Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snigelplågare på Bauhaus  (läst 6488 gånger)

Tännlappen

• -
Snigelplågare på Bauhaus
« skrivet: 31 aug-09 kl 23:59 »
Hej. Såg i annonsblad från B-Haus en snigeldödare som fungerade så att man sticker snigeln med två spetsade eltrådar och sedan ska man trycka på en knapp och snigeln för en elstöt och dör,drivs med två AA-batterier. Enligt min mening kvalificerat plågeri. Batterierna blir säkerligen snabbt dåliga,knappen slutar att fungera, oskyldiga fina skogssniglar drabbas  säkerligen också av plågeriet  :'( . Kände rent reflexmässigt att det här är fel. E-postat mina åsikter till B-haus och hoppas att fler gör samma sak.   :(

Eter

SV: Snigelplågare på Bauhaus
« Svar #1 skrivet: 09 sep-09 kl 08:48 »
Oh! en snigelplågare måste jag köpa, tack för tipset!

slöfocken

« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 11:11 »
Oh! en snigelplågare måste jag köpa, tack för tipset!
Dagens första skratt ;D, Tack för det.

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #3 skrivet: 29 sep-09 kl 08:46 »
Vad fin du är som bryr dig om de små! Kram!! :-*
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 30 sep-09 kl 01:28 »
  :)

Jamback

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 sep-09 kl 04:33 »
Hej. Såg i annonsblad från B-Haus en snigeldödare som fungerade så att man sticker snigeln med två spetsade eltrådar och sedan ska man trycka på en knapp och snigeln för en elstöt och dör,drivs med två AA-batterier. Enligt min mening kvalificerat plågeri. Batterierna blir säkerligen snabbt dåliga,knappen slutar att fungera, oskyldiga fina skogssniglar drabbas  säkerligen också av plågeriet  :'( . Kände rent reflexmässigt att det här är fel. E-postat mina åsikter till B-haus och hoppas att fler gör samma sak.   :( Detta låter som en viktig sak, skall omedelbart köpa en dylig apparat

motroten

« Svar #6 skrivet: 08 okt-09 kl 10:22 »
Varför krångla till det??? Det är ju bara att trampa ihjäl dem / hugga dem mitt itu med spade, snabbt och enkelt!

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 okt-09 kl 00:09 »
Eller bita huvudet av dom. Tuffingar sväljer, vi andra spottar

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 10 okt-09 kl 12:31 »
Som "Motroten"skriver,snabbt och effektivt ska man döda det man döda skall. Sniglar synes vara ett problem för många men det betyder inte att det ska bli typ "knäppskallarnas julafton" av det hela,eller att det ska vara tillåtet att gå runt som en "trädgårdshitler"  :o  och spetsa sniglar med en mycket tveksam produkt. Behövs som sagt tydligen personer som iallafall reagerar när man känner att det är tokerier på gång.   

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 11 okt-09 kl 16:33 »
Kanske elektrifiering just ÄR det smärtfriaste sättet att ha ihjäl en snigel? Bara en tanke...

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 okt-09 kl 16:38 »
Ja, det är ju inte självklart att dom stendör på direkten bara för att man klipper dom i två delar, dom är ju inte skapta som oss människor. Elektrifieringen kanske dödar dom omedelbart, dom är ju rätt mjuka och blöta så ström borde vara förödande för dom

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #11 skrivet: 11 okt-09 kl 16:49 »
låter hemskt men kan vara så att dom dör direkt annars är väl en stövel snabbaste och humanaste sättet
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 15 okt-09 kl 12:28 »
"Kattfot"
Gjorde som du föreslog,tog kontakt med djurskydd på kommunen(e-post).(Fick svar) Verkar vara en riktig djungel vad som gäller,nu även uppdelat så länsstyrelsen har hand om vissa vilda djur. Ska se om det går att e-posta länsstyrelsen. Vet att det finns en paragraf som säger att djur ska avlivas så smärtfritt som möjligt,frågan är då om det inkluderar små varelser. 

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #13 skrivet: 15 okt-09 kl 13:25 »
Eller bita huvudet av dom. Tuffingar sväljer, vi andra spottar
Urk :-X
He, he, he...!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

fishyerik

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 18 okt-09 kl 18:44 »
Jag fick spontant frågeställningen i huvudet att det är väl ordentligt skaft på den där apparaten så att trädgårdsägarna inte får ont i ryggen?

Det som motsvarar våran hjärna hos dessa INVARDERANDE MOLLUSKER är inte mycket mer än platsen där deras nerver är hopkopplade.

Jag tror som flera andra här att det är fullt möjligt att elavlivning hör till de mest humana avlivningmetoderna.

Hur ska man annars göra när man avlivar en levande slemhög? Om man nu ställer kravet att det ska vara så fritt som möjligt från lidande och dessutom förutsätter att dessa djur faktiskt lider när de reagerar på stimuli måste man ju i princip utgå från att de lider så länge nerverna är intakta på något sätt, då är ordenligt elektrifiering ett möjligt alternativ, sprängning ett annat. Avklippning lär ta jäkligt lång tid i jämförelse. Krossning måste ju vara fullständig, de är inte som oss beroende av ett blodtryck för att leva, så oskadade delar av en snigel kan säkert registrera stimuli även efter ett ganska ordentligt stöveltramp.

För hur är det med lidandet hos dessa djur, ni som tillhör de övertygade, är det att de visar för er tydlig respons på stimuli de inte själva valt, eller är det att de utsätts för och registrerar oönskad stimuli?

Jag gör gärna jämförelsen med avlivning av fisk, många bryter nacken av den och säger att den är död och därmed inte kan lida, efter som den inte rör på kroppen. Vad man gör när man bryter nacken eller kapar huvudet på fisken är att göra den lam i hela kroppen, hjärnan slutar inte fungera förens långt senare, och det är ju ändå i hjärnan man lider även om man skadat sig någon annan stans. Fiskar har ett lägre behov än oss av att hjärtat pumpar fram nytt blod till hjärnan för att den ska fortsätta att i viss mån fungera.

Jag har själv ingen tomt, men jag förstår att "mördarsniglarna" lokalt kan vara ett väldigt besvär, och jag har varit och sett platser där man måste se sig för ordentligt när man går på hårda underlag så att man inte halkar på dom.

Jag lyckönskar alla som bekämpar mördarsniglar, oavsett om de använder el, salt, kalk, spade, stövel, salt, infrysning, nematoder, fällor osv osv.

Själv skulle jag undersöka möjligheten att uppmuntra något djur som äter sniglar att bosätta sig i trädgården, paddor och igelkottar till exempel, om det föll väl ut skulle naturligtvis berätta för grannarna.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 20 okt-09 kl 01:06 »
Fick svar från länsstyrelsen.Tråkigt nog finns det inget skydd i lagen för vilda sniglar.Blir väl så att det sunda förnuftet får råda.Man får helt enkelt påpeka för "trädgårdshitlers" det olämpliga att använda konstiga prylar. Kanske är en bra början att slya av i trädgården,vissa har ju typ Törnerosaträdgårdar och där frodas säkerligen sniglar.Kanske en investering i en röjsåg  kan hjälpa i stället för att köpa tokiga produkter.  :o

johe71

« Svar #16 skrivet: 20 okt-09 kl 07:11 »
vissa har ju typ Törnerosaträdgårdar och där frodas säkerligen sniglar.Kanske en investering i en röjsåg  kan hjälpa i stället för att köpa tokiga produkter.  :o

det låter som att du är ganska lyckligt ovetande om problemet med mördarsniglar? det är bara att hoppas att området där du bor förblir förskonat...

jag har inte heller några hemma hos mig än, men de finns hemma hos min mor... de plockar och klipper... att att de får klippa upp till hundratalet mördarsniglar om dagen är inte alls ovanligt...  och när det blir de mängderna så har jag full förståelse för om man skulle vilja testa andra metoder

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 20 okt-09 kl 07:24 »
Men är ölfällor också inhumana då? Det borde väl vara den skonsammaste metoden, de dricker öl (för att de tycker det är gott) blir fulla, trillar i och drunknar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 20 okt-09 kl 09:40 »
Har själv sett klagande husägare med igenslyade tomter(Törnerosastuk).Dom enda som är glada för dom spanska sniglarna är väl trädgårdsaffärerna som medverkat till att vi fått hit dom,ökad försäljning av både växter och bekämpningsprylar.Skulle själv kunna tänka mig att dö i en rejäl fylla.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 20 okt-09 kl 19:29 »
"Johe71"
Har inga spanska sniglar vad jag vet,har lösa höns som tar det mesta  :) .

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser