Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höstplantering, gran?  (läst 5373 gånger)

Existens?

• Gäst
Höstplantering, gran?
« skrivet: 26 aug-09 kl 08:31 »
Har ett hugge som avverkades nu i somras som jag funderar på att testa lite höstplantering av gran på.
Väntar bara på att dom ska köra bort riset, sen är det helt rent, och min tanke med en snabb plantering är lite att granen ska hinna etablera sig innan sly och gräs kommer. Det är 2-åriga bar-rotsplantor som är aktuellt.
Nån som har erfarenheter att dela med sig av? Vilken tid är lämplig, jordtyp osv...

För mig som bonde och bärodlare känns det naturligt att plantera på hösten, och inte i värsta försommartorkan. Och därför förstår jag inte varför det är så ovanligt. I synnerhet nu med de ganska milda vintrar vi har här i götaland.

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Höstplantering, gran?
« Svar #1 skrivet: 26 aug-09 kl 11:23 »
Bästa tiden att plantera tycker jag är på hösten, man slipper oroa sig för att det ska torka upp då.
Snytbaggen är ett problem, men granen brukar klara det bättre än tall tycker jag åtminstone.
Det kan ev behövas markberedning för att hejda baggen, plantbehandling mot snytbagge likaså.
Hör på plantskolan vad dom rekommenderar.

Pong

« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 17:49 »
Regel 1 vid avverkning.

Innan man avverkar så skall man veta när var och hur nästa generations skall se ut. Dvs innan man averkar så skall man ha kollat jordtypen, jordmånen och bestämt vad man skall ha marken till innan. Det är både dumt och oansvarigt att hugga ner utan ens planerat framåt. Visst gör många som existens, men inte fan berättigar det det sättet.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 26 aug-09 kl 19:54 »
Existens kan svara för sig själv, men jag tycker inte det är dumt och oansvarigt att fundera på att plantera en del gran redan i höst, istället för att vänta till våren.
Lite flexibel måste man vara, femårsplaner håller sällan och särskilt inte när man jobbar med naturen.
Tallplanteringen kan ätas upp av snytbaggar, då kan man behöva fylla luckorna med gran, och så vidare.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 aug-09 kl 22:59 »
Regel 1 vid avverkning.

Innan man avverkar så skall man veta när var och hur nästa generations skall se ut. Dvs innan man averkar så skall man ha kollat jordtypen, jordmånen och bestämt vad man skall ha marken till innan. Det är både dumt och oansvarigt att hugga ner utan ens planerat framåt. Visst gör många som existens, men inte fan berättigar det det sättet.

Va!!???
Vad i hela friden är det med dig???
Du har väl ingen aning om vad jag planerar?! Jag har gjort en avverkning och nu ska den planteras. Där var gran innan, och det är granmark, alltså ska där nu planteras gran igen. Jag har gått i den skogen sen jag var 6 år gammal, jag känner med andra ord till marken ganska väl.
Vad jag frågade var om nån har erfarenhet av höstplantering av gran, därför att jag skulle vilja pröva det. Får jag svar om negativa erfarenheter så planterar jag till våren helt enkelt.
Tyvärr kan jag inte komma dit snabbare eftersom där ligger rishögar överallt. Eller menar du att jag skulle planterat innan jag högg ner för att duga i dina ögon?
Oansvarigt är när man hugger ner skog och väntar på att det ska växa upp nya plantor självsått om 10 år eller så.

Pong

« Svar #5 skrivet: 31 aug-09 kl 17:26 »
Va!!???
Vad i hela friden är det med dig???
Du har väl ingen aning om vad jag planerar?! Jag har gjort en avverkning och nu ska den planteras. Där var gran innan, och det är granmark, alltså ska där nu planteras gran igen. Jag har gått i den skogen sen jag var 6 år gammal, jag känner med andra ord till marken ganska väl.
Vad jag frågade var om nån har erfarenhet av höstplantering av gran, därför att jag skulle vilja pröva det. Får jag svar om negativa erfarenheter så planterar jag till våren helt enkelt.
Tyvärr kan jag inte komma dit snabbare eftersom där ligger rishögar överallt. Eller menar du att jag skulle planterat innan jag högg ner för att duga i dina ögon?
Oansvarigt är när man hugger ner skog och väntar på att det ska växa upp nya plantor självsått om 10 år eller så.

Förlåt, jag missuppfatta alltihop.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 03 sep-09 kl 21:08 »
Jag tror höstplantering av gran är en mycket bra idé. Relativt kraftiga plantor, snytbaggebehandlade och plantering aug-okt. Att man inte planterar oftare på hösten än på hopplösa torra våren tror jag handlar mest om att skogsbruk är en konservativ bransch. "Pappa satte alltid på våren", osv  :D
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-09 kl 22:19 »
Jag pratade med min inspektor om det idag, och precis som du säger Ulf, så är dom väldigt konservativa, men tydligen planteras nu omkring 15 % på hösten inom Södras område.
Men det skulle vara efter älgjakten tydligen, för man vill att plantorna vintrar in innan planteringen.
Nå, nu är 1000  plantor beställda iaf..får vi se hur det går.

singboy

« Svar #8 skrivet: 19 sep-09 kl 02:05 »
Då måste en konservativ fråga hur ni har löst uppfrysning, värmeslingor i finjorden eller?  Har ni så säkra viltskydd att rådjuren inte med största förtjusning käkar höstplanterade plantor.  Skilj dessutom ordentligt på barrot och täckrot. Planterar ni barrrot av tall på hösten också?  Blev bara nyfiken.   

Inledande frågan är felställd för om någon har erfarenhet är värdelös information.   
Det går lätt att hitta 100 personer som kan intyga att det gick bra att rycka väskan av en pensionär men likafullt är det fel och dessutom går det inte alls bra i längden.
Det går lätt att hitta 100 personer som intygar att höstplantering går fint, lika lätt att hitta 100 där det gick fel.

Jag såg nyss en förvirrad diskussion om lövuppslag.  Nån sa tvärsäkert att man ska röja på hösten för det hade han sett att det blev mindre lövuppslag, en annan sa våren och en annan hade minsann läst att det var mitt på sommaren som var bäst.  Ingen förstod att de utgick från felaktiga indata. Orsak och verkan kopplades inte ihop.

Rätt planerat när behov uppstår som till exempel att leveranserna knäar på våren är höstplantering rätt och fördelarna har redan behandlats. Vårplantering har närapå inga nackdelar, förutom kortare säsong.   Fast alltihopa faller platt beroende  på var man tänker plantera och vem som gör det. 

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 sep-09 kl 07:39 »
Tja,fast det är ju just för att få egen erfarenhet som jag vill prova. Testar man aldrig så kan man ju inte veta, eller hur?
Det är lite med tanke på dom allt mildare vintrarna vi har här som jag har börjat fundera på det, just att uppfrysningen kanske bör bli ett minder problem, jag minns knappt när vi hade en rejäl tjäle i skogen här sist.
Anledningen till att prova är ju att det är så rent på hygget nu, tanken är ju att granen ska hinna före löv och gräs en del, men hur det blir med det får vi ju se.
Jag har inte exakt koll på vad plantor jag får, jag litar på att min inspektor fattar vilka som är lämpliga, men det blir ju gran, och runt 30 cm höga.

Lövuppslagen kan man inte lyssna på vad folk har för åsikter om, jag frågade det på skogsforum en gång och fick så många olika svar så jag gick bara ut och röjde helt enkelt, det var för tidigt!,  skrek då många, plantorna var ca 2 meter. Det funkade utmärkt och där har jag ypperlig gran nu, 2 år senare. Den delen jag väntat med får jag nu ett elände med, allt ihopväxt och 3 meter högt.
Jag röjer på hösten av praktiska skäl, lättare att se, när löven fallt av och mer tid fritt från jordbruket, jämfört med våren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
frökenfräken

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser