Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga garn med morötter eller jordärtskockor?  (läst 7925 gånger)

todde

Färga garn med morötter eller jordärtskockor?
« skrivet: 03 sep-09 kl 10:03 »
Är det någon som har erfarenhet eller känner till om det går att använda morötter eller jordärtskockor till färgning av garn?

Tord

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Färga garn med morötter eller jordärtskockor?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-09 kl 00:00 »
Rödbetsfärg då, går det att använda till annat än fiskskinn som garn eller tyg?
« Senast ändrad: 05 sep-09 kl 01:23 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #2 skrivet: 04 sep-09 kl 09:10 »
Generellt är det så att ju lättare en färg är att framställa (rödbetssaft, jordgubbssaft, blåbär osv) ju svårare är det att få den att fästa. Det är flyktiga färger som snabbt tvättas ur och bleks i solen.
Blått är den färg som är svårast att framställa, men också den färg som biter på ALLT och sitter fast oavsett vad.

Vad gäller att färga med rödbetor, morötter o.dyl så är det alltså blasten som gäller. Där borde man få ut en gul färg, vanligtvis använder man 100g växtdelar till 100g ull/garn.
När man koker kronärtskockor fälls det ut massor med färgämne i vattnet jag också tror man skulle kunna använda, men jag har aldrig testat!
Såg förresten ett recept på färgning i micro igår när jag letade ull. Det var iofs färgning med syntetfärger men det borde funka med växtfärger också!

/Martina

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #3 skrivet: 04 sep-09 kl 13:09 »

Såg förresten ett recept på färgning i micro igår när jag letade ull. Det var iofs färgning med syntetfärger men det borde funka med växtfärger också!

Svårt bara med temperaturregleringen.
Förutom att fibrerna kan ta skada så finns det många färger som förändras med temperaturen.
Roligt att testa vore det, dock. Kanske blir garnet flammigt? :D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-09 kl 15:36 »
Lite OT, men såg nyligen på en blogg hur man färgade i ugnsfasta glasformar med lock.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #5 skrivet: 04 sep-09 kl 20:07 »
Kan det vara frågan om färgning med Kool-Aid? Det har jag tänkt testa! Någon gång när andan faller på...

Fast det är lite läskigt, det är ju ett "saftpulver"...  :-X
Höns, stickning och pelargoner

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-09 kl 20:50 »
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #7 skrivet: 06 sep-09 kl 19:56 »
Svårt bara med temperaturregleringen.
Förutom att fibrerna kan ta skada så finns det många färger som förändras med temperaturen.
Roligt att testa vore det, dock. Kanske blir garnet flammigt? :D

Jag färgar massor av garn i mikron med utmärkt resultat. Fiberna blir inte mer skadade än vid färgning i gryta. Vill man ha flammigt garn kan man ordna det, vill man ha jämnare färg går det också bra. Två- eller tre-färgat också. Lagar aldrig mat i mikron, men till färgning är den oslagbar! Färgar med färger från Zenith och Färgkraft. Man lägger ju garnet i badet innan det åker in i mikron, då ser man hur färgen drar på. Ser man att det blir för starkt tar man bara ur garnet ur badet innan det åker in i mikron 3-4 minuter. Kolla lite av mina färgningar här, på denna ofärdiga blogg, som det inte lär bli mycket mer av :) Hade planer, men det blir hemsida istället!
http://garnerian.blogspot.com/

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #8 skrivet: 07 sep-09 kl 18:37 »
Åh vad fina! Verkligen inspirerande att se att man kan få det så fint i micron. Jag tycker att det är väldigt mycket lyster i garnet också, särskilt för att vara svenskt ullgarn. Ser ut som om det har farit väl av behandlingen. Gillar verkligen när man inte gör saker besvärligare än vad det är. Visst är det mysigt att stå vid älven med stora grytor kokande, men det är ju verkligen ett jättelikt projekt. Plus att jag alltid verkar få antingen pollenallergi eller rökförgiftning...

/Martina

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #9 skrivet: 08 sep-09 kl 09:41 »
Mikron är verkligen SÅ praktisk! Baltandet inskränks till ett minimum, vilket är ett måste för en trilskande kropp :) Måhända rynkar Vän Av (hantverks-)Ordning på näsan, men det bjuder jag på!

eva f

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 08:16 »
Oj, va fint det är. Men hur gör ni då ni färgar garnet? Jag är rå nybörjare på färgning, men nyfiken till tusen. Har bara spunnitullen aldrig vågat mig på att färga! :-[

Eva

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 03 okt-09 kl 11:06 »
Är det någon som färgat med aronia? I en pdf från länsstyrelsen hittade jag detta:

Citera
I Östeuropa används aronia inte bara för att färga livsmedel, utan också som textilfärg.
Kraftigast röd färg blir det på växtbaserade textilier som lin och bomull, men aronia kan även
användas för färgning av ull. Någon form av syra bör användas samtidigt för att göra färgen
mer beständig.

Varg-älva

• Finland
« Svar #12 skrivet: 04 okt-09 kl 21:42 »
Morotsblast blir gult!

Nu i höst testade jag att färga med sammetsfotad pluggskivling. Hur jag än gjorde blev det grönt....

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 04 okt-09 kl 23:26 »
Här färgas det i micro, i glasburkar, i vattenbad och i gryta med syrafärg från Färgkraft och Koolaid. Beroende på vad jag ska färga. Mina favoriter är Black Cherry och Grape. Funkar fint.

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #14 skrivet: 05 okt-09 kl 09:50 »
Oj, va fint det är. Men hur gör ni då ni färgar garnet? Jag är rå nybörjare på färgning, men nyfiken till tusen. Har bara spunnitullen aldrig vågat mig på att färga! :-[

Eva
Det är bara att lägga garnet i ljummet vatten med lite viäger eller ättiksprit i ca 1/2 timme. Krama se'n ut försiktigt o lös upp lite färgpulver i kokande vatten. Späd ut med blötläggningsvatten till lämplig volym för att täcka garnet. Som färgningsbunke kan man använda gamla glasburkar eller lingonsylthinkar eller ugnsfasta formar från köket (färgen är lätt att tvätta bort från glas). Se'n är det bara att ställa in hela härligheten i mikron på högsta effekt 3-4 minuter. Låt se'n garnet vila en stund och kör en gång till. Låt det svalna i vattnet. Se'n brukar jag köra det ännu en gång i mikron, nu utan färgbad, för att fästa färgen, om det är mycket färg kvar i vattnet. Vill man bli av  med alla färg kan man köra i 10 minuter o se'n låta garnet ligga i, kanske över natten. Vattnet blir då så gott som klart. Det går också bra att färga mer garn i färgbadet som blir över. Skitsnyggt med samma färg fast i olika starka nyanser.
När man prövat detta är det dags att börja experimentera med flera färger på samma garn!
Kul är också att göra en riktigt hård härva som man sen trycker ner i en trång burk o häller på färg. Eftersom färgen inte kommer åt överallt blir det läckert 'batikfärgat'. Kanske har man färgat garnet i en grundfärg först, eller så nöjer man sej med vitt el grått.
Efter färgningen tvättar du garnet med lite hårbalsam, samt sköljer med lite ättiksprit i sista sköljvattnet, för att fibrerna ska sluta sej o inte stickas.
Har jag mycket garn lägger jag det i tvättpåsar o knyter om så dom ligger trångt, och kör dom på ullprogrammet i tvättmaskin. Med centrifugering.
Ha det så kul!!

eva f

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 05 okt-09 kl 10:19 »
Tack! :D Detta ska bli spännande!!! Jag tänkte först karda och spinna eget garn (tänker att det inte gör så mycket om jag misslyckas då) för att sedan färga det. Det låter inte så svårt egentligen. Men jag har förstått att detta är en konst!! Tack för all hjälp!!

// Eva

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #16 skrivet: 05 okt-09 kl 19:08 »
Öva på ett vanligt garn först, så du slipper fördärva det du gjort själv på nybörjarmisstag!
Lycka till!

/Martina

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 20 okt-09 kl 12:44 »
Är det någon som färgat med aronia? I en pdf från länsstyrelsen hittade jag detta:

Det var intressant! Jag ska prova att växtfärga bomullsgarn under hösten. Det här vill jag testa!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #18 skrivet: 20 okt-09 kl 22:06 »
Det var intressant! Jag ska prova att växtfärga bomullsgarn under hösten. Det här vill jag testa!

Ja, gör det! Och glöm inte tala om hur det går :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser