Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  upphittad kanin  (läst 2038 gånger)

puck

• Uppland
upphittad kanin
« skrivet: 26 aug-09 kl 22:38 »
Hej!
Det här är första gången jag är inne på kaninsidan... Det hittades en kanin här på ön för ca 1 månad sen. Jag hoppades att det var nån sommargäst som skulle höra av sig och fråga om nån sett honom. Men icke! Det var väl jättebekvämt att bara släppa ut honom vid hemresan.
   Men till min glädje var det en tjej/kvinna här som ville ta hand om honom. Trodde jag, ja. Det blev väl för jobbigt. Nu är han överlämnad till mig, "du har ju bondgård, det kan inte vara några problem för dig att ta hand om honom". Det är bara det att jag inte vill ha kanin. Nu försöker jag hitta ett nytt hem till honom.

Till saken: Jag vet absolut ingenting om kaniner. Hur mycket behöver de att äta, t ex? Vad jag har i foderväg just nu är betfor och hel havre. Är det nåt? Hö har jag, men kaniner ska väl ha finfint hö, eller? Så har jag morötter i landet, men de vill jag gärna ha själv.  :-[ Vildäpplen? Jag antar att de bör ha fri tillgång till nån slags kaninfoder?

Ja, som ni märker vet jag ingenting, men vill ju att han ska ha det bra. Vad är det för ras, dvärgvädur?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: upphittad kanin
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 23:13 »
Kan nog vara en dvärgvädur, öronen hänger iaf  ;)
Kanske inte helt renrasig...

Hö är grunden! Behöver inte vara finfint, utan kaniner gillar ofta lite grövre strån.

Någon halv dl havre per dag kanske... Ett äppelskrutt eller snutten på dina morötter, som du inte äter själv. Det räcker  :)
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 23:31 »
vilka as som bara sätter ut en sån där liten skutt och överlämnar den. lika dåligt som sommarkatter och vilken syn på djur de förmedlar åt barnen.  :'( :-X :o
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 23:54 »
Suck, vad ska man säga..
Riv ogräs åt honom, istället för att rensa rabatten - mata kaninen! Det blir mycket roligare så! Gren från något träd, en liten skvätt havre. Sätt upp lappar, han/hon är ju söt, någon vill säkert ha honom!

Annika

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 23:58 »
Fri tillgång på hö och vatten funkar fint som grund. Sen som sagt lite äppelskruttar, lite havre och några pinnar att gnaga på då och då.

Och tusan, vilken rackarns söt kanin!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

puck

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-09 kl 08:01 »
Tack för era svar, nu vet jag bättre! Ska genast (efter frukost) ge honom hö.

Han är verkligen jättesöt. Sällskaplig är han också. Så ofta jag kan släpper jag ut honom från sin lilla bur så han får springa runt i lagårn, ibland även ute. Tyvärr vågar jag inte ha honom springa lös därinne hela tiden, vet inte vad katterna skulle säga. Än så länge har det gått bra, katterna är inte nöjda - kaninen är lite för nyfiken, men jag vågar inte lämna dem oövervakade.

Det är verkligen otroligt att man bara kan lämna ett djur sådär. Och om jag inte hade tagit hand om honom nu så hade han nog satts iland på fastlandet. Har en granne som tydligen gjort så med sin kanin. Han tycker säkert själv det är fruktansvärt med dessa övergivna sommarkatter, men när det kommer till en själv... Jag fattar inte!  >:(

Tack igen!

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 aug-09 kl 11:15 »
Ja, suck, hur folk är..

Lycka till med att hitta någon som kan ta hand om lille skutt!

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 27 aug-09 kl 13:18 »
Kolla om han är öronmärkt. I så fall kan man ta reda på uppfödaren.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

puck

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 27 aug-09 kl 20:32 »
Kolla om han är öronmärkt. I så fall kan man ta reda på uppfödaren.

Näpp, ingen märkning. Men jag börjar bli riktigt kär i ninen...

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 27 aug-09 kl 21:35 »
Han är verkligen ursöt! Vem vet, ni kan få det jättemysigt ihop!  :)
Njuter av värme och allt det gröna!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 21:40 »
vem vet? det där kan ju vara början på ett nytt intresse och en ny hobby?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 27 aug-09 kl 22:01 »
Det är bara det att jag inte vill ha kanin. 
;D

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 22:08 »
Kaninen ville tydligen ha en puck  :D.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

puck

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 28 aug-09 kl 08:25 »
Ja, vem vet, det kanske blir vi två.  :-[ Men då måste jag lösa bostadsfrågan och det har jag problem med redan med de andra djuren. Vi får la se!

Gösta

« Svar #14 skrivet: 28 aug-09 kl 16:29 »
Råkade ut för en liknande situation för en del år sedan i Stockholm. Ett av barnbarnen var ute och lekte i parken i södra Stockholm. Då kommer det en "gammal dam" som han uttryckte sig, med en kanin i famnen. "Tycker du om kaniner" frågade hon. Grabben var då 6 år. ja, dom är jättesöta svarade han. Du får den här sa hon och lämnade över djuret och försvann. Mamman blev inte särskilt glad.
I det här fallet var det ju tur eftersom jag kunde ta emot djuret men det visste ju inte tanten.
Tycker att det är hemskt att göra så mot både kaninen och ett litet barn!
Lycka till med din nya kompis!
Gösta

Viopet

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 30 aug-09 kl 19:40 »
Va! Hur tänker människor egentligen  >:(.
Helt otroligt!
Hoppas det går bra med din lilla kanin Puck.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser