Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mockeljakten är här!  (läst 3398 gånger)

Sleipner_

• Gäst
Mockeljakten är här!
« skrivet: 08 feb-06 kl 08:09 »
Nu börjar rävarnas parning på allvar!
hanarna samlar honor och detta kan man se tecken på ute påstenar utanför gryten! Där kan man se legor i snön, skit och kiss luktar fränt! Ser man färska slag ner i grytet så ska man slå till!
Anser iallafall jag! Räven tar så enormt mycket råddjurskid! hela 50-60% tar räven hand om! I helgen som var släppte vi ner våran foxterrier i ett redigt storgryt! räven var dock inte hemma, istället träffade hon på en nyvaken grävling! Ilsk som sjutton var den och bet sönder mys nos totalt! som tur var inte så alvarligt att vi var tvungna att gå te vetrineren.Jag minns från förra året då vi sprängde gryt med terriern så sköt vi två rävar som kom precis efter varandra, sen kom en tredje men då hade vi inget i pipan att skjuta med! pass på och ut o mockla!! lyck te rävsprängare och jaktmocklare :P

Neiklot

• Gäst
Re:Mockeljakten är här!
« Svar #1 skrivet: 12 feb-06 kl 09:25 »
Låter lite bullshit..

Dessutom dödar trafiken mer "jaktdjur" än något annat rovdjur.

50-60% låter tämligen omöjligt.

Eller så har ni bara två rådjurshindar där du bor.

Och om en grävling biter sönder en nos totalt, varför går man då inte till vetrinären pga infektionsrisken?

/Markus - som inte dödar något jag inte tänker äta!

Sleipner_

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-06 kl 18:49 »
ja du ja sa tala om för dej att här finns knappt någon räv men råddjur finnsd essto bättre om.. du ska inte komma säga nått som du verkar inte kunna ett skavtt om!!! >:(

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 15 feb-06 kl 19:33 »
Nu börjar rävarnas parning på allvar!
hanarna samlar honor och detta kan man se tecken på ute påstenar utanför gryten! Där kan man se legor i snön, skit och kiss luktar fränt! Ser man färska slag ner i grytet så ska man slå till!
Anser iallafall jag! Räven tar så enormt mycket råddjurskid! hela 50-60% tar räven hand om! I helgen som var släppte vi ner våran foxterrier i ett redigt storgryt! räven var dock inte hemma, istället träffade hon på en nyvaken grävling! Ilsk som sjutton var den och bet sönder mys nos totalt! som tur var inte så alvarligt att vi var tvungna att gå te vetrineren.Jag minns från förra året då vi sprängde gryt med terriern så sköt vi två rävar som kom precis efter varandra, sen kom en tredje men då hade vi inget i pipan att skjuta med! pass på och ut o mockla!! lyck te rävsprängare och jaktmocklare :P

Det här är inte "lite" utan kvalificerat BS!

Det stämmer visserligen att räven tar rådjur. Bra!
Rådjuren behöver hållas efter och dom finns inte till bara för att fylla jägarnas frysboxar.
Det är såna som Sleipner_ som skapar motvilja mot jägare.
Noll känsla för något annat i skogen än vad som är skjutbart.
« Senast ändrad: 15 feb-06 kl 19:34 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 feb-06 kl 22:43 »
ja du ja sa tala om för dej att här finns knappt någon räv men råddjur finnsd essto bättre om.. du ska inte komma säga nått som du verkar inte kunna ett skavtt om!!! >:(

Och nyss skrev du att rävarna tar alla era rådjur?

lalala!...              

??? ;) :-\

eka

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-06 kl 10:34 »
Det är ingen skröna.
Räven ÄR rådjurets största "fiende" som tar 50% av alla rådjurskid. Märk, de tar inga vuxna djur.
Det syntes tydligt när Rävskabben kom och tog bort nästan alla, rådjurets antal ökade markant.
Vuxna djur fixar lodjuret och vargen, så här finns inte ett enda rådjur så fort man lämnar gårdarna.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 feb-06 kl 14:18 »
Säkert är det så, men att räven tar såpass många kid att det inte "räcker till oss", det är bullshit, då även räven ska leva.

Kanske det är så, att dina skott gör att rävungarna får svältas till en dyster död.

eka

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-06 kl 21:51 »
Jakt är förbjuden under tiden det finns ungar i naturen. Jägaren skjuter ingen förälder för barnen.
Många djur råka ut för svältdöden under en lång, kall och snörik vinter. De mäniskor som här lägger ner mest energi i att vårda och hjälpa djuren under besvärliga perioder är jägarkåren. De som matar djuren i trädgården gör dem nog en björntjänst. Det är väll nästan som att mata in dem på järnvägsspåret. Nej tänk på dem som bär hö och saltstenar långt ut efter oplogade skogsvägar. vecka ut och vecka in hela vintern. Det kallar jag för kärlek till naturen.
Vad ville jag med detta utlägg.
Hacka inte på jägaren för han/hon är ingen blodtörstig vilde.

Neiklot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 18 feb-06 kl 09:43 »

Hacka inte på jägaren för han/hon är ingen blodtörstig vilde.

vettigt inlägg: men den sista raden var fel!

Eller inte fel, men den gäller inte alla.

Visst finns det "blodtörstiga vildar" till jägare.
Sånna har jag själv stött på.

Exempel på dessa är dom som helt vill utrota våra rovdjur (ja, sånna Jägare finns det!).
Jägare som skjuter hejdlöst efter det mesta som rör sig i skogen (ja, sånna finns det också..)

Jägare som plundrar järv, Lodjurslyor - Färjävligt men det finns.

Jägare som bara skjuter för att döda, och sedan inte tar hand om det!

Te.x att skjuta ett ståtligt rådjur och enbart plocka ut ryggen...
Om dom ens gör det..

Sen finns det visserligen flera "riktiga jägare" än "blodtörstiga vildar"..
Och dom har jag full respekt för och är rent stolt över att det skaran jägare finns i detta land.

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-06 kl 22:11 »
Visst finns det rötägg bland alla kategorier människor. Man får inte ta dessa för intäkt att begabba en hel kår.
Jag har nog inte träffat så många jägare fast jag själv är en bland dem. Men någon riktigt så d-g har jag aldrig stött på. Tur är väll det.
När det gäller vargen däremot, har jag hört lite mer men det gäller framförallt hur myndigheter hanterat glesbyggden som retar de flesta.

Neiklot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 feb-06 kl 23:04 »

När det gäller vargen däremot, har jag hört lite mer men det gäller framförallt hur myndigheter hanterat glesbyggden som retar de flesta.

Ja, detta har jag också hört.

Jobbar med en föredetta dalarbo, (som är jägare) som säger just det - (Citat!) -"Anledningen till att folket där uppe hatar varg, är att det helt enkelt är lättare att hata varg och ha ett motstånd mot varg, än vad det är mot myndigheten och politikerna som bestämmer, för även om vi gnäller och tjatar på gubbarna och käringarna, så förstår dom ändå inte."

Och "Vi har inget emot varg, bara det att stockholmarna som bestämmer, har inte själva varg på sina marker, så det drabbar inte dom.
Det jag försöker säga är att om det fanns varg över hela landet, så skulle det vara mer okej."

Ungefär så..  

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 20 feb-06 kl 19:51 »
Det var bra formulerat.
Sen kan vi diskutera varg och politikerförakt men det borde vara en egen tråd.

RiverCottage

• Halland
« Svar #12 skrivet: 26 apr-06 kl 09:54 »
Nu ger jag mig ut från den stilla viken till stormande hav...

Om det bedrivs rådjursjakt på markområdet bör även rävjakt bedrivas för att upprätthålla balansen.

Givetvis sköter naturen det själv med antal rävar på antal rådjur / Given markyta, men åter igen: När jakt på rådjur bedrivs KAN det även behövas avskjutning av räv för att upprätthålla balansen.

För lite rådjur där det finns gott om räv, medför avmagring hos rävarna samt ökad risk för sjukdomar osv.

Jag är själv jägare, och bedriver både rådjur såväl som rävjakt, och det är inget jag skäms för.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

tp

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 apr-06 kl 14:44 »

Räknar man av antalet rådjur och rävar regelbundet så man vet om balansen är sned eller utgår man vis av erfarnehet att det är så?

RiverCottage

• Halland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-06 kl 15:52 »
Nu vet jag inte hur andra gör, men runtomkring mig så är det så ja.

Varje markägare har minst sagt god koll på vad som finns på 'sin' mark, sen har vi ju jaktmöten med omkringliggande jaktlag och går gemensamt igenom avskjutningsdokumentationen samt observationer av vilt.

Vintertid, så undersöks även spår.

När man i jaktkretsarna sammanställer en prel. inventering, så går vi även igenom faktorer som hull och synliga sjukdomar som skabb mm.

När vi skjutit en räv ( eller annat vilt med för den delen), så tittar man på tänder mm för att även där se hur det står till med stammen.

Nu säger jag inte att alla jägare gör så här, finns säkert de som inte borde få kalla sig jägare, och bedriver utrotning istället för jakt.
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

leifhh

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 03 jul-07 kl 10:56 »
Sitter och bläddrar i Svensk Jakt nr 6 2005. Där finns en studie av dödlighet bland rådjurskid presenterad. Den utfördes 1986-1999 i Ekenäs i Sörmland (bruten odlingsbygd).

Under studieperioden märktes 233 rådjurskid med sändare. 52% av dessa dog före 8 veckors ålder. Av de som dog togs 88% av räv...... Slåtter tog 5%, sjukdom, nedkylning mm tog de övriga 7%. Kiden gick mao inte trafikdöd till mötes i den studien.

Dödligheten varierade år från år. Under skabbåren 1987-90 låg överlevnaden bland kid på 80-95%.... År med hög rävpopulation kunde orsaka en 95% ig dödlighet bland kiden. Summa summarum, det finns en direkt koppling mellan mängden överlevande kid och mängden räv....

Personligen bygger jag snart en rävfälla, men det är mer för att skydda mina tamdjur än för att ge fler skottchanser på rådjur. (Grannen har de senaste åren förlorat ca 15% av sina lamm till räven, så han är med på noterna)

halle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jul-07 kl 23:37 »
Hejsan
Jag håller med om när det gäller rovdjursproblem.
Som i detta fall gäller räven, den skall hållas kort när den tar en massa lamm o höns osv.
Att fånga räv i fälla är både spännande o intressant, sedan kan man samtidigt se om det är ett rätt djur att plocka bort.
Jag håller bort räven hårt ifrån min gård.
Som jag brukar säga ibland på skoj, en bra räv är en död räv ;D
Mvh Halle

Dela detta:

* Inloggade just nu

1225 gäster, 6 användare (3 dolda)
torbjorn, ärt, MaBr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser