Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tråkigt mail svar.  (läst 2003 gånger)

enebacke

• Blekinge
Tråkigt mail svar.
« skrivet: 27 aug-09 kl 10:37 »
du menar väl inte att du föder upp kaniner och sen säljer de som mat??????? Om det är så tycker jag du hemsk! stackars kaniner!!!!!

Detta mail fick jag idag. Bryr mig igentligen inte men ändå tråkigt att få. Beror nog på en låg ålder eller bara ren okunskap hoppas jag.
Är det fler än jag som får påhopp då och då?

MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Trasselsudden

• Blekinge
SV: Tråkigt mail svar.
« Svar #1 skrivet: 27 aug-09 kl 13:16 »
Personen i fråga är antagligen ett barn eller någon annan som inte vet att man kan ha kaniner som till köttproduktion precis som man kan ha kor och grisar. Svara att det är fullt normalt precis som det finns de som föder upp grisar för arr sälja dem som mat. Tror att det är mer okunnighet än påhopp.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

enebacke

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 27 aug-09 kl 14:58 »
Det va min tanke oxå. Lite tråkigt bara när man vet att man sköter sina djur som sina egna barn. Äter inte mina barn dock, om det är någon som reagerar på det ;)
Tack för ditt svar josefin, alltid trevligt med feed back.
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 27 aug-09 kl 16:22 »
Jo, det här förekommer då och då. Jag brukar svara ungefär som Trasselsudden.

Om det tas upp resonemang om att slakta så söta djur, brukar jag säga som en kollega; tycker du att man bara ska slakta fula djur, och vilka är det då?

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 27 aug-09 kl 18:04 »
Om mam slaktar höns så är det väl hellt OK att slakta kaniner ??
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 27 aug-09 kl 18:20 »
höns är inte fluffiga  ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #6 skrivet: 27 aug-09 kl 18:27 »
Höns är visst de flufiga och snällare än en av mina kaniner. mina höns är av ras gul orpington och  de är en av de flufigaste höns som finns tycker jag.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 27 aug-09 kl 18:35 »
jo visst, men de flesta tycker nog inte att höns ser så fluffiga ut. men jag tycker ju som alla andra. man ska bara svara vänligt och förklara att det inte är mer synd om kaninen än grisen.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 27 aug-09 kl 18:42 »
höns är inte fluffiga  ;)

silkeshöns.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 27 aug-09 kl 19:09 »
vet jag väl att det finns, men de flesta tror att alla höns ser såhär ut

http://www.bigdutchman.de/bd_images/fotoseiten/Colony+.jpg

enebacke

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 19:26 »
Vilka fina silkes höns!! Å SÖTA ;D
Visst är det så att de flesta av oss människor äter djur. Gris kor faktiskr häst kött oxå. m.m. Alla är ju söta. Det är bara det att allt annat kött än kanin verkar acceptabelt.... Det tog faktiskt ett tag innan även jag kunde förlika mig vid tanken att äta kanin. För övrig info. är det ju ett mkt hälsosamt kött.
Hela förloppet är ju under kontroll. Från nyfödd å ner i gryta. Man ser till att den har det bra, är frisk. Ger den mat å kärlek och att den avlivas på ett humant sätt. Kan det va bättre kött ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 27 aug-09 kl 19:47 »
Nä, tror inte det finns bättre kött... Jag är frälst i alla fall! Och så även några av mina vänner som fått smaka... ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

kasken

« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 21:23 »
Mina griskultingar är oxå söta från början...  :P

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 27 aug-09 kl 21:34 »
Jag brukar svara sådana med rena fakta om kaninen och dess ursprung, ett riktigt långt, ingående svar, då brukar de tystna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 21:37 »
har du då redan ett färdigskrivet svar, som man bara kan kopiera och klistra in från ett word-dokument? kan tänka mig att det blir jobbigt att svara samma sak om och om igen (det där känns ju igen från våra hundar). man känner sig lite tjatig till slut kan jag tänka mig.

Mina griskultingar är oxå söta från början...  :P

visst är det så.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 22:16 »
har du då redan ett färdigskrivet svar, som man bara kan kopiera och klistra in från ett word-dokument? kan tänka mig att det blir jobbigt att svara samma sak om och om igen (det där känns ju igen från våra hundar). man känner sig lite tjatig till slut kan jag tänka mig.

Nej, jag skriver så tangenterna glöder, har talets och skriftens gåva när det väl gäller, så det tar inte många sekunder att skriva ett utförligt svar  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

enebacke

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 28 aug-09 kl 10:53 »
 ;D Kan tänka mig att dom får svar på tal av dig ;) Man får hålla dom till verkligheten så kanske dom lär sig någongång :-\

Gösta

« Svar #17 skrivet: 28 aug-09 kl 16:23 »
För några år sedan var jag måltavla för dessa "djurvänner". Mail, telefonsamtal, anmälningar till olika myndigheter, insändare mm mm.
Är tonläget sådant att jag kan misstänka att det är ett barn som skrivit så svarar jag sakligt och vänligt. Är det däremot "Djävla mördare" "djurplågare" "jag ska märka dig din djävul" och liknande så svarar jag ganska syrligt men korrekt.
Det är alltid tråkigt med påhopp av personer som inte är insatta i verksamheten men det får vi finna oss i tyvärr ;)
Ett råd jag ger till alla som föder upp kaniner: Bjud in dessa personer till ett besök på gården och visa hur det är. Om de tackar ja så var noga med att ta leg på dem så de vet att de är registrerade. Ta gärna bilnumret också. Gör det så att de ser att du gjort det. Minskar risken för nattliga påhälsningar... ;)
Gösta

enebacke

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 28 aug-09 kl 16:27 »
Tack, det ska jag ta till mig. Bra tips.
MVH//Anna

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare
donderboss, Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser