Jag fick spontant frågeställningen i huvudet att det är väl ordentligt skaft på den där apparaten så att trädgårdsägarna inte får ont i ryggen?
Det som motsvarar våran hjärna hos dessa INVARDERANDE MOLLUSKER är inte mycket mer än platsen där deras nerver är hopkopplade.
Jag tror som flera andra här att det är fullt möjligt att elavlivning hör till de mest humana avlivningmetoderna.
Hur ska man annars göra när man avlivar en levande slemhög? Om man nu ställer kravet att det ska vara så fritt som möjligt från lidande och dessutom förutsätter att dessa djur faktiskt lider när de reagerar på stimuli måste man ju i princip utgå från att de lider så länge nerverna är intakta på något sätt, då är ordenligt elektrifiering ett möjligt alternativ, sprängning ett annat. Avklippning lär ta jäkligt lång tid i jämförelse. Krossning måste ju vara fullständig, de är inte som oss beroende av ett blodtryck för att leva, så oskadade delar av en snigel kan säkert registrera stimuli även efter ett ganska ordentligt stöveltramp.
För hur är det med lidandet hos dessa djur, ni som tillhör de övertygade, är det att de visar för er tydlig respons på stimuli de inte själva valt, eller är det att de utsätts för och registrerar oönskad stimuli?
Jag gör gärna jämförelsen med avlivning av fisk, många bryter nacken av den och säger att den är död och därmed inte kan lida, efter som den inte rör på kroppen. Vad man gör när man bryter nacken eller kapar huvudet på fisken är att göra den lam i hela kroppen, hjärnan slutar inte fungera förens långt senare, och det är ju ändå i hjärnan man lider även om man skadat sig någon annan stans. Fiskar har ett lägre behov än oss av att hjärtat pumpar fram nytt blod till hjärnan för att den ska fortsätta att i viss mån fungera.
Jag har själv ingen tomt, men jag förstår att "mördarsniglarna" lokalt kan vara ett väldigt besvär, och jag har varit och sett platser där man måste se sig för ordentligt när man går på hårda underlag så att man inte halkar på dom.
Jag lyckönskar alla som bekämpar mördarsniglar, oavsett om de använder el, salt, kalk, spade, stövel, salt, infrysning, nematoder, fällor osv osv.
Själv skulle jag undersöka möjligheten att uppmuntra något djur som äter sniglar att bosätta sig i trädgården, paddor och igelkottar till exempel, om det föll väl ut skulle naturligtvis berätta för grannarna.