Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumpning  (läst 5813 gånger)

I.A

SV: Dumpning
« Svar #20 skrivet: 03 sep-09 kl 18:47 »
Stor bild på förstasidan och en efterlysning i gårdagens tidning men inget napp  >:(

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 03 sep-09 kl 21:54 »
Och när övergår äganderätten med alla plikter till upphittaren?  (Eller om det var getterna som hittade Dig. ;) )
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

I.A

« Svar #22 skrivet: 04 sep-09 kl 09:15 »
Ärendet ligger hos polisen och hos jordbruksverket, så det blir dom som får ta ett avgörande. Parken har ingen möjlighet att husa getterna någon längre tid och vi som jobbar har ingen möjlighet att ta hem damerna, tyvärr.

mamman

« Svar #23 skrivet: 04 sep-09 kl 22:40 »
Hoppas att någon hör av sig snart......!!!!!

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 05 sep-09 kl 05:58 »
Vilverin funderar på getter.  Men hon har nog närmare till Gruff.  Har Du annonserat?

I.A

« Svar #25 skrivet: 05 sep-09 kl 13:42 »
Har ingen aning om vad polisen gör om det inte dyker upp någon ägare.

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 05 sep-09 kl 16:19 »
Någon som vet?  Torptomten, kanske?

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #27 skrivet: 06 sep-09 kl 19:39 »
Om det gällt hundar hade Polisen vänt sig till Föreningen Hundskyddet eller ett Hundpennsionat under en tid för att sedan på statens bekostnad ombesörja avlivning och destruktion av kropparna.
Hade det varit Nötboskap-utan föroreningar i öronen (=märken) hade de snarast avlivats och kropparna behandlats som smittfarligt kadaver. Men nu, när det gäller getter, ja, då vet jag inte säkert. Jag tror det blir en tolkningsfråga ho SJV, om getterna måste avlivas eller ej. Om Du talar med Polisen så kan Du ju alltid ge dem adressen till Djurhemmet Tigerharen i Göteborg som tar sig an diverse övergivna/oönskade djurarter.

Men visst saknar man en "gubbe" med horn och skarp eldgaffel, när man stöter på något sådant här! >:(  :'(>:( :'( >:(

Kan Du ta in ett foto av dem här på forumet?

Kan en annons på blocket vara någon fungerande ide? Inte för att sälja- det är snart Ramadan, utan för att låta fler se dem och ev. känna igen grannens getter, typ skamstraff.

Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

I.A

« Svar #28 skrivet: 06 sep-09 kl 20:24 »
Visst kan vi sätta in en annons med bild på blocket men hur vet vi då om rätt person kommer för att hämta om nu någon överhuvudtaget är intresserad? Vi är väldigt osäkra på ras men troligen lantras eller korsning med lantras.
Jag misstänker att polisen med jordbruksverkets godkännande kommer att köra damerna till slakteriet men jag ska tipsa dom om Tigerharen, Tack!

Trollmor

• -
« Svar #29 skrivet: 06 sep-09 kl 23:33 »
Går det inte att övertala höga vederbörande om att flickorna får dö i hemmiljö?  Ett industriellt slakteri är så hemskt, rena koncentrationslägret!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #30 skrivet: 07 sep-09 kl 22:59 »
Var finns de i dag? Jag får väl komma och slakta dem om de är på någon lantgård, i allra värsta fall.
Det är få slakterier som är godkända för getter idag!

Menade inte att de skulle lämnas ut efter annons på blocket. Menade det mer som skamstraff och avskräckning för framtiden.

Behövs jag och bultpistolerna så skicka ett PM i GOD tid!
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

• -
« Svar #31 skrivet: 08 sep-09 kl 09:53 »
Ja, PM-a till mig också, så ska vi se om någon av oss kan.  Om de små liven döms till döden av höga vederbörande.

I.A

« Svar #32 skrivet: 08 sep-09 kl 21:02 »
Tack för er omtanke! Scan tar emot getter och vi har bara tre mil till slakteriet så det är inga problem men då allt har tagit en helomvändning...Ja inte så att någon ägare gett sig tillkänna men polisen har kommit på att dom inte har något med saken att göra längre...eftersom vi råkade ta dom i förvar hos oss i parken och det gjorde vi mer eller mindre på uppdrag av polisen  ??? ??? ??? Så nu har getterna helt plötsligt fallit i vår ägo... och vi får inte ta emot djur utan öronmärke ... Vilken soppa!!
Av detta har vi lärt oss att, om man inte vill få ansvaret för något djur som springer lös i naturen så ska man passa sig för att ta hand om det. Bättre att låta djuren vara ifred >:(

pålle

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 08 sep-09 kl 21:12 »
Släpp ut domm innistan så polisen får jöra vaddomm vill anars får du ringa tidningen så domm får skämaslite men det har domm vell inte vetill mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 08 sep-09 kl 21:13 »
Jamen jävlars, o slakteriet tar inte emot icke-öronmärkta, utan man får betala destruktion...  >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

I.A

« Svar #35 skrivet: 08 sep-09 kl 22:16 »
Jag tror att jordbruksverket kan skicka öronlappar, så att vi sedan kan avsluta denna historia....

mamman

« Svar #36 skrivet: 13 sep-09 kl 23:47 »
Jösses vilken röra........!!!!!

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 14 sep-09 kl 16:59 »
Jag tror att jordbruksverket kan skicka öronlappar, så att vi sedan kan avsluta denna historia....
Hur?
Liv eller död?

I.A

« Svar #38 skrivet: 15 sep-09 kl 21:18 »
Det är endast ägaren som kan hämta getterna levande! Då måste han/hon först märka djuren. Som läget är nu väntar vi på beslut om vem som ska stå för avlivningen och detta måste alltså ske på plats, djuren får ej flyttas  :(

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 15 sep-09 kl 22:44 »
Usch, vad snälla oskyldiga djur är hjälplösa i vårt "moderna" samhälle.   >:(

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare (2 dolda)
Okulärbesiktning av Byrålåda, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser