Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  De tre musketörerna, Sixten & Skorpan  (läst 15736 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: De tre musketörerna, Sixten & Skorpan
« Svar #140 skrivet: 23 dec-09 kl 14:35 »
Looong time, noo see..
Tiden rinner iväg, snön är här och livet är en fest!
Mamma Vendela, Skorpan o Sixten är kastrerade. Stackars Sixten hade bara fått ner en kula, så vet fick först ta den som fanns på rätt ställe, sen söka i ljumsken - hittade ingen, och sen snitta buken oxå innan han hittade den andra uppe där flickors grejer sitter. Med tre kastrerade med utegångsförbud till såren läkt ihop bra, och tre små terrorister i huset är livet inte njutning alla gånger.. Katter ska räknas och vara på rätt sida om dörrar, himla kontrollerande.. Men nu är det klart och alla får gå ut o in som de vill! Lycka!
Småtrollen, som är kvar och ska vara kvar allihopa, är vaccinerade och könskontrollerade, och ingen är 100 på att lilla grå och beige är flickor, men vi gissar så.. De har sett likadana ut alla tre från dag ett, men vid ca 5 veckors ålder kollade vi igen, och då började funderingarna.. Lilla grå uppför sig som en tjej, och lilla beige oxå ibland.. Nåväl, vi får se..
Här kommer lite bilder..

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #141 skrivet: 23 dec-09 kl 14:36 »
mer bilder..

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #142 skrivet: 23 dec-09 kl 14:37 »
å nåra till..

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 23 dec-09 kl 14:38 »
Looong time, noo see..
Tiden rinner iväg, snön är här och livet är en fest!
Mamma Vendela, Skorpan o Sixten är kastrerade. Stackars Sixten hade bara fått ner en kula, så vet fick först ta den som fanns på rätt ställe, sen söka i ljumsken - hittade ingen, och sen snitta buken oxå innan han hittade den andra uppe där flickors grejer sitter. Med tre kastrerade med utegångsförbud till såren läkt ihop bra, och tre små terrorister i huset är livet inte njutning alla gånger.. Katter ska räknas och vara på rätt sida om dörrar, himla kontrollerande.. Men nu är det klart och alla får gå ut o in som de vill! Lycka!
Småtrollen, som är kvar och ska vara kvar allihopa, är vaccinerade och könskontrollerade, och ingen är 100 på att lilla grå och beige är flickor, men vi gissar så.. De har sett likadana ut alla tre från dag ett, men vid ca 5 veckors ålder kollade vi igen, och då började funderingarna.. Lilla grå uppför sig som en tjej, och lilla beige oxå ibland.. Nåväl, vi får se..
Här kommer lite bilder..

Men.. men.. det där är ju MIN hund!
(och precis sådär ligger hon heeela tiden sen några dagar.. skenvalpad, nedkom med liten rosa boll...)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #144 skrivet: 23 dec-09 kl 15:31 »
 ;D Nää, det är ju Axabraxa, världens snällaste kelpie, som har sådana problem med alla sina katter som bara vill hångla med henne, och hon tycker de är JÄTTELÄSKIGA eller iallafall undviker hon kroppskontakt..
Sambon ser hunden och tre katter i bädden, men innan han fått fram kameran hade två hoppat iväg.
Axa "polisvaktar" allt fuffens som katterna gör, om någon går på diskbänken = förbjudet, så står hon och tokstirrar på dem och kan morra ibland.. Det händer dock inte att hon gör något åt det, mer än visar att "någon gör fel"..
Din vovve skulle få låna Sixten ett tag, han skulle gärna tänka sig att snutta på henne och gosa i bädden!!  ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 23 dec-09 kl 15:36 »
;D Nää, det är ju Axabraxa, världens snällaste kelpie, som har sådana problem med alla sina katter som bara vill hångla med henne, och hon tycker de är JÄTTELÄSKIGA eller iallafall undviker hon kroppskontakt..
Sambon ser hunden och tre katter i bädden, men innan han fått fram kameran hade två hoppat iväg.
Axa "polisvaktar" allt fuffens som katterna gör, om någon går på diskbänken = förbjudet, så står hon och tokstirrar på dem och kan morra ibland.. Det händer dock inte att hon gör något åt det, mer än visar att "någon gör fel"..
Din vovve skulle få låna Sixten ett tag, han skulle gärna tänka sig att snutta på henne och gosa i bädden!!  ;D

Inte så underligt att de är lika, då.. En kelpie och en lapsk vallhund i samma färg är ju i princip samma jycke  ;D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #146 skrivet: 07 jan-10 kl 14:03 »
Terroristgänget har utvecklat ett nytt tillstånd. Förut var det mest fullfart eller sova, nu finns även alltidhånglamedmig-mode. Det är inte lätt att ha tre halvstora kurrande katter i knät, någon faller gärna ur, och vid det tillfället sätter de gärna klorna i och försöker hålla fast sig..  ;D
På sista tiden när det varit mer än tillåtet kallt ute har det varit svårt att få dem att gå ut, man känner sig lätt taskig när man slänger ut dem i -19 grader.. Skorpan är den enda som gladeligen trotsar kylan, de andra sitter snart på hyllan utanför fönstret och vill in. Men jag fortsätter att kasta ut dem, det finns en hel värld därute att upptäcka, och snön har de vant sig vid nu, hoppar och busar i den som små minkar.. ;D
Vår flock funkar otroligt bra tillsammans, mamma Vendela är storkung och bestämmer över alla, bästa mamman man kan önska, busar hejvilt med de nu halvstora barnen. Skorpan är utekatten och Sixtens bästa kompis, lätt att glömma bort för hon tar ingen plats, kräver inget, tar bara tacksamt emot. Sixten, sällskapssjuk, ska alltid vara med, skriker om han "tappar bort oss" ute, försöker leka med de små, men är för hårdhänt så de vill inte leka med honom, bara lite, tills vi blir överkörda.. Truls ( troligen hane, röd/gul ) är min gosegris, vackraste ögonen, pratar mycket, vill sova i knät och vill gärna vara ute. Troll ( beige, trolig hona ) framåt och och positiv, alltid i vägen.. Little Grey ( grå/.. troligen hona ) kräver sin ekologiska fil med små rara pip och slinger kring benen. Sötaste, lenaste päls och vackra mörka ögon.. Suck, vilken lycka med gänget!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #147 skrivet: 07 jan-10 kl 21:51 »
Kan man fortfarande inte se kön?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #148 skrivet: 07 jan-10 kl 22:31 »
Hmm, jo, visst kan vi SE dem... men avgöra vilken sort... ;D :-[
Om jag ska säga, så är det nu tre tjejer, jag sa tre killar när de kom ut..
2 vet o vet-ass säger: röd nog hane, beige kanske hane och grå kanske hona...  ;D

Problemet är väl att man tror att röda SKA vara hanar, och trefärgade ( men är grå trefärgad? ) SKA vara honor, och det färgar vad man ser..

För oss är det ju skit samma ( dyrare att kastrera, men bättre jägare om det är honor ) så tiden får utvisa!

Sjaunja

• -
« Svar #149 skrivet: 07 jan-10 kl 23:08 »
Fasen en sådan underbar trio ;D   
Å min röda favorit är så duktig på att gosa och vara utomhus i snön  :-[
En riktigt exemplarisk praktmisse :)

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #150 skrivet: 07 jan-10 kl 23:42 »
Det är ljuvligt att komma hem och mötas av en hoper raringar som kuttrar o slingrar runt benen på en!
Nu på kvällen ska de följa med ut när vovven ska nattkissa, sen sitter de i fönstret o kollar när de vill in.. Sen har jag tre troll runt benen när man sitter på toa - gärna en i knät oxå.. och så gärna två på handfatet när man borstar tänderna - det är kul med lite vattendropp.. Dagen blir så mycket gladare!  :D

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #151 skrivet: 14 jan-10 kl 14:59 »
Frost, såå vackert!
Å de tränar så duktigt på att klättra, svisch upp, svisch ner, åsså upp igen..

Nedre bilden - Lilla Grå inspekterar vad som föll ned när hon rusade förbi..

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #152 skrivet: 14 jan-10 kl 15:36 »
Katten i rimfrostträdet känns som ett julkort...
elliha.blogspot.com

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #153 skrivet: 19 jan-10 kl 21:57 »
Det är lugnt o fint hos oss nu.. gammelkattan har kommit tillbaka, så ALLA katter är väldigt lugna..  ;D Man bråkar inte med damer på dryga 10 år. Världsbästa Pyttan kliver in som om inget hänt och går fram till maten, käkar, och hoppar sen upp på en stol o somnar.

Småtrollen har nu hittar nya fritidsintressen..

Sjaunja

• -
« Svar #154 skrivet: 19 jan-10 kl 22:33 »
Bröderna Kamarazov har inte en chans mot missetrion :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #155 skrivet: 19 jan-10 kl 22:57 »
 ;D Underbar tråd som jag inte har hunnit läsa förrän idag ;D
När jag kom till bilderna på kattungar 4 veckor tänkte jag "Undrar när dom ska upptäcka att den blå är en hona?"

Den blå är nämligen inte blå utan blåsköldpadda dvs blå och creme. Endast honor är sköldpaddor. (Om dom inte är genetiskt defekta XXO eller liknande) Med tanke på att mamma katt är sköldpaddsclassictabby och lilla blåpaddan inte är tabby vet vi att mammakatt bär dilutionsanlaget och att hon bär anlag för "ej tabby"

Den ljuse katten är cremetigré (kan vara solid creme med spökmarkeringar) Om detta är en hona då vet vi att pappakatt är röd eller creme då det endast är de färgerna som ihop med mammakatts färg kan ge röda eller creme honor.

Den mörka katten är rödclassictabby (kan vara solid röd med spökmarkering)

Har ni haft någon röd eller creme hankatt som strukit kring gården?? Då vet ni vem som har prasslat på höskullen ;)

Jag älskar kattfärger och genetik så jag är ledsen om jag har svävat ut här men det är ett favoritämne för en kattuppfödare :-[

Om du kan fota närbilder på busungarnas rumpor så kan jag förmodligen ge dig klara besked på könen nu när dom är så stora. ( hur perverst lät inte det då :-\ :-[ :-\)

Oavsett vilket så har du en hel knippe med charmiga busungar hemma ;D

:-* :-* :-* till dem allesammans :-* :-* :-*
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #156 skrivet: 21 jan-10 kl 21:05 »
Haha! Jag visste inte ens att den grå var blå.. än mindre blåsköldpadd..  ;D Och jag hade absolut ingen aning om att mamma Vendela är sköldpaddsclassictabby...  ::) Det jag vet är att det var två killar här o friade när Vendela "luktade gott", en creme ( har jag lärt mig nu att det heter ), och en rödrandig..
Vad är solid och vad är spökmarkeringar?
Rumpfoton kan fås, återkommer. Inga perversiteter skall förkastas.. ::)
Det jag häpnar över är att mamma Vendela "bakar ihop" en sån underbar blandning smågodis, 3 st så olika varandra.. Jag tror hon visste att jag inte skulle kunna skicka iväg någon om de var tillräckligt söta!!  ;D

Annars, nu är det ut genom dörren, in genom fönstret, hela tiden, ut och efter 5 minuter in..
Mycket prat, de kvittrar när de kommer springande, ska gärna upp i knät, väldigt rara, och bitiga.. tänderna ska nog bytas snart, ajaj.
Jag ( försöker ) läsa lite innan jag somnar, men ofta får man titta nära på en katt som lägger sig framför boken och kurrar, istället för att läsa.. tur att boken inte är såå bra..  ;)

Det är lycka att ha katt!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #157 skrivet: 21 jan-10 kl 23:19 »
Solid brukar man säga om katter utan mönster. Solida grundfärger är svart, blått, choklad, lila, kanel, fawn, rött, creme, vit
En svart katt är solid. En svart katt med vita ben är också solid. Men en svartkatt med mönster (spotted=prickig, tigré=randig, classictabby=som en måltavla och ticktabby=viltfärgad)blir vad de flesta kalla "gråspräcklig" Denna gråspräcklige kisse är classic tabby

Alla katter har anlag för ett mönster men dom har också en gen som kodar för "visa mönster" eller "visa inte mönster" En solid katt har med andra ord anlaget "visa inte mönster"

Rött pigment hos katter är lite speciellt. Det är nämligen lite okänsligt för genen "visa inte mönster". En röd eller creme katt kan alltså ha genen visa inte mönster och är då genetiskt solid men den ser fortfarande mönstrad ut. Det är detta man kallar spökmarkering.  Det går inte att avgöra om katten är mönstrad genetiskt eller inte bara genom att titta på den!

Jämför med en genetiskt svart katt som ser ut som katten på bilden om den har "visa mönster" genen men ser ut som bilden nedan om den har "visa ej mönster" genen.

Angående att kattungarna är olika så kan det bero på att dom har olika pappor. Katter har inducerad ägglossning mao dom får ägglossning först efter upprepade parnigar. För att hormonerna ska stimuleras till ägglossning behöver de flesta hon katter paras 8 gånger på 2 timmar ::) :o ::) Så då kan det vara bra med 2 friare ;)

Ser fram emot fler foton ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #158 skrivet: 23 jan-10 kl 22:50 »
Jag vill ha en kanelfärgad katt!  ;D Tänk vad mysigt med den i knät när man äter julgröt! Eller lammgryta!
Kul att kunna "uppgradera" sin grå och beige kattunge till blåcremesköldpadd och cremetigre... det låter ju lixom lite finare..  ;D fast de är samma vanliga gulleterrorister iallafall!
Spökmarkering..  jag måste alltså avla för att veta om den är solid eller har spök anlag.. Nåå, det blir inget med det, dessa åker till vet, och så bidde det inge mera sånt.. :-X

Foton kommer att komma även på plastdotterns katter, andra som vill veta korrekt namn är välkomna med bilder oxå!

Idag hade vi en mysig sovstund ( paltkoma efter lunch ) jag, Sixten och Röd, båda gossarna på mitt bröst, under hakan. Ljuvligt. Kurr och värme.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #159 skrivet: 28 mar-10 kl 22:10 »
Hmm

joo, tänkte bara säga att jag på torsdag åker med tre tjejer till vet för kastrering..  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
Berberis, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser