Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har dina höns haft röda hönskvalster?  (läst 28597 gånger)

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
Har dina höns haft röda hönskvalster?
« skrivet: 02 sep-09 kl 13:59 »
Och har ni lyckats bli av med det? Jag har fått det på mina pullor och är nu näst intill förtvivlad.  :'( :'(

Hur sjutton ska jag bli av med detta? Jag har flyttat hönorna till växthuset tillfälligt. Flyttade på dagen för att inte få med kvalster osv Men när jag går in i hönshuset för att röja så känns det som att vad jag än gör så kommer jag att sprida de små otäckingarna snarare än bli av med dem. Jag har ställt eldningscontainern precis utanför och ska riva ut all inredning och elda den. Det mesta av väggarna är av sten och golvet också, men hela taket är råspont, gammal som gatan. (Gammalt grishus.) Sitter de där också? Hur får jag i så fall bort dem?

Om jag tar med mig fodertrågen (metallvarianten, 60 cm) någonstans för att spola av dem, sprider jag kvalsterna då? Hur långt kan de krypa? Finns de i gräset utanför hönshuset? Då måste jag ju stänga bort hönsen från deras vanliga ställen där de trivs. (De är helt lösgående.)

Huset de bott i är 20 meter långt och de har bott i ena änden. Vågar jag ha dem i andra änden av huset? Det är helt tomt emellan och den enda innerväggen i huset är den som gör gamla hönsavdelningen.


Snälla berätta hur ni har gjort och om något har funkat bra. (Eller dåligt så behöver jag ju inte prova det...  ;)
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

bea

  • Inlägg: 790
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-09 kl 14:14 »

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #2 skrivet: 02 sep-09 kl 14:22 »
Man kan också ringa Antecimex och höra om tips....en kompis till hade konstiga kryp i sitt hönshus som inte gick ta bort med radar och hon prova mycke mycke annat också. Men hon fick hämta nåt pulver som hon strödde ut i hönren och i reden och på fästen som håll sittpinnarna och nu är henne hönshus rent. Det var inte dyrt heller så värt prova.

bea

  • Inlägg: 790
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #3 skrivet: 02 sep-09 kl 14:27 »
En kompis ringde mig igår å hon hade hittat några kryp på en höna,hade ringt anticimex där hon fick beskedet att dom inte sanerade hönshus.
Konstigt med tanke på att man i div artiklar och trådar läst just om att anticimex sanerat ???
Är det olika beroende på vilket kontor man ringer tro??

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #4 skrivet: 02 sep-09 kl 14:43 »
Snälla berätta hur ni har gjort och om något har funkat bra. (Eller dåligt så behöver jag ju inte prova det...  ;)

citat från SVA (från deras sida om röda hönsvalster)

Citera
Den viktigaste åtgärden är att noggrant rengöra hönshuset mellan djuromgångarna (eller regelbundet vid kontinuerlig djurhållning). Högtryckstvätt med hög värme eller ångtvätt har effekt mot kvalster.

Vid kraftiga kvalsterangrepp under pågående äggproduktion eller i en hobbyflock måste antalet kvalster reduceras omgående av djurskyddsskäl. Detta kan åstadkommas genom noggrann rengöring i kombination med till exempel kalkning, dammsugning och tvättning med detergent (såpa eller diskmedel). Målning av väggar och golv kan ha viss effekt.


jag upplevde att rikligt med sprayfärg i springor hade god effekt (bland annat biltema har billig sprayfärg)

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #5 skrivet: 02 sep-09 kl 18:16 »
Jag har haft och blivit av med dom äckliga djuren men det är strikt ute gångs förbud som gäller... Gör en ny hönsgård så dom kan gå ut men dom ska inte gå ute lösa! Pratade med sva och då sa dom att dom där små krypen kan ligga i dvala i upp till 9 månader...
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #6 skrivet: 03 sep-09 kl 07:19 »
Hej. En del går väll i taket ::)! Men det som fungerar är Frontline spray, spraya på hönsens magar,  (kan även sparays på kvalstrens bon. ;) Ja, det är ett gift men vem är du mest rädd om? så ät inga ägg ca treveckor efteråt, men det är det värt!( och passa på nu när de ruggar.....då kommer det inga ägg) Lycka till !!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

bea

  • Inlägg: 790
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #7 skrivet: 03 sep-09 kl 08:29 »
Frontline spray är det recept fritt?

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #8 skrivet: 03 sep-09 kl 10:11 »
Jag har slängt ut inredningen och bränt den och ska nu måla och kalka. Sprayfärg var ju smart! Underlättar ju i taket om inte annat. Frontline, tar det verkligen kvalster? Har fattat det som att det bara tar andra otäcka kryp medans kvalstrena är i det närmaste odödliga kemiskt. (Ni anar inte vilka kemikalier jag funderat på att ge mig på... Vad som helst bara de DÖÖÖR  :-X)

Just nu känns det helt hopplöst för så fort jag flyttar en grej som det är kvalster på så känns det som om jag sprider dem till hela gården och de kommer att ligga där i gräset i 9 månader (antagligen ännu längre eftersom de inte är instängda i en burk utan mat och vatten) och bara vänta på att en höna ska gå förbi. Jag vill verkligen inte ha instängda hönor. Jag älskar ju att möta dem överallt när jag går runt och jobbar.  :'( Funderar på att göra mig av med dem och börja om nästa år. Eller kanske om två år för att vara extra säker. Suck.  :'(
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Krågedal

  • Inlägg: 639
    • Östergötland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #9 skrivet: 03 sep-09 kl 13:47 »
Det är receptfritt, (men alla apotek har det kanske inte) det står på flaskan bl.a mot fästingar, loppor och löss. enligt farmacepten så är fästingar kvalsterdjur och röd hönskvalster med... så det tar bort det, det är ett starkt preparat och det hjälper!!! Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 17:26 »
Hmmm, det stämmer ju faktiskt. Fästingar är kvalster. Reviderad behandlingsplan: Spraya hela hönshuset med Frontline???  ;D Eller åtminstone hönorna till att börja med... Tack, nu känns det lite bättre.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Minnas

  • Inlägg: 297
    • Dalarna
    • Rensbyn´s Höns
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 18:33 »
Anticimex åkte inte ut till min kompis heller men hon fick hämta en burk med nåt puder i  och det finns inga löss inga kvalster..... ;D men frontline kan ju också funka då.

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #12 skrivet: 03 sep-09 kl 18:49 »
Vet du om det var röda hönskvalster hon hade? De ska ju vara mer odödliga än andra otäcka kryp.  :-\
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #13 skrivet: 04 sep-09 kl 08:57 »
Kopierar mitt svar från en annan kvalstertråd:

Alltså - jag vet inte.... ::) Jag har, iom att jag hade löss på hönsen nyss, följt ohyretrådarna här inne. Och blivit hönsohyrehypokondrisk  8). Och skaffat mig kunskap om ohyrebekämpning så jag funderar på att ansöka till Anticimex :P ;D.

Efter kunskapssökande och egen reflektion tror jag att vi alla har lite kvalster här och där men det är sommrar som denna som man märker av det! Det är visst ett riktigt kvalsterår i år pga av värmen och fukten så de kan föröka sig i raketfart. Och det är då man märker det. Annars, när de finns i normal mängd, så kanske de tar sig ett blodmål (hemsk ord jag lärt mig ;)) utan att vare sig vi eller hönsen störs av det. Pratade faktiskt med SVA när jag ändå hade dem på tråden om lössbekämpning och de sa att målet med kvalsterbekämpning inte är att få bort dem alla (det går inte) utan att sanera (såptvätt och/eller spruta med Sebacil som man kan få utskrivet av veterinär) när de blivit för många och sedan hålla efter med förebyggande åtgärder (kalka, lacka, god ventilation, såptvätta utsatta delar i hönshuset en gång i månaden under sommar/höst). Så jag känner mig förberedd om de invaderar ;). Laddade fällor men det är inget i dem ännu... Känner ändå starkt för att spraya hela hönshuset med GIFT nu när jag ska höststäda i helgen :-X :P :-[.

Pratade med en jag känner som jobbar på skadedjursbekämpningföretaget Nomor och de åker ut och besprutar hönshus. Kostar ca 1500kr för 20 kvadratmeter. Anticimex gör det också men det går inte på försäkringen om man inte har lantbruksförsäkring.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 09:04 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Pukared

  • Inlägg: 239
    • Halland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #14 skrivet: 04 sep-09 kl 09:32 »

 Känner ändå starkt för att spraya hela hönshuset med GIFT nu när jag ska höststäda i helgen :-X :P :-[.

Pratade med en jag känner som jobbar på skadedjursbekämpningföretaget Nomor och de åker ut och besprutar hönshus. Kostar ca 1500kr för 20 kvadratmeter. Anticimex gör det också men det går inte på försäkringen om man inte har lantbruksförsäkring.

Den känslan är jag numera mycket välbekant med!!!! Mer gift åt hönsägarna!  :-[ ;D (Nej då, jag är fortfarande med i KRAV och jobbar enligt deras regler och filosofi, men inga kvalster på mina höns tack!  ;))

Jag ska genast kolla Anticimex. Vi har ju lantbruksförsäkring. Det borde ju inte vara helt omöjligt att den tar hönshuset också.

Vad skönt det är att vårt kära alternativ finns! I förrgår kändes det som att yxan var nära för mina kära höns, men nu verkar det ju mycket mer hoppfullt! Tack allihop för att ni finns och orkar bry er!
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #15 skrivet: 04 sep-09 kl 09:56 »
 ;D Förstår din känsla! Hörde en männsika berätta att man kan kasta in en typ giftbomb (finns visst i Tyskland...), stänga till någon timme och sedan sopa upp alla ev DÖD ohyra... Hur piffigt låter inte det 8) :P ;D!?!

Anticimex ska visst kunna spruta med Dermagall som är just för de kära vännerna röda hönshuskvalster! Annars kan man själv köpa hem Sebacil efter recept från veterinär och låta dem spruta med det. Fast om du har lanbruk så skulle du kanske kunna köpa Dermagall från Lantmännen (inte Granngården)? Hörde något om det men la det inte på minnet då jag inte har lantbruk.

Ang Alternativforumet så är det ju båda bra och dåligt kan jag tycka rent personligen ;). Bra för att man får svar på sina frågor och dåligt för att man lätt blir hypokondrisk och ofta gör problemen större än vad de verkligen är. Så kan jag känna att det är för mig i alla fall ;)! Man vill ju att hönsen ska ha det perfekt och vara perfekta och är det inte så ja, då känner man sig lite misslyckad..... :-[
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 10:15 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #16 skrivet: 04 sep-09 kl 11:43 »
Jag har använt dermagall och jag kan säga att dom dör inte av det.... Har ringt anticimex och det var inget dom gjorde!  Dom är ett helvete att få död på!!! Man blir näst intill gråtfärdig!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Brandkårsskogen

  • Inlägg: 835
  • NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #17 skrivet: 04 sep-09 kl 11:55 »
 :o Ok - men fick du bort dem då?

Nomor gör hönshus i alla fall - bara man betalar gör de vad som helst ;).


Sedan så tror jag inte att alla dör på en gång utan man ska upprepa behandlingen. SVA sa att man skulle spraya själv en gång i veckan i 4 veckor efter behandlingen för att döda ev ägg som inte kläckts första omgången. Kanske kan man spraya lite till husbehov när man känner för det i framtiden efter det också... 8) :P

Ja, ja! Tänk vad man lär sig i alla fall  ;D! Lycka till säger jag till er som kämpar på med detta!
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 12:47 av Brandkårsskogen »
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

jasmine83

  • Inlägg: 425
    • Uppland
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #18 skrivet: 04 sep-09 kl 20:12 »
Mamma beställde något dyrt medel som hon sprayat  som gör att deras skal löses upp. Det verkar ha fungerat.
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Har dina höns haft röda hönskvalster?
« Svar #19 skrivet: 04 sep-09 kl 20:14 »
kan det vara "mite-kill" eller liknande, spray som kostade ganska mycket, har  köpt hem det men ej provat ännu....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 2 användare
Oskari, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser