Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapillärbrytare onödigt i krypgrund?  (läst 21302 gånger)

Menteverde

SV: Kapillärbrytare onödigt i krypgrund?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-09 kl 16:52 »
Vad anser du är huvudfördelarna med platta på mark jämfört med krypgrund förresten?

Hade btw en flera cm pöl under grunden idag efter regnvädret.  :o Bara dom djupaste delarna av grunden blev drabbade, men ändå. Dränering kanske är det första jag gör ändå.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #21 skrivet: 02 sep-09 kl 16:58 »
Betong ruttnar inte, det är väl huvudfördelen.
Med rätt utförande radontätt, därmed rimligen också lukttätt.
Krypgrund har aldrig varit nån ideallösning, på fuktigt underlag är det rent vanskligt.
Finns en annan variant också, ventilerad varmgrund eller nåt sånt kallas det.
Man isolerar grunden mot mark och yttersidorna, medan själva golvbjälklaget är oisolerat.
Tät duk under eller ovanpå isoleringen (minns inte exakt).
Den varma inneluften förs med fläkt ner i grunden och tas sen ut via t ex skorsten.
Metoden ska visst funka bra mot markradon också.

Numero uno måste ändå vara att dränera ordentligt.
Om det gällde mej så skulle jag ta dit en traktorgrävare med van tillhörande gubbe, som kan gräva ordentliga diken för dräneringsrör runt hela kåken, det borde väl eliminera problemen med markfukt och rötter för överskådlig tid framåt.
Förhoppningsvis försvinner då också luktproblemen.
Troligen bättre ju djupare dikena är, minst 1,5 meter skulle jag tro.
Viktigt att inte gräva för nära grunden alltså, så att det blir sättningar.

Geotextil fungerar ungefär som en silduk, vatten rinner ganska obehindrat igenom, sannolikt doftmolekyler också.

« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 18:09 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 sep-09 kl 19:46 »
Grejen med grus under en torpargrund är att det inte är organiskt material som mögel, röta, svamp kan växa i. Inte så mycket för att nån fukt ska vandra fram och tillbaka i den.

Menteverde

« Svar #23 skrivet: 04 sep-09 kl 15:30 »
Nu har jag lagt in geotextil och ovanpå detta byggplast. Geotextilens syfte är att skydda plasten mot rötter som kan trycka underifrån. Vet inte om det är helt nödvändigt men nu ligger den där iallafall. Jorden under är noggrant grävd med lutning och plasten är punkterat på det lägsta stället.

Ovanpå detta har jag sedan öst en massa singel. En och en halv stor traktorskopa har jag lassat och lossat med skyffel. Sedan ska jag ha plast även på singlet.

Tanken är att om det rinner in vatten, så ska det rinna upp på den understa plasten in i singlet, istället för att asborberas av den underliggande jorden i för hög grad.  Vattnet ska sedan snällt rinna under grunden ut där en riktigt dränering är dragen. När plasten ligger så close an till marken, nedpressad av singlet minskar risken för att lukter från marken stiger upp till ytan också.

En viktig erfarenhet från det här hittils är att det nog är bättre att marken i krypgrunden är väldigt nära bjälklaget, snarare än att man gräver sig under marknivå. Av fobi för att marken skulle komma närmare bjälklaget så grävde jag ur tills marken som mest var ca 15 cm under marknivån. Därför har det har runnit in en pöl med vatten nu dessa regndagar. Men nu är det gjort och plasten och singlet löser nog problemet. Och i framtiden då givetvis dräneringen som ska göras.

Rödskägg

• Småland
« Svar #24 skrivet: 05 sep-09 kl 08:05 »
Låter bra, men skulle nog skippa den övre plasten. Tycker instinktivt illa (ryser drar, ihop kroppen) om att ha två täta skikt med något emellan.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #25 skrivet: 05 sep-09 kl 15:41 »
Jag tror på det i detta fallet så singlet är ganska sterilt. Eventuella lukter i signlet blir då också stoppat av plasten.

Nu har jag skyfflat in så mycket singel att grunden som mest är 5 cm under marknivån utanför huset. Frågan är om det är värt att hiva in mer material nu.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #26 skrivet: 05 sep-09 kl 15:47 »
Är det inte risk att fukten stannar kvar lättare med plast ovanpå, och att det då kan bildas mögel som luktar ännu mer?
Lukten pyser alltid igenom nånstans.
Jag tror det är bättre att satsa på att torka ut så mycket som möjligt än att försöka stänga lukten ute/inne, torrt material luktar inte.

Rödskägg

• Småland
« Svar #27 skrivet: 05 sep-09 kl 23:50 »
Men då måste du se till att hålla singlet sterilt.

Henry David Thoreau

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #28 skrivet: 07 sep-09 kl 20:43 »
Jag har haft fuktproblem i min stuga (byggd 1876). Jag har grävt ut runt huset rejält mycket, dränerat med täckdiken med en grundare och en yttre djupare etc etc. Tung lera i sluttning och tjälad mark en stor del av året. Huset är byggt med mullbänk som isoleringsmetod. Det är fuktproblem med mögel och det är inte lätt att bli av med.

Döm av min förvåning när jag rev upp golvet på det sista rummet för något år sedan, där jorden varit upp till golvplankorna i 130 år. Det var kruttorrt och en nedramlad möbelkatalog från 20-talet var i utmärkt skick. Leca har jag inte provat men det låter bra. Frigolitkulor har jag provat och det funkar bra men känns fel. Däremot har jag en känsla av att allt det där fuktutestängandet med täta skikt är att arbeta mot naturen. 130 år mot jorden och kruttorrt. Mullbänk sägs dessutom ge varma golv, själv har jag inte provat. Jag har provat att stensätta jordkällaren under huset och täta med kalkbruk. Hittills verkar det funka och ser väldigt snyggt ut.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Menteverde

« Svar #29 skrivet: 08 sep-09 kl 21:36 »
Men om det nu var kruttorrt i jorden, varför har du då fuktproblem?

Det är emot naturen att bygga ett hus också så länge det är mer avancerat än ett fågelbo, är det inte?  ;) Plasten minskar både fukt och lukt. Och visst borde vi minska vår plastanvändning, men i dessa fall är ju plasten befogad till skillnad från i Kinderägg och annat skräp.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #30 skrivet: 09 sep-09 kl 13:21 »

Citera
...men i dessa fall är ju plasten befogad till skillnad från i Kinderägg och annat skräp.

I din religion, ja. Inte i allas...  ;D

Eller predikar du den sanna läran? Hahaha

Dryg? Jag? Ok, kanske lite... Kunde inte låta bli.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 09 sep-09 kl 13:21 »
ja det vill jag också verkligen veta. Hur kom möglet om där är torrt. Har det runnit in från sidan, innan du gjorde dräneringen?

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #32 skrivet: 09 sep-09 kl 13:27 »
Det var snustorrt i ETT av rummen säger ju Yngve-Frej. Därför rent logiskt var ju inte läget riktigt så i dom andra...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Menteverde

« Svar #33 skrivet: 09 sep-09 kl 22:54 »
Nu grävs det dränering för fullt!

Hur skall filterduk appliceras? Jag har läst på en massa sidor utan att kunna dra någon slutsats. Ovanpå, underifrån, eller runt gruset och allt?

Rödskägg

• Småland
« Svar #34 skrivet: 10 sep-09 kl 08:12 »
Om fiberduk är nödvändigt så runt hela paketet i så fall. Men är det grusmaterial eller berg runt om är det knappast nödvändigt eller om du drar singlet/makadamen ända upp till ytan.

Henry David Thoreau

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #35 skrivet: 10 sep-09 kl 16:10 »
Snustorrt var det i det sista rummet på norra gaveln. Men en mullbänk innebär att det inte är isolerat utan att golvplankorna ligger på en egen grund och att det är isolerat med en uppskottad jordvall mot stengrunden. Jag hade högre krav på dragfrihet och värme, dessutom skulle jag in med avlopp till badrummet.

Vidhåller dock att plast och diffusionstäta material överlag känns fel.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Menteverde

« Svar #36 skrivet: 10 sep-09 kl 21:19 »
Yngve-Frej: Det känns betydligt mer fel med fuktskador än med plast om du frågar mig.  ;D Det råder ju inget tvivel om att plasten minskar avdunstningen av fukt från marken. Men en känsla är ju alltid en känsla...

Rödskägg: Då är det nog väldigt nödvändigt med fiberduk. Jorden består av riktigt vresig lera.

Idag blev det så gott som färdiggrävt iallafall! En redig vallgrav blev det. Diket är 70 cm som djupast och runt 50 som grundast.

Rödskägg

• Småland
« Svar #37 skrivet: 10 sep-09 kl 23:27 »
Jo, är sen djupen du nämner en bit under terassbotten i grunden och fallen bra samt grunden ventilerad och taket tätt kan du sova bra.

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #38 skrivet: 11 sep-09 kl 17:44 »
Jag sökte på det här med fiberduk och läste om en mängd folk som satt fiberduk runt hela dräneringen och fått enorma problem av detta för att fiberduken satt igen sig och blivit helt tät. Ska man ha fiberduk runt hela dräneringen måste man förmodligen ha en speciellt utvald fiberduk som släpper igenom lagom mycket.

Vad är terassbotten? Är det grundens nedkant?

Huvudproblemet med min grund var förmodligen ytvatten som rann in från takdroppet. Marken från ca 20 cm från grunden sluttar en aning inåt och stugan har aldrig haft några stuprännor. Sedan har vattnet legat kvar länge under grunden för att marken är så lerig och massiv. Marken i diket jag grävde vid problemgrunden var relativt torr, så grundvatten nivån har iallafall inte just nu varit så speciellt hög. 

Men dräneringen är ju absolut inte bortkastat jobb. Det är bra om marken kan hållas ännu mer torr än vad den är. Sen måste jag ju leda bort vattnet från dom kommande stuprännorna.  Dessutom fick jag ut en del av dräneringen i trädgården där det nästan alltid är lite blött.
Kan det bli några problem att leda regnvattnet från stuprännorna i dräneringen förutsatt att man använder filter i stuprännorna? Eller borde man ha ett separat rör för regnvattnet?

Sen är jag återigen skeptiskt till kapillärbrytaren jag lade. Eftersom jag inte har något dränerande material under grunden som leder ut eventuellt inflödande vatten, så  är ju singlet jag slängde in ganska bortkastat egentligen, förutom att det håller geotextilen och plasten på plats. Vattnet rinner upp på plasten för att sedan långsamt sippra igenom leran vid ändan av plasten vare sig man har singel på eller inte. 

Kanske hade det varit bättre ifall man inte hade lagt plasten direkt på backen för att ha fått en större infiltrationsyta för eventuellt inflödande vatten. Men då hade man fått nästa problem, nämligen att den stinkande humusen under grunden spridit sina odörer upp i huset i större utsträckning. Det hade ju faktiskt varit värre. 

Hursomhelst tror jag det blir snustorrt och bra detta så när det är färdigt.

Jag förstår inte hur det kan vara så torrt under grunden på motstående sida huset. Där har jag inte heller stuprännor och trädgården runt grunden är alltid våt. Men ändå så är marken i grunden så torr att den skulle gå att dammsuga bort, även i lågpunkterna jag grävde ut när jag dränerade. Och det är inte heller möjligt att fukten i denna grund hamnat i den grunden där jag har fuktproblem.

En gissning är att den torra grunden får mer sol och i sitt västliga läge och torkar ut av det, samt att den fuktiga grunden fått in allt regnvatten från sin sida taket. 

Rödskägg

• Småland
« Svar #39 skrivet: 11 sep-09 kl 20:19 »
Terrassbotten är den nivå av jungfrulig/möjligen lite flyttad jungfrulig mark som du börjar med konstbyggnadsmaterialen på, hoppas du förstår men du verkar vara en itelligent person åtminstone smart nog att fråga igen annars. När vi ändå är inne på terminologi  och jag vill absolut inte vara dryg (nu iaf) menar du att huset saknat stuprör, hängrännor eller både och, tror du förstår skillnaden?

Att leda in regnvattnet i dräneringen är "BIG no-no" av egentligen uppenbara skäl. Sedan skall dräneringen förses med spolrör och årligen underhållspolas(Du har fortfarande chansen att bli första människan i historien som verkligen gör detta. Däremot kan du leda de täta dagvatten ledningarna till samma brunn m. slamficka om du har stenkista annars kan du alltid göra så om du vill ha ett gemensamt utlopp långt bort annars blir det lättare med flera utlopp.

Blir fiberduken helt tät beror det nog mest på lera som i sig är tät fråga Stedevil.  ;)

Citera
Jag förstår inte hur det kan vara så torrt under grunden på motstående sida huset. Där har jag inte heller stuprännor och trädgården runt grunden är alltid våt. Men ändå så är marken i grunden så torr att den skulle gå att dammsuga bort, även i lågpunkterna jag grävde ut när jag dränerade. Och det är inte heller möjligt att fukten i denna grund hamnat i den grunden där jag har fuktproblem.

all mark går inte förstå.

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

1010 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser