Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapillärbrytare onödigt i krypgrund?  (läst 21267 gånger)

Menteverde

Kapillärbrytare onödigt i krypgrund?
« skrivet: 27 aug-09 kl 12:20 »
Just nu renoverar jag golvet i ett av rummen i min gamla stuga.  Golvet är uppbrutet så jag kan se hur allt står till. Krypgrunden måste åtgärdas då jag ser att blindbotten har rötangrepp.

Efter att ha läst allt jag hittat om krypgrunder, kan jag ännu inte komma till någon slutsats om kapillärbrytande material. 

Min teori är att ett kapillärbrytande material inte stoppar avdunstningen, vilket gör att man lika gärna kan klara sig utan den. Det känns som att ångan bara bara borde leta sig igenom den porösa kapillärbrytaren upp. Det kapillärbrytande lagrets botten hamnar också något längre ner i marken än vad markytan annars hade hamnat. Här borde fukthalten rimligtvis vara något högre än vid ytan, vilket isåfall borde kunna resultera i att det kapillärbrytande lagret rentav gynnar avdunstningen av fukt.

Eller kan man anta att en del av markfukten kondenserar på singlet vilket medför att fuktavgivelsen minskar? Stoppar krypgrunden lukt från jorden?

Här är ett exempel på en krypgrund med kapillärbrytare. Att man har det under och runt betonggrunden är ju motiverat, men sen allt dom strött i kryputrymmet? Detta verkar mest vara på sin plats om man är rädd för att det ska rinna in stora mängder vatten under huset, vilket jag är säker på att det inte gör under mitt hus iallafall.

Ingenstans har jag kunnat se ett vetenskapligt godtagbart resonemang för varför man ska ha ett kapillärbrytande material under en krypgrund (bortsett från under betonggrund/platta men det är ju en helt annan sak).

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
SV: Kapillärbrytare onödigt i krypgrund?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-09 kl 13:15 »
Har grävt ur hela min krypgrund och öst dit singel. Drygt som faan men var definitivt värt arbetet. Miljön där nere nu helt otroligt förrändrad mot hur det var innan. Jordkällar känlsan (doft/fuktighet) är helt borta. Så visst funkar det men är ett tråkigt jobb. Är ju dock smidigare att göra när golvet är uppbrutet.
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 27 aug-09 kl 13:34 »
Om jag ändå skulle gjort arbetet så hade jag i botten lagt en fuktspärr = plast. Ovanpå det lite makadam. Ovanpå detta dränering som leds ut från grunden och sen 20 cm makadam ovanpå. Då sover man gott.

Sen föreställer jag mig att man inte ska ha för mycket utrymme mellan övre delen av marken och blindbotten. Eldar du då i husets eldstäder så värmer du upp utrymmet under som torkar ut eventuell fuktighet. Fukt kan ju komma utifrån också i form av vattenånga.

Eller så skippar du alltsamman och fixar golvet. Gräv runt huset så att vatten söker sig in. Håller ju säkert din livstid!  :)

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-09 kl 17:22 »
men om jag skulle göra det själv i en befintlig grund av normalstorlek med normala fönster och dörrar skulle jag använda Leca. Och jag skulle definitivt byta ut matjord, inrasade gamla blindbottnar och annat bös mot ett icke fukthållande material. Vore intressant att pröva lösa latexbehandlade frigolitkulor som de i pordrän. Fast i en gammal låg torpargrund där de visste hur de skulle placera ventilerna blir det svårt att få dem att ligga still.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 27 aug-09 kl 17:42 »
lallas: Tror du det inte räckt med att lägga plast då? Plasten borde ju ändå minska avdunstningen av luktämnen.

ersam: Självklart ska jag lägga plast.  :)
Murstocken når inte ända till botten av huset, utan ligger på en bjälke (förbannat kladdbygge). Därför kommer inte utrymmet under golvet att värmas upp.
För min del hade jag gärna haft lite mer utrymme under mitt golv. Lite jobbigt att behöva bryta upp golvet varje gång krypgrunden ska ses till.  :-\

Rödskägg: Leca kulor är ju ett kapillärt material, som dessutom kan hålla stora mängder fukt. Jag tror inte att det är någon vidare bra lösning. Sådana där cellplastkulor, tja, dom lär ju inte stoppa avdunstning från jordytan iallafall?
Den gamla blindbotten ska ut, eller iallfall hälften av den har jag tänkt. Den gamla botten bestod i överlappade brädor och jag ska ta bort lockbrädorna och lägga oljehärdad masonit på istället.

Jag funderar på att ta bort lite träd runt huset där denna del av grunden är. En annan del av grunden är fri från fukt och jag tror det beror på att den delen inte står i konstant skugga.

Det är en massa små trädrötter som tränger upp överallt över ytan av grunden. Jag har dragit upp en del av dom men dom lär ju komma igen. Och gift är ju inte att tänka på. Förslag på vad som kan göras?

Rödskägg

• Småland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-09 kl 17:51 »
"Kravet på kapillärbrytning hos LECA lättklinker
sortering 12/20K är ≤ 75 mm stighöjd."

Bortsett från att det är lätthanterat får du även en isolerande effekt.

Henry David Thoreau

stedevil

« Svar #6 skrivet: 27 aug-09 kl 23:46 »
Se bara till att verkligen köpa 12-20 K ! 12-20 L och andra dimensioner är INTE kappilärbrytande. :)

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #7 skrivet: 28 aug-09 kl 08:26 »

Citera
lallas: Tror du det inte räckt med att lägga plast då? Plasten borde ju ändå minska avdunstningen av luktämnen.

Dels var jag helt säker på att jag inte skulle kunna få det tätt emot grunden vilket i så fall skulle innebära att fukten steg där och var ännu mera koncentrerad samt att singlet släpper åt båda hållen ifall man får läckage inifrån eller utifrån på något sätt. Så jag föredrog singel. Valde bort plasten helt. Men alla har ju sin religion...  ;)
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Menteverde

« Svar #8 skrivet: 30 aug-09 kl 12:44 »
Det här med Leca lät ju inte så dumt faktiskt. Är man ute efter kapillärbrytare kombinerat med isolering och dränering så verkar det ju skitbra.

Det enda som inte låter så bra är att jag om jag använder kapillärbrytare för hand måste skyffla ut ca 1,5 m3 jord genom fönstret, och detta bara från det ena av rummen jag ska fixa   :-X

Frågan är om en kapillärbrytare minskar lukten från marken? Jag har iaf nu provat att lägga plast på marken och det känns som att det verkligen blivit bättre, men helt luktfritt är det ju inte i rummet.

lallas: Jag är rätt säker på att plast hade minskat avdunstningen ytterligare. Det hade minskat luftväxlingen så mycket i hela singlet att avdunstningen därifrån minskat. Men om det fungerar bra ändå så är ju det underbart.  :)

stedevil

« Svar #9 skrivet: 30 aug-09 kl 20:22 »
Det enda som inte låter så bra är att jag om jag använder kapillärbrytare för hand måste skyffla ut ca 1,5 m3 jord genom fönstret, och detta bara från det ena av rummen jag ska fixa   :-X

Transportband ut genom fönstret rätt ner i en kontainer eller dyligt? Sparar en hel del jobb.

Annars, 1,5m3 jord låter som ett drömjobb. Själv ska jag i veckan börja på att ta upp 6m3 lera från en källare utan transportband (får inte plats på nått vettigt sätt :P )

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 01 sep-09 kl 11:29 »
Vi har skottat ut betydligt mer jord än så när vi fixat våra golv, bland annat genom ett fönster...

Jag skulle dessutom rekommendera att byta HELA blindbotten när du ändå håller på, då VET du att den är bra sen. Vi gjorde bland annat om hallgolvet precis när vi köpt vårt hus och tyckte blindbotten såg bra ut. Nu i sommar skruvade vi bort golvet (plankgolv som vi skruvat dit som tur var) för att rörmokaren skulle dra rör till vattenburen värme och då märkte vi att blindbotten inte var så bra, hade rasat, sågspånshögar och jord och skit hade blandats, hållit fukt, börjat 'tugga' på undersidan av golvbrädorna till och med, trots att det bara gått fem år.

Så byt blindbotten när golvet ändå är uppbrutet!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Menteverde

« Svar #11 skrivet: 01 sep-09 kl 22:52 »
Ja, det är faktiskt lika bra att lägga en ny blindbotten, har ändå brutit väck den gamla helt nu för att komma åt med arbetet. Den gamla är ändå halvrutten till vissa delar.

Har börjat skyffla ut jord nu iallafall. Min kroniska arbetfobi gör sig påmind men fick ut en traktorskopa jord idag iallafall.

Intuitivt känns det som att singel eller liknande på marken bör dämpa lukten av fuktig jord. Tidigare foruminlägg från lallas bekräftar ju detta också. Jorden luktar verkligen gammal fuktig källare av grövsta kaliber.

Geotextil verkar vara på sin plats med. Marken är full av trädrötter som ska stanna där dom är. Textilen borde ju också dämpa lukten?

Kanske borde man ha två lager plast? Först några millimeter kapillärbrytare över geotextilen som utjämnare, över det plast, sen mer kapillärbrytare, och sen plast igen, bara för att ha både hänglsen och livrem.
Dock lite skeptiskt till plast längst upp. Eventuell kondens som hamnar ovanpå denna plast, bör ju hellre rinna ner i singlet, hamna på botten vid plasten och sedan rinner ut. Å andra sidan blir det nog aldrig så mycket kondens att det rinner. Detta betyder att singlet bara ger kondenset större avdunstningsyta. Nollsummespel med andra ord antagligen.
Dock borde plast så nära marken som möjligt vara befogat. Annars kan ju fukten lättare vandra diagonalt i kapillärbrytaren.

Marken utanför grunden ska dräneras och så ska jag investera i stuprännor med. Marken vid takdroppet är blöt som fan, även i krypgrunden.

Hursomhelst, det hela måste bli bra. Jag inte speciellt sugen på att riva det nya golvet jag kommer lägga för att åtgärda brister. 

En bildtråd kanske vore roligt förresten. Både för att inspirera andra och få hjälp själv.

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-09 kl 06:40 »
Exakt vilken funktion förutom hämma trädrötter (vilket den inte gör) ska geotextilen ha. Om du har plast lägg den med fall och punktera lågpunkterna. Om du vill ha bort takvattnet ska du inte bara ha hängrännor och stuprör utan även stuprörsavlopp men det är förhoppningsvis det du menar? Har du träd så nära huset så rötterna går in i grunden så skulle jag ta bort dem.

Henry David Thoreau

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 02 sep-09 kl 09:56 »
Om det är så stor fuktrisk, skulle det inte vara bättre att gjuta platta?
Med modern metodik så ska väl plattor klara markfukt.
Isolera kan du kanske göra med lös leca, ev ingjutning av golvvärmerör, kanske klinker överst.
Att det finns en massa rötter under huset tyder på att där är ordentligt fuktigt, utan vatten - inga rötter.
Förbättra alltså tak- och markavvattningen.
« Senast ändrad: 02 sep-09 kl 09:59 av Foppas fot »

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 02 sep-09 kl 11:19 »
Att gjuta platta under en del av huset låter i mina öron vanskligt. Skillnad om det är nybygge.

Håll dig till befintlig konstruktion men minska fukten är mitt tips!

Rödskägg

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-09 kl 11:42 »
Gjuta platta går alldeles lysande. Som vanligt sörj för god dränering och bort med alla skit. Fyll upp med makadam isolera och gjut. Kör en tunn isolerskiva 20mm utmed väggar mot btg. I med golvvärmeslingor för centralvärme.

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #16 skrivet: 02 sep-09 kl 12:40 »
Jobbigt/dyrt att gjuta platta ;) Men hade ju varit najs med ingjuten golvvärme.

Geotextilens funktion förrutom att stoppa växtlighet upp genom singlet, vilken den bör göra, är att hindra lukt från jorden. Jag kan inte ta bort alla träd runt huset, men iallafall några. När jag gräver dräneringen runt huset så får jag möjlighet att hugga alla rötter också.

Självklart ska jag ha stuprörsavlopp.

Rödskägg

• Småland
« Svar #17 skrivet: 02 sep-09 kl 13:05 »
Hur då geotextilen är ju inte tät? däremot vill knappast rötterna upp i singlet om vi inte pratar om typ orkidéers luftrötter. Annan växtlighet lär ju knappast trivas heller om man inte missar totalt med klimatet i krypgrunden. Lukten bör ju ventileras bort om man inte väljer en tät lösning med avfuktare.

Som en parentes: Lägga ut singel, isolera, armera, gjuta mm. bör kosta ca 2000:-/m2 inkl. moms då är ca. hälften arbetskostnad som berättigar till ROT-avdrag om man har den möjligheten. Sedan tillkommer rörpularens kostnader för slingor. Dyrt eller inte det beror nog på vem man frågar.

Henry David Thoreau

Menteverde

« Svar #18 skrivet: 02 sep-09 kl 16:40 »
Nej geotextilen är ju inte helt tät, men den bör ju rimligen minska lukt ändå.

Tänk dig något som luktar illa, typ en grop som är fylld till jämns med marken med koskit. Lägger man marktextilen platt ovanpå där bör den ju i sig minska lukten.

Nej, så extremt dyrt att gjuta hade det nog inte blivit. Men det är jobbigare. ;D Dock en stor fördel att man kan lägga in golvvärme och dessutom få plats med ordentligt med isolering.

Säg att jag ska använda 250 m.m cellplast. 4380 kronor får jag det till ungefär, om jag handlar från Beijer. Sedan 0,75 kubik cement, vet inte vad det kan kosta.

Rör drar jag själv i sådana fall, tror jag har en massa sådana pex rör hemma som vi fått t.om.

Tveksamt dock om platta mot mark klarar fukten så värst mycket bättre än en krypgrund? Platta på mark är ju ingen mirakelkur.

Rödskägg

• Småland
« Svar #19 skrivet: 02 sep-09 kl 16:44 »
Näe man ska alltid göra sig av med fukten. mirakelkurer finns inga.

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser