå i 10-15 minuter. Det mer eller mindre fräter bort alla avlagringar på flaskans insida.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 05 sep-09 kl 12:26 »
Specialrens består av soda/lut och klor ...

Jag föredrar sodan, ogiftig och effektiv. Skölja ordentligt måste man såklart.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 sep-09 kl 14:51 »
Specialrens består av soda/lut och klor ...

Jag föredrar sodan, ogiftig och effektiv. Skölja ordentligt måste man såklart.

Sorry, rättar mig:

Natritipolyfosfat
karbonat
fosfat
sulfat
natriumdiklorisosyanoratdihydrart 1-5%
dammbindelmedel
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

koko

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 sep-09 kl 15:37 »
Specialrens funkar skitbra men man ska ju inte dricka det :P

Vågar inte ens titta ner i damejeannen på vinden, den är från urtiden, men fin såklart. Är det inte 100 ggr bökigare med glasdamejeanne än jäshink i plast?

Kabo

« Svar #12 skrivet: 13 sep-09 kl 16:05 »
En glasdamejanne är tyngre att hantera och inget vidare bra om man ska jäsa med frukt och bär i.
Däremot ser den ju lite trevligare ut att ha framme.
Jag brukar jäsa i plasthink och flytta över till glasdamejannen när det slutat högjäsa och bara ska stå och klarna och lagras.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 sep-09 kl 19:24 »
En glasdamejanne är tyngre att hantera och inget vidare bra om man ska jäsa med frukt och bär i.
Däremot ser den ju lite trevligare ut att ha framme.
Jag brukar jäsa i plasthink och flytta över till glasdamejannen när det slutat högjäsa och bara ska stå och klarna och lagras.

vi fegade ur här, vi använde 2 plasthinkar(vinhink i plast med lock) i stället.

Dea

« Svar #14 skrivet: 14 sep-09 kl 09:23 »
Nackdelen med plasthinkar är väl att de i princip aldrig går att få riktigt rena då gamla partiklar från vinet sätter sig i plastens porer? Jag fick låna en hink av en bekant som var använd till vin tidigare. Efter noga diskning med disksvamp, varmt vatten och diskmedel luktar den fortfarande lika sunkigt. Känns ej fräsch att jäsa vin i en sådan hink.

Glasdamejeanner har ju däremot en hård nästan helt slät yta som är mycket lättare att få ren, om man nu kommer åt att skrubba på smutsen på lämpligt sätt.

Men som sagt är de också väldigt tunga och otympliga, särskilt om de är fulla med vin. Jag kunde knappt lyfta en 25-liters damejeanne som var full med vatten i samband med en rengöring pga otympligheten.

Nu jäser jag vin i 10-liters damejeanner. De är lätta att rengöra, kan steriliseras genom upphettning i ugnen och är ej så otympliga. Det är också enklare att endast göra en 10-liters sats istället för 25-30liter. Det blir inte lika mycket vin, men det kan man ju kompensera genom att göra flera satser samtidigt :).

koko

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 sep-09 kl 11:50 »
Finns det så små damejeanner?? Låter tämligen utmärkt, ofta vill jag bara testa en liten sats o då är tom jättehimken onödigt stor. Kollade på vanliga plasthinkar (skurhink) med lock och lurade på om man kunde göra det till en liten jäshink, men har inte försökt ännu. Nån som provat?

Vitis

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 14 sep-09 kl 15:40 »
Finns det så små damejeanner?? Låter tämligen utmärkt, ofta vill jag bara testa en liten sats o då är tom jättehimken onödigt stor. Kollade på vanliga plasthinkar (skurhink) med lock och lurade på om man kunde göra det till en liten jäshink, men har inte försökt ännu. Nån som provat?

Använd inte en skurhink om du inte är säker på att plastmaterialet är av livsmedelskvalité.

Då och då läser man om folk som blivit matförgiftade pga. att nån tanklös restaurangmänniska förvarat sås eller andra livsmedel i plastkärl som ej varit avsedda för livsmedel. Vin är extra olämpligt då både alkoholen och syran kan hjälpa till att lösa ut oönskade kemikalier (färgämnen, mjukgörare, flamskyddsmedel eller vad det nu må vara).

Big no-no!!!!  >:(
Ska du använda en plasthink så skaffa en som är för livsmedel, kanske en tom majonäs- eller sylthink från närmsta konditori. Mycket bättre alternativ.

Dameajanner på 5 och 10 liter är ofta lätt att hitta på lopps, nytillverkade som rymmer 4,5liter (brittisk gallon) kan man hitta hos bryggbutiker ibland.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #17 skrivet: 14 sep-09 kl 17:24 »
En sak med kaustiksoda (natriumhydroxid) är att vissa glaskvaliteer kan mattas av den. Bara ett tips i förbifarten.

koko

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 sep-09 kl 21:53 »
Tack så hemskt mycket för den varningen!!

Vitis

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 14 sep-09 kl 22:58 »
En sak med kaustiksoda (natriumhydroxid) är att vissa glaskvaliteer kan mattas av den. Bara ett tips i förbifarten.

Ok, tack för tipset, ska vara försiktig med sodan .... kanske ska jag rekomendera den mer försiktigt hädanefter.

Har dock funkat bra för mig i många år. Men jag vet ju att gammalt glas finns i många olika kvalitéer och med olika kemiska sammansättningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare (1 dolda)
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser