Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förändringar i minsta storlek på jordbruksfastighet, från två ha. till fyra ha?  (läst 16858 gånger)

Existens!

• Gäst
Det gör alla jämra kommuner, men för att återkomma till ämnet?

Jag håller nämligen på att köpa 3,6ha vilket ju är rättså löjligt om de höjer gränsen till 4ha. En av orsakerna till köpet är ju att kunna bedriva en viss näringsverksamhet.

/M

Men skatteverket är väl inte på gång att ändra några gränser. Köper du en gård så är du automatiskt näringsidkare.

4 ha gäller ju för EU-stöden.. och det kan väl kvitta.. på den arealen handlar det ju om max 20 000 per år , om du skulle odla ekologiska grönsaker. Annars lär du knappt kunna komma upp till 10 000.

Och näringsverksamhet kan man ju alltid driva ändå, även om inte gården skulle vara klassad som näringsfastighet. Men då får du inte dra gårdsräntor i näringen, utan som underskott av kapital på dig själv, istället.

Skogsola

• Gäst
Verkar att krångla till det i onödan. Men om du verkligen bedriver näringsverksamhet så kan ingen neka dig F.skattesedel eller att ha fastigheten som näringsfastighet. T.ex så blev en avstyckad gård jordbruksfastighet tillbaka när ägaren fyllde ladugården med suggor och smågrisar.

Markus_Almroth

• Medelpad
Det handlar bland annat bygglovsregler för ekonomibyggnader och annat. Och jag har ingen lust att dribbla för mycket med bolag, jag är lite less på det.

Förslaget lades någon gång kring 2009, läs början av denna tråd.

Frågan är om det lades ner, eller om de verkligen tänker genomföra det.
Det är antagligen inget problem för mig att köpa till 4000m2, men jag vill bara veta hur det gått och om jag kommer behöva göra det. Arrendera går ju också.

Jag tolkar det som att ingen hört ngt nytt iaf.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Existens!

• Gäst
Nej, såvitt jag vet har inget ändrats.  Jag tror fortfarande att trådstarten var en sammanblandning med EU-stöden.

Vad gäller bygglov och sånt så är det ju däremot en fråga som ständigt stöts..många är ju sugna på att ändra reglerna. Och redan nu är det inte på nåt vis självklart att få bygga vad man vill bara för att det är en jordbruksfastighet. Jag har själv fått söka bygglov för byggnader som jag tyckte var ekonomibyggnader.

Markus_Almroth

• Medelpad
I mitt fall rör det sig om en lada som revs för 20 år sedan... Det skall liksom vara en lada där. Och jag behöver plats för maskinerna, så det är nog ingen fara. Det är en del annat också. Men har man ett jordbruk vill man ju att det skall vara reggat som jordbruk, eller hur?

Tror inte det var en sammanblandning, men frågan är hur allvarligt menat förslaget var. Inte helt sällan läggs ju förslag som är horribla, bara för att man vill ha igenom en marginell försämring. Sedan backar man tillbaka från det horriblaste och bara den lilla försämringen blir kvar, och alla andas ut, vilket var avsikten från början.

Det här kan ha varit en sådan grej i samband med kraven för gårdsstöd, eller nåt.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Det finns också många fall inom offentlig förvaltning - både på statlig och kommunal nivå - att förslag som utarbetas på tjänstemannanivå blir helt horribla men tack och lov har sådana förslag sällan chans att ta sig igenom de politiska instanserna. Åtminstone brukar fritidspolitiker med minst en fot ute i verkligheten ha lätt för att sätta stopp i sådana fall.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
För 7år sedan köpte jag till mark 8 ha och min villa med tomt ändrades till lantbruksfastighet.
Detta gjordes efter att jag blivit nekad bygglov för 2 fårhus och ett maskinhus som låg för nära vattendrag .Efter ändringen av taxeringen blev nej,nej till ett ja .Vilket var bra för mig.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser