Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är bästa tiden för att skörda Hasselnötter ????  (läst 34812 gånger)

Boris W.

Kanske detta är fel forum,men jag provar ändå........................

Jag har hört och läst en hel del,när detta ska ske.
Ska dom vara frostnupna eller ska dom plockas före
första frosten ? ?

Bästa hälsningar.

Silje A

• Västmanland
SV: När är bästa tiden för att skörda Hasselnötter ????
« Svar #1 skrivet: 27 aug-09 kl 13:31 »
Jag är inte helt säker men jag tycker mig minnas att man ska plocka dem när de släpper från busken... Men man får vara snabb så inte ekorrarna hinner före

Fling

« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 22:55 »
Före frosten har i alla fall alltid jag tagit dem. Ungefär vid den här tiden, när de lossnar lätt. Det är värdelöst att plocka nötter från marken, de är alltid uppätna inuti, fast de ser fina ut på utsidan.
Nog är det grymt VÄRT.

Rexiam

« Svar #3 skrivet: 12 okt-09 kl 00:07 »
Jag plockade hasselnötter nu under sensommaren och har lagrat dem torrt och svalt i ett skafferi. Liksom tidigare år blir det dock nästan inget kvar i skalen. Torkar det bort och har jag plockat dem för tidigt eller vad kan det bero på? Nu finns ju inte heller några nötter kvar på hasselbuskarna som jag tittat på. När är egentligen rätt tid att plocka dem?

ingela*

skörda Hasselnötter
« Svar #4 skrivet: 08 nov-09 kl 17:21 »
Hej! Första gången jag är inne här. Idag den 8 november2009 har jag plockat enormt stora hasselnötter som ramlat på marken, tog dem utan sprickor. De är fina och mörkbruna. Trampade sönder några med flit för att kolla insidan, det var stora vita fina nötter. Efter att ha läst alla(?) trådar här så måste jag ju vara helt fel ute!? Nötterna är runda och ser ut som vissa sorter man köper till jul... Det ät vått ute så det jag undrar över är; ska jag knäcka alla och frysa in eller måste de torka innan? Är det någon som vet om det finns litteratur om detta? Här svävar vi mest i frågetecken verkar det som. Är extremt tacksam för svar ändå.

Hälsar ingela*

ingela*

« Svar #5 skrivet: 08 nov-09 kl 19:56 »
Hej! Det är jag igen, det ÄR INTE hasselnötter jag har plockat utan Rödeksollon! Det stämmer med att de är platta vis basen jäkligt stora och att trädet faktiskt ha ekblad av ett slag jag inte sett förr men ändå. Kan man äta dem? Ska nog lägga ut den frågan specifikt. Eller hur funkar det här egentligen? Jag är inne på någons fråga och försöker svara med nya frågor?
ingela*

Juniperus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 nov-09 kl 22:22 »
Jaså du fick med dig ett lass rödeksollon istället  ;D.

Jag har försökt mig på att göra gröt på vanliga ekollon (tror inte det är någon större skillnad på rödeksollon) men det blev beskt som bara den, gick inte att äta.

Läste på lite och fick reda på att det krävs väldigt många urlakningar innan man har fårt bort tillräckligt med bitterämnen för att det ska bli ätbart. Nordvästkustindierna hällde tydligen hett vatten på ekollon som låg i en grop väldigt många gånger innan det blev ätbart. Måste nog pröva gen ekollon är ju väldigt bra mat om man bortser från bitterämnen, lätt o plocka är det dock.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #7 skrivet: 27 dec-09 kl 11:13 »
Jag såg ett tv-program (tyvärr kommer inte ihåg vilket) där man kalasade på hasselnötterna när dom var färska och gröna.
Attans att jag inte kommer på vilket program det var.. möjligtvis Trädgårdsfredag på SVT från Mandelmanns gård.

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 27 dec-09 kl 11:43 »
Ekollon måste lakas ur med vatten ! LÄNGE !
De Nordamerikanska indianerna skalade ollonen , la dem o nätkorgar (flätade korgar)som ställdes ned i strömmande vatten .
Där fick de stå i flera dagar . När ollonen togs upp torkades de och maldes till mjöl .

Ett annat sätt som Svenska Överlevnadssällskapet provat har varit att rosta nötterna på samma sätt som kastanjer .
nötterna läggs i glöden i 15 minuter . Och ska sedan smaka NÖT .

Menlös

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 12:44 »
Jag plockade hasselnötter nu under sensommaren och har lagrat dem torrt och svalt i ett skafferi. Liksom tidigare år blir det dock nästan inget kvar i skalen. Torkar det bort och har jag plockat dem för tidigt eller vad kan det bero på? Nu finns ju inte heller några nötter kvar på hasselbuskarna som jag tittat på. När är egentligen rätt tid att plocka dem?

Mask? Jag plockade nedfallna hassenötter i augusti/september. Det fanns inga nötter alls i skalen. Däremot såg jag sen att det var ett pyttelitet hål (som gjort av en nål ungifär) i varje skal. Då blev jag misstänksam. När nötterna hade legat ett tag kröp det också ut några små mätta vita maskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, Numera, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser