Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färger -nu med bilder.  (läst 3558 gånger)

Methoni

• Närke
Färger -nu med bilder.
« skrivet: 25 aug-09 kl 13:11 »
Inte nog med att det är svårt med könbestämning på kaniner (när de är unga) sedan är det det här med färger och teckningar.
Eftersom jag är tämligen "ny" med kaniner så snurrar det bara i huvudet.
Nu har jag en hel hög med bebisar som har färger och tecken som jag aldrig sett tidigare, vilket är jättekul!
Några är vit-aktiga med blåare öron,nos och ben,vad kan det heta?
En är blå med vitt halsband och nos?

Nu är de så små att det är svårt att fånga dem på bild.
/Inger
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 16:35 av Methoni »

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Färger
« Svar #1 skrivet: 25 aug-09 kl 13:20 »
Svårt att veta utan bild, men dem första du beskriver gissar jag på zobelsiames (dock vågar jag inte gissa om dom är brun eller blå ;) ), den andra blå wienertecknad.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Methoni

• Närke
« Svar #2 skrivet: 25 aug-09 kl 16:27 »
Har försökt fånga några på bild.

Methoni

• Närke
« Svar #3 skrivet: 25 aug-09 kl 16:31 »
Här är några till.
Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med vad deras "Färger" heter!

Methoni

• Närke
« Svar #4 skrivet: 25 aug-09 kl 16:34 »
.....och några till, de sista som jag inte kan färgerna på.
Resten är svarta,blå och viltgrå.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Färger -nu med bilder.
« Svar #5 skrivet: 25 aug-09 kl 17:03 »
Bild 1 & 2: Madagaskar brokad.
Bild 3: Madagaskar wienertecknad.
Bild 4: Zobelsiames blå.
Bild 5: Vit rödögd.
Bild 6 & 7: Zobelsiames blå.
Bild 8: Zobel brun.
Bild 9: Madagaskar brokad.
Bild 10: Blå wienertecknad.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Methoni

• Närke
« Svar #6 skrivet: 25 aug-09 kl 18:12 »
Kul! Tack, det var verkligen roligt att få veta vad det är och att få lära sig något nytt!

Den som är vit har mörka ögon, inte röda.

/Inger

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #7 skrivet: 25 aug-09 kl 18:54 »
Den som är vit har mörka ögon, inte röda.

Okej, dom såg röda ut på bilden ;)
Då har jag ingen aning om vad den kan vara för något, är den hel vit i färgen? Då lär det vara en vit brunögd (som inte är så vanliga, för att dom är knepiga att ta fram).

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 aug-09 kl 19:21 »
Vaddå? Är vit brunögd sällsynt? Jag har faktiskt fått ett par sådana i min uppfödning (Genbank på Gotlandskanin!)

Sen en fråga? Wienertecknad? Vad är det? Jag skulle ha skrivit madagaskar bara på bild nr tre (tror jag). Den helfärgade brungula kaninen med skuggning.
Hälsn. Ylva
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 19:45 »
Vaddå? Är vit brunögd sällsynt? Jag har faktiskt fått ett par sådana i min uppfödning (Genbank på Gotlandskanin!)

Sen en fråga? Wienertecknad? Vad är det? Jag skulle ha skrivit madagaskar bara på bild nr tre (tror jag). Den helfärgade brungula kaninen med skuggning.
Hälsn. Ylva

Japp, det är sällsynt. Finns ingen specifik genkod för just vit brunögd, gissar att det är flera anlag som gör kaninen helt vit med bruna ögon.

Wienertecknad är när blåögt är inblandat, tecknen ser ut som på holländare, men det är inte samma gen. Tittar du noggrannare på bilden med madagaskarn så ser du att det har vita tecken i ansiktet :)

Dillen

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 25 aug-09 kl 20:11 »
Är inte de vita med mörka ögon det som kallas "snöhare"? Var inte det ett blekt chincillaanlag eller hur det nu var?  ??? (Dillen som kan nada om genetik!  ::))
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 25 aug-09 kl 20:54 »
När man pratar Gotlänning så är det nästan garanterat schwartzgrannen när man pratar om snöhare. Annars skulle det nämligen vara zobel och det verkar inte finnas hos dom. Dom är dessutom oftast helt vita som små, men sen träder en svag sotning fram över nos, öron och rygg när dom blir några månader.
Jag har en wienertecknad schwartzgrannen hemma. Man ser en svag skymt av en stjärn i pannan... ;)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 13:35 »
Går gärna in på http://kaninfarg.se om ni vill veta mer om kaninfärger. Sidan kommer att uppdateras nästa vecka med ännu mer information och bilder.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 27 aug-09 kl 13:36 »
När man pratar Gotlänning så är det nästan garanterat schwartzgrannen när man pratar om snöhare. Annars skulle det nämligen vara zobel och det verkar inte finnas hos dom. Dom är dessutom oftast helt vita som små, men sen träder en svag sotning fram över nos, öron och rygg när dom blir några månader.
Jag har en wienertecknad schwartzgrannen hemma. Man ser en svag skymt av en stjärn i pannan... ;)
/Sara

Det finns, har sett brun zobel på gotlänning en gång =)
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 15:02 »
Undantaget som bekräftar regeln kanske... ;) Coolt ändå, du har ingen bild? Vore kul att se! :)
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 17:54 »
Undantaget som bekräftar regeln kanske... ;) Coolt ändå, du har ingen bild? Vore kul att se! :)
/Sara

Nej har ingen bild, men har för mig att någon i det här forumet visade en bild en gång...

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 27 aug-09 kl 18:03 »
Tycker att denna kanin på föreningen gotlandskaninens hemsida ser ut som en Zobelsiames brun. http://www.gotlandskaninen.se/bilder/bildarkiv/85-821G-Noomi.jpg

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 01 sep-09 kl 10:55 »
Ylva,

det vita med mörka ögon kan gärna vara en ljus snöhare. Kolla efter pälsbyte.

Är dom helvita = ännu snyggare ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser