Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuggar på kablar  (läst 6456 gånger)

mikaela.l

Tuggar på kablar
« skrivet: 07 feb-06 kl 21:57 »
Min underbara kattfröken har fått för sig att tunna kablar är godis. Hon har ätit upp tre mobilladdare hittills. Har testat att köpa en dressyrspray men jag tycker inte den funkar.
Har nån ett bra tips på något som kan hjälpa mot detta, som självklart är katt- miljö- och människovänligt?

Neta

• Gäst
Re:Tuggar på kablar
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 15:52 »
Det enda som är katt- människo- och miljövänligt är att stoppa undan sladdarna när de inte används. Använd laddaren i ett rum med stängd dörr!
Har tyvärr samma problem med en av mina gamla hundar. Lyckades häromdagen glömma en laddare framme, har idag varit och köpt en ny, igen! Har försökt med allt! Men hon tycker att det är godis med tunna sladdar och en del andra mjuka plastsaker. Det är inte speciellt nyttigt för katt eller hund och det blir dyrt för matte och husse.
Om någon har en smart idé så tar jag gärna till mig! Men har provat med spray, smet, peppar, avleda, fya, passa, berömma när hon tagit tillåtna saker istället osv....
Har åtta hundar och en katt och det är, som tur är, bara en av hundarna som har detta ofog för sig! Men det räcker...

Susanne

« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 18:25 »
Mitt tips är "crub bite", tror jag det heter iallafall. Det är en salva som man smörjer in hästornas krubbor med för att de inte ska tugga på dem. Men det fungerar till andra djurslag också.

Till Neta som har hund har jag även ett annat tips men hur effektivt det är med katter vet jag inte. Hur som helst, om fyandet ska vara effektivt så måste hunden fyas i precis det ögonblick som den är på väg att ta laddaren. Har den redan hunnit ta laddaren tappar fyandet markant i effekt, och den effekten avtar också ju längre tiden går innan hunden upptäcks med sin trofé. Men detta känner du Neta säkert redan till som den erfarna hundägare du är.

Problemet med detta är alltså att man måste se hunden när den är på väg att göra det otillåtna, vilket inte är så lätt alla gånger eftersom man inte följer hunden hack i tass hela dagarna. Alltså gör man det omvända! Istället för att fya hunden så fyar du laddaren!! Ta alltså laddaren och prata strängt med den, skaka om den, slå den, låt barsk och arg. Det viktiga är att hunden ser vad du håller på med! Hunden kommer tycka det är väldigt obehgaligt med arga matte som läxar upp laddaren. När du bannat laddaren några gånger kommer hunden förknippa den med obehag, och förhoppningsvis slipper du fler tuggade laddare.

På detta sätt har jag läxat upp både mattor och skor, med gott resultat. Som sagt, det är sällan man kan ta en hund på bar gärning, och då är det ett effetkivt alternativ att banna föremålet istället för hunden. Det viktiga är att hunden ser det föremål som är ändamålet för fyandet medan man läxar upp det, så hunden verkligen förknippar det med mattes sura humör.

Men ett tips vill jag ge dig om du tänker testa detta! Gör det när du är ensam. Folk kan börja tänka konstiga saker om en annars...  ;) ;D  

mikaela.l

« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 19:45 »
Skall testa "crub bite". Men var köper man det? ???

Susanne

« Svar #4 skrivet: 13 feb-06 kl 23:34 »
Finns i hästbutiker och på Granngården.

Neta

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 feb-06 kl 10:49 »
Tack Susanne för ditt råd att banna laddaren! Ska ta och prova det! Men precis som du skriver så ska jag göra det när jag är ensam!!! Det räcker att folk tycker att jag är knäpp när jag sitter på huk vid ett buskage och säger "duktig gumma, kissa ute" med min lenaste röst. De som ser mig ser ju inte valpen inne i buskaget!
Om jag dessutom ställer mig och bannar en laddare....

Farsan50

« Svar #6 skrivet: 17 feb-06 kl 11:49 »
Det räcker att folk tycker att jag är knäpp när jag sitter på huk vid ett buskage och säger "duktig gumma, kissa ute" med min lenaste röst. De som ser mig ser ju inte valpen inne i buskaget!

Hahaha  ;D och än värre om folk då gapar högt, vitt och brett om hur knäpp du är. Vi får hoppas Neta att du möter bättre människor än så....

Leffe
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

Susanne

« Svar #7 skrivet: 17 feb-06 kl 12:28 »
Tack Susanne för ditt råd att banna laddaren! Ska ta och prova det! Men precis som du skriver så ska jag göra det när jag är ensam!!! Det räcker att folk tycker att jag är knäpp när jag sitter på huk vid ett buskage och säger "duktig gumma, kissa ute" med min lenaste röst. De som ser mig ser ju inte valpen inne i buskaget!

Hi hi, du ska veta att jag själv hade svårt att hålla mig för skratt första gången jag bannade skor. För att inte tala om hur sambon såg ut och lät när han bannade en matta!  ;D

sidra

« Svar #8 skrivet: 18 feb-06 kl 14:40 »
Underbart fiffigt tips att banna de saker man vill att djuren ska lämna ifred. Det får en att tänka i djurets banor. Hur förstår dom sin omvärd?
Ska prova med mina katter. Kanske kan få dom att sluta klösa på sofforna.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 18 feb-06 kl 15:13 »
Funkar det att banna krukväxterna, tro...? ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Seb

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 18 feb-06 kl 17:32 »
Hej! Jag hade problem med att min taxvalp gnagade på dörrposten, prövade med många saker men det enda som funkade var att gnida in den med färsk chili,då slutade hon tugga direkt (fungerar säkert med katter också). Det funkar säkert även på elsladdar. :)
Djur på gården: Ankor , Gäss (Skåne gås), Höns (Houdan) Getter (Finsk lantras), Får (Ålandsfår) samt bondkatten Tiger.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 13 mar-06 kl 09:13 »

Problemet med detta är alltså att man måste se hunden när den är på väg att göra det otillåtna, vilket inte är så lätt alla gånger eftersom man inte följer hunden hack i tass hela dagarna. Alltså gör man det omvända! Istället för att fya hunden så fyar du laddaren!! Ta alltså laddaren och prata strängt med den, skaka om den, slå den, låt barsk och arg. Det viktiga är att hunden ser vad du håller på med! Hunden kommer tycka det är väldigt obehgaligt med arga matte som läxar upp laddaren. När du bannat laddaren några gånger kommer hunden förknippa den med obehag, och förhoppningsvis slipper du fler tuggade laddare.

På detta sätt har jag läxat upp både mattor och skor, med gott resultat. Som sagt, det är sällan man kan ta en hund på bar gärning, och då är det ett effetkivt alternativ att banna föremålet istället för hunden. Det viktiga är att hunden ser det föremål som är ändamålet för fyandet medan man läxar upp det, så hunden verkligen förknippar det med mattes sura humör.

Men ett tips vill jag ge dig om du tänker testa detta! Gör det när du är ensam. Folk kan börja tänka konstiga saker om en annars...  ;) ;D  
Måste bara berätta att jag använt detta tips utan att jag tänkte på det, och det funkar bra!
 Min unghund tuggar på skor när han får chansen... Efter tips från jobbar kompis köpte jag i ren desperation (har aldrig haft någon "tuggar-hund" förut och det börjar bli dyrt med skoköp...) ett par musfällor som jag skulle sätta i skorna. Musfällorna var krångliga att gillra och jag råkade bla lyckas få ett finger i kläm >:( så det kom en hel del "Hårda ord" innan jag var klar. Isac stod bredvid och tittade på hela tiden när jag satte ner skorna med fällor i gick han omvägar runt dem :) Så nu är gymnastikskorna "Bannade" ska bara fortsätta med de andra skorna ;D
 Så: Tack så mycket för ett bra tips Susanne!!!
                              Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 13 mar-06 kl 13:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neta

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 13 mar-06 kl 10:00 »
Ja, nu har jag provat också! Stod där i min ensamhet med bara denna hund och bannade sladden till mobiltelefonens laddare! Men det blev precis tvärtom! Hunden blev också jättearg på sladden och skulle "banna" den på sitt vis! Det vill säga tog tag i den och slet itu den utan att jag hann med! Hon morrade åt sladden!!! Så fort jag lade ifrån mig resterna av sladden gick hon till attack (på sladden)!!
Så jag tror att detta tips tyvärr inte hjälpte på denna hund men det var värt ett försök!

Försökte också med detta med chili på sladden till öronsnäckan. Det är ingen höjdare att få chilipeppar på fingrarna och sedan peta in snäckan i örat! Det är starkt! Men kanske jag inte får öroninflammation i alla fall! Men inte  lät hunden bli sladden!!! Hon verkade inte bekommas av chilipeppar, kanske lite törstig efteråt.

Nej för mig är nog bara "gömma saldden" eller hålla stenkoll på hunden kvar!

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 13 mar-06 kl 13:52 »
 Neta: Kanske man måste ha fingret i råttfällan för att få till den rätta Känslan och "trycket" i bannorna ;D
 Hoppas du hittar den rätta metoden för din hund också!
                              Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Neta

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 mar-06 kl 16:17 »
Ha,ha    
Ja, kanske ska prova med råttfälla till sladden!! Inte för att jag vet hur jag ska få ihop det!
Nej det får nog vara! Jag får nog lov att skilja hunden och sladden åt! Det är nog det enda!

Alore

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 mar-06 kl 18:35 »
Testa att gnida in sladdarna med färsk chili och alternativt också peppra lite vitpeppar på. Det lär inte vara poppis ;)

Razmusen

« Svar #16 skrivet: 21 apr-06 kl 20:06 »
Hej!
Jag kan tala om varför din katt tuggar på sladdar.
Plasten som skyddar sladden innehåller ett ämne som gör katten hög.
Det är därför katten tuggar på sladden. ;)

Neta

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 apr-06 kl 09:24 »
Det var intressant! Vilket ämne är det?? Finns det sladdar utan det ämnet? Eller något man kan göra för att minska effekten av ämnet!
Har just satt mobilen på laddning och stängt in den i ett rum utan hundar och katter!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #18 skrivet: 23 apr-06 kl 09:42 »
Har du mobil laddaren sitter i elutaget?

Prova detta ..

så har vi tränat våra valpar att låta bli sladdar...
de biter i kabel och aj...
sedan har det låtit den vara..

Men det funkar ju inte på alla.. det är ju ganska svag ström i laddaren.

Men man kan ju prova...

Vår första hund nosade på en telfonförlängnings kabel vi hade.. det var en vinda - som rullar upp sladden... vi hade i allafall skarvat ihop flera förlängningskablar.. och då låg den här vindap på golvet och hade piggarna uppår... o vår lille valp nosade... två gånger o har sedan aldrig rört en kabel...
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 23 apr-06 kl 12:15 »
Skulle kanske funka att gnida in sladden med nåt otäckt, t ex citron eller tabasco?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 4 användare
lavendula, Själv är bäste dräng, ärt, läderfiffi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser