Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka som ej lammade i våras,ca 3år  (läst 1062 gånger)

hallstabonden

Tacka som ej lammade i våras,ca 3år
« skrivet: 03 sep-09 kl 13:17 »
Jag köpte som jag berättade i en tråd 3st dräktiga tackor i våras....
Ca 3-4 år gamla enligt förra ägaren.Två lammade fick 2 lamm vardera,duktiga mödrar lammen växer bra.Så dessa två blir givetvis kvar som moderdjur.Men den 3 lammade inte i våras,trots att baggen gick med dom alla tre tackorna i 3-4 mån.
Vad gör jag med denna tacka??skall jag slakta bort henne?tanken slog mej då jag måste köpa allt vinterfoder,känns lite off att föda henne under vintern.Eller kan hon ev tänkas att ta sig med lamm?? tänker släppa in min bagge under december.

mvh/hallstabonn

vallhunden

• Västergötland
SV: Tacka som ej lammade i våras,ca 3år
« Svar #1 skrivet: 03 sep-09 kl 13:34 »
Tja. Det är ju omöjligt att svara på om hon kommer att lamma nästa år. Om jag kunde det så skulle jag ha vunnit på Lotto för länge sen  ;D

Du får helt enkelt göra en bedömning om chansen är värt arbetet/pengarna...
Jag hade tagit bort henne.

Kan du inte spara något av de lamm du fått i år istället? Ett års inavel gör nog inget, bara du är noga med att slakta lammen och inte spara dom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 03 sep-09 kl 14:03 »
Hade samma fundering på en av mina tackor förra året.. Inköpt.. Inga lamm förra våren (hon var då 5år)
Men i år fick hon två fina tacklamm  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 03 sep-09 kl 17:23 »
Ja, hon kan ju fått missfall också. Behöver inte vara ett varaktigt problem.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 03 sep-09 kl 20:51 »
En av mina finaste tackor lammade inte första året. Men sedan har hon lammat på rejält varje år i 3 års tid. Att en tacka hoppar över något enstaka år någon gång tycker inte jag är orsak till att slå ut henne.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hallstabonden

« Svar #5 skrivet: 03 sep-09 kl 21:41 »
Tack för bra svar!
Då får hon gå kvar.Hon kan ju ha tagit ett viloår ::)
tackan är lugn o snäll,så visst skall hon få gå kvar ett år till då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 4 användare
praktejder, Pohja, Fia06, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser