Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på hur rengöra termos, bryggare etc från kaffe  (läst 49406 gånger)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
Tips på hur rengöra termos, bryggare etc från kaffe
« skrivet: 02 sep-09 kl 14:37 »
Fantastiskt bra funkar det med en liten papperstuss av våtstarkt papper (typ torky el. dyl). Lägg i tussen och en skvätt vatten och skaka/snurra en stund och vips så är glaset skinande rent!
Inget hokuspokus det funkar
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Tips på hur rengöra termos, bryggare etc från kaffe
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 22:13 »
Bakpulver i varmt vatten funkar hyggligt.

Men det allra allra bästa, utan motstycke är en skvätt klorin i vatten över natten... Tyvärr.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 22:21 »
Jag brukar ta maskindiskmedel och kokande vatten som får stå och koka någon timme, i riktigt svåra fall (t ex gammal emaljerad kaffepanna som i många år har varit ganska matt och sträv på insidan, och som ägaren inte brukar mer än skölja ur till vardags). Detta är förstås inte att rekommendera för aluminiumpannor.

En del påstår att salt ska vara effektivt mot kaffeavlagringar men jag har inte provat själv.

Wisteria

« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 22:24 »
Kanske ättika skulle kunna fungera? Jag använder det när jag gör rent rostfria ytor, samt duschkabinen, kalken bara rinnner bort. strålande rent. Halleluja för ättika... :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 22:26 »
Problemet är att ättika är surt, och biter alltså bra på alkaliska avlagringar som t ex kalk.
Men kafferesterna är ju i sig sura, så det behövs alkaliska rengöringsmedel för att få bort dem.

Wisteria

« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 22:47 »
åhå... Diskmedel ;D

Anders G.

• -
« Svar #6 skrivet: 07 sep-09 kl 16:24 »
Ättika i kaffetermos är inte så dumt som man kan tro. Det gör inte rent, men tar bort den inbitna kaffelukten.

Norrsken

• -
« Svar #7 skrivet: 07 sep-09 kl 16:43 »
En del påstår att salt ska vara effektivt mot kaffeavlagringar men jag har inte provat själv.

Jag har. Rekomenderas!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #8 skrivet: 08 sep-09 kl 13:36 »
Men hallå....
prova papperstussen enligt mitt tips nedan - Inga medel alls behövs ju!!!!
/J
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.

MonicaA

« Svar #9 skrivet: 18 sep-09 kl 11:58 »
Men hallå....
/J

Jag ska prova!
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Rutan

« Svar #10 skrivet: 18 sep-09 kl 12:05 »
Hej!
När jag var liten så gjorde min mamma ofta rabarbersaft och det blev en beläggning på insidan av flaskor. Då brukade hon skicka ut oss att ta lite vatten och så sand/grus i flaskan och skaka. Det brukade hjälpa.
Det är väl inget man använder inne i kaffebryggaren men i en termos borde det väl funka.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #11 skrivet: 21 sep-09 kl 11:24 »
Ättika på kalk? Hmm, ska prova det på kalken som bildats under mitt diskställ som inte vill bort...
elliha.blogspot.com

Neiklot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 sep-09 kl 17:13 »
Bakpulver i varmt vatten funkar hyggligt.

Men det allra allra bästa, utan motstycke är en skvätt klorin i vatten över natten... Tyvärr.

Man får en så kryddig smak på kaffet också, och det är ju ett plus!?

Nej, klorin ska bara avändas på ett ställe, och det är i läroböcker om hälsofarliga medel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 21 sep-09 kl 17:25 »
Hej!
När jag var liten så gjorde min mamma ofta rabarbersaft och det blev en beläggning på insidan av flaskor. Då brukade hon skicka ut oss att ta lite vatten och så sand/grus i flaskan och skaka. Det brukade hjälpa.
Det är väl inget man använder inne i kaffebryggaren men i en termos borde det väl funka.

Tänk på att det är mycket tunnare och ömtåligare glas i en termos än i andra glaskärl man är van vid. Jag skulle inte rekommendera att hälla grus i termosen och skaka om...

MonicaA

« Svar #14 skrivet: 22 sep-09 kl 10:45 »
Men hallå....
/J

Nu har jag tagit mig tid och provat och det funkade!!! Tack! Kan inte bli mer naturvänligt än så!!!!
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #15 skrivet: 22 sep-09 kl 10:50 »
Nu har jag tagit mig tid och provat och det funkade!!! Tack! Kan inte bli mer naturvänligt än så!!!!
Är det inte fantastiskt så säg! 8) rena trolleriet...

lillaloppan

« Svar #16 skrivet: 07 okt-09 kl 09:51 »
Soda (bikarbonat) + varmt vatten i termosen -> låt stå över natten. Fungerar också  :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 07 okt-09 kl 13:18 »
Om man har kaffemuggar och skedar som fått avlagringar av kaffe som inte vill gå bort i disken så rekommenderar jag coca cola...  ;) Häll i cola i muggen och låt skeden stå i oxå och låt stå över natten. Sen är det bara att diska som vanligt.  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

slainte

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 15 okt-09 kl 17:00 »
Jag brukar gnugga in citronsaft, det tar inte bort kaffefläckarna men tar bort all smak av kaffe och alla kalkbeläggningar.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser