Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rensa bivax  (läst 2028 gånger)

hildegard

• Östergötland
rensa bivax
« skrivet: 30 aug-09 kl 22:06 »
Hur gör ni för att få vaxet från mörka ramar rent? Det verkar finnas en hel del gamla puppskal kvar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: rensa bivax
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 06:30 »
Man smälter om och silar det. Man kan sila det genom gjuteväv eller säckväv, sedan genom en delar av en avlagd nylonstrumpa.
Har man tomma Biforhinkar kan man ha 1 cm vatten i botten och samla upp i för att lättare få ut vaxet.

hildegard

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 08:41 »
Har försökt smälta det i vattenbad men det tar jättelång tid och smälter dåligt, klibbar bara fast. Hörde att man skulle smälta det direkt i vatten och få vaxkakan att lägga sig ovanpå sedan. Kan det funka?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 08:46 »
Smälta direkt i vatten funkar utmärkt, det gör jag när jag rollar mina plastramar.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Gep

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 10:41 »
Prova med lite tvättmedel i kok-vattnet så klibbar inte vaxet
fast vid ramarna lika mycket. En del använder rejält med tvättmedel
för att "des-infektera" ramarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser