Murbruk består av kalk/kalciumhydroxid (eller kalk+cement) och sand. Lerblocken fogas samman med lerbruk, dvs lera + sand.
Kan man foga samman återanvänt tegel med lerbruk? Jag tycker nämligen tegel är så vackert och skulle bara vilja ha vissa innerväggar i det materialet.
Anledningen till att jag tar upp denna tråden igen är att mina planer har blivit ändrade. Jag ska åka och titta på en gård på lördag där huvuddelen av huset är byggt 1909. Om stomme, grund och tak är okej så funderar jag på att riva ut alla väggar och isolera med halm och bygga lerväggar och göra en liten tillbygnad av samma material, fast vad det blir för grund i tillbygdnaden vet jag inte. Betong var ju inte så naturvänligt fast å andra sidan så håller det i evigheter och det är väl ett bra material att använda?
Eftersom jag inte väntar några år så är jag nu begränsad av ekonomin och det hade varit kul att få lite tips från er andra. Det går ju inte att fälla lite träd på marken som man äger och använda det direkt i renoveringen.
All el måste bytas ut och så måste jag ju se så att brunnen är bra? Avlopp och sådant förstår jag mig inte på alls. Hur fungerar det på en gård? Jag kommer ju att ha mulltoa, men även en vanlig toalett. Disk, bad och tvättvatten måste ju ändå tas om hand, men hur?
Jag tänker bli medlem i Naturligt byggeri. Finns det någon som är medlem där? Får man massor av mer information och hjälp om man går med?
Ladan ska ju helst också renoveras med en gång så att man kan börja med lite djur. Jag tror inte det finns en gödselplatta(heter kanske inte så). Måste man ha det? Tänkte nämligen ha lite kor och grisar så småningom och de måste väl vara inne på vintern.
Takpannorna ser bra ut på bilden, men vi tänkte tilläggsisolera på vinden med en massa halm. Hur funkar det egentligen med möss och råttor.
Om man anställer hantverkar/byggarbetare så kanske man kan hjälpa till så sparar man lite pengar på det sättet. Vi vet nämligen ingenting själva och behöver någon som kan. Vi har även begränsat med tid så därför är vi beroende av att andra kan hjälpa till.