Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fäbod,renovera  (läst 5621 gånger)

Gröngräs

Fäbod,renovera
« skrivet: 01 sep-09 kl 19:05 »
-Finns det någon här på forumet som renoverat en fäbodstuga?  Leende (smiley)

Vi har i släkten en fäbodstuga som stått och förfallit de senaste tjugo åren, men nu finns det
 funderingar på att renovera upp den till bruksskick igen! Den är sliten och gammal, så man vill ju
inte förstöra den genom klantighet och okunskap.
-Så nu undrar jag hur det gick för er att renovera, var det värt pengarna, hur gick det till?
-Finns det någon litteratur i ämnet?
-Finns det någon regelverk som säger vad man får/inte får göra?

/Gröngräs

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Fäbod,renovera
« Svar #1 skrivet: 01 sep-09 kl 19:16 »
Inte om renovering men om hur man kan hitta en fäbod.

En gammal men inspirerande tråd:  http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=19641.0;all

elisah

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-09 kl 20:32 »
Inga tunga fakta men trevlig läsn om fäbodar + fina bilder och speciellt om en i Siljanstrakten som restaurerats utan att bli fritidshuspimpad. Kolla senaste numret (6/09) av Gård&Torp. Finns på de flesta bibliotek, vissa artiklar även på webben,  http://www.gardochtorp.se/ men när jag letade nu hade nr 6 ännu inte lagts upp.
Lycka till och håll Ernst o Timell på rejält avstånd!   ;)
 /N.

Gröngräs

« Svar #3 skrivet: 03 sep-09 kl 23:35 »
Nya numret av Gård &torp skall inhandlas!
jodå, Ernst och Co kommer hållas långt bort från denna lilla stuga!

-Jag måste medge att det verkar vara få fäbod-ägare här inne på forumet.. ???

Lars Pers Maria

• -
« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 01:18 »
jodå, det finns nog ett ansenligt antal men de är kanske mera flitiga på djurtrådarna.

Man kan få ekonomisk hjälp med vissa saker från Länsstyrelsen. Förmodligen blir man också lite styrd men det kan det ju vara värt.
Jag vill återställa gärdsgårdar vid min fäbod och skulle kunna få 290 kr/m i bidrag. Ser annonser i tidningarna med pris mellan 300 och 350 kr/m så det är ju ett hyfsat bidrag. Jag måste kunna bevisa att det funnits sådana där och jag har, tack o lov, foton kvar.

Försök att få till tak. Det är ju viktigast. Ring o fråga din Länsstyrelse.

Det kanske finns andra ställen att söka. Ta kontakt med "din" fäbodförening. De vet. Muséer kanske? De har också kunskap också.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

margareta Stéen

« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 16:19 »
Vänd dig till Länsstyrelsens Kulturmiljöenhet där du bor och till Länsmuseet, det finns pengar att hämta för renovering av fäbodar och överloppsbyggnader, samt råd och stöd. Margareta

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 08:44 »
Vi har i våran släkt nyligen blivit klar med en renoveringen av en fädbodstuga från 1600- talet . Stugan har stått oandvänd de senaste 50 åren och nog var det massor att göra innan den blev klar. Projektet har tagit 4 sommrar att genomföra och det finns inte mycket av stugan som inte är granskat och åtgärdat men nu står den sig säkert 100 år innan det är dax för renovering igen.
Det första vi fick göra var att sanera timmret från skadedjur, hela fasadväggarna dränktes in i fotogen och fick stå så ett år, sedan var det färdigsanerat och vi kunde börja renoveringen.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 16 sep-09 kl 10:30 »
Det första vi fick göra var att sanera timmret från skadedjur, hela fasadväggarna dränktes in i fotogen och fick stå så ett år, sedan var det färdigsanerat och vi kunde börja renoveringen.

Vad är detta för tips? Låter som det är fixarfrasse från 1920-talet som tipsat om detta.  :)

LasseDalom

• -
« Svar #8 skrivet: 19 sep-09 kl 12:24 »
Kolla upp taket först. Det är relativt lätt att fixa, åtminstone temporärt. Läcker taket går förfallet snabbt, är det fixat så har man respit en tid.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #9 skrivet: 22 sep-09 kl 08:36 »
Citera
Vad är detta för tips? Låter som det är fixarfrasse från 1920-talet som tipsat om detta. 

Den som gav rådet var Alvar Trogen efter det att han inspekterat huset. Vet inte om man ska se honom som en fixarfrasse, i så fall är det nog många som blir lite nervösa :)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 22 sep-09 kl 09:41 »
Vad är detta för tips? Låter som det är fixarfrasse från 1920-talet som tipsat om detta.  :)

Finns det något miljövänligt sätt att bekämpa trägnagare, förutom att byta ut allt angripet virke?
Om det finns mask överallt så är alternativet att elda upp och bygga nytt.
Jag har sett rådet med fotogen förr, ett annat är att borra hål snett uppifrån i stockarna med jämna mellanrum, fylla med husbockscuprinol (finns det numera?) och plugga igen.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #11 skrivet: 22 sep-09 kl 18:40 »

hej du gräs!

jag har lite erfarenhet å några tips!

om du vill renovera och sedan vill k-märka huset så måste du renovera på "gammalt" vis. hör med länsstyrelsen!
mitt andra tips är att bara ta bort, byta ut det som är ruttet, inget mer!

http://www.almbergsbyggnadsvard.se/text1_2.html

där kan du få lite tips!

å här är en länk till mitt fotoalbum där min stuga renoveras...

http://www.facebook.com/album.php?aid=146767&id=671097109&l=e3f98d06a6

Lycka till! och så klart är det värt det!!!

-Finns det någon här på forumet som renoverat en fäbodstuga?  Leende (smiley)

Vi har i släkten en fäbodstuga som stått och förfallit de senaste tjugo åren, men nu finns det
 funderingar på att renovera upp den till bruksskick igen! Den är sliten och gammal, så man vill ju
inte förstöra den genom klantighet och okunskap.
-Så nu undrar jag hur det gick för er att renovera, var det värt pengarna, hur gick det till?
-Finns det någon litteratur i ämnet?
-Finns det någon regelverk som säger vad man får/inte får göra?

/Gröngräs

Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

skum

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 27 sep-09 kl 18:13 »
Det är viktigt att stommen kommer upp från marken. Vanligtvis har syllstockarna ruttnat ned. Byt bara det som måste bytas. Taket är också jätteviktigt. Helt klart är att det går åt mycket tid och kostar en hel del. Till fähus, lador med mera kan du få ersättning från Länsstyrelsen till renovering/restaurering av överloppsbyggnader. Fäbodstugan räknas inte till överloppsbyggnad. Du måste dokumentera byggnaden före och efter renovering/restaurering om du söker pengar från Länsstyrelsen.
Skum

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #13 skrivet: 28 sep-09 kl 11:06 »

ja precis! upp till 14300 kan du få. men inte om det är ett boningshus, om det inte är så att du har mejeri eller liknande i anslutning :D och om länsstyrelsen är snälla, de kan avvara en summa för fäbostugor också som jag förstått men jag orkade in pyssla med det där så jag strunta it men de verka inte helt omöjliga liksom :)
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

692 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser