Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags för en Ekonomisk Reform!  (läst 7933 gånger)

jenses

• Gäst
SV: Dags för en Ekonomisk Reform!
« Svar #40 skrivet: 04 okt-09 kl 13:35 »
??? Skulle alla i Din värld vara företagare? Vilka skall då producera?  :)
Jaha, i din värld kan en företagare alltså inte vara producent?

Och Huggorm pratade inte om alla,
han pratade om de som tvungen vill bli mångmiljonär...

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #41 skrivet: 04 okt-09 kl 14:35 »
Jodå det finns utrymme för enmansföretagare i min värld. Och jag förstod vad han menade, jag kan svenska ganska bra.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Suresh

• -
« Svar #42 skrivet: 04 okt-09 kl 15:59 »
Så här skulle alla företag kunna fungera: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5897263.ab.

Det är räcker inte långt. En entreprenör som delar med sig av sina vinster? Varför skall kontorsslavarna på just hans IT-företag tjäna miljoner, medan kontorsslavarna på grannkontoret får gå på timlön?

Ställ fackliga krav på alla entreprenörer att dela med sig av sina övervinster. Skinna dem rejält.

Huggorm

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 04 okt-09 kl 16:34 »
Det är räcker inte långt. En entreprenör som delar med sig av sina vinster? Varför skall kontorsslavarna på just hans IT-företag tjäna miljoner, medan kontorsslavarna på grannkontoret får gå på timlön?

Ställ fackliga krav på alla entreprenörer att dela med sig av sina övervinster. Skinna dem rejält.

Eller ta alla företags vinst och dela ut den i lika mått till hela befolkningen. Men räkna med att storleken på utbetalningarna kommer sjunka rätt ordentligt efter den första...

Suresh

• -
« Svar #44 skrivet: 04 okt-09 kl 16:43 »
Eller ta alla företags vinst och dela ut den i lika mått till hela befolkningen. Men räkna med att storleken på utbetalningarna kommer sjunka rätt ordentligt efter den första...

Det kan det vara värt.

Fast jag vet inte om jag är beredd att gå så långt. Det finns kroniska slapptaskar som inte är värda ett öre. Lagom revolution är bäst.
« Senast ändrad: 04 okt-09 kl 16:46 av Suresh »

Suresh

• -
« Svar #45 skrivet: 08 okt-09 kl 05:58 »
Svensson lånar arslet av sig och skapar ny valuta för konsumtionsmarknaen, glatt omedveten om att de låneavtal han skriver närsom helst kan få försämrade villkor:

http://www.e24.se/pengar24/bostad/bostadsmarknaden/artikel_1608535.e24

Snart sitter vi där igen med en ny krasch vilket kommer få såväl Svensson som hans kreditgivare att ropa på mer statligt stöd, samtiigt som alla ekonomiska förståsigpåare kommer att påstå att kraschen beror på att vi har för lite kapitalism

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 08 okt-09 kl 07:12 »
Den senaste krisen orsakades av en bubbla som blåsts upp av lättillgängliga, billiga lån. Krisbekämpningen har i stort sett bestått av ännu mer av samma vara. Det är ingen ny bubbla på bostadsmarknaden utan den gamla är kvar då den aldrig tilläts spricka.

Suresh

• -
« Svar #47 skrivet: 08 okt-09 kl 12:45 »
Den senaste krisen orsakades av en bubbla som blåsts upp av lättillgängliga, billiga lån. Krisbekämpningen har i stort sett bestått av ännu mer av samma vara. Det är ingen ny bubbla på bostadsmarknaden utan den gamla är kvar då den aldrig tilläts spricka.

Svensson måste skapa mer valuta genom att skuldsätta sig ytterligare. Gör han inte det kraschar hela konsumtionsmarknaden. Vi har inget val - skuldsättning eller depression - bara att välja.

Dock skulle jag vilja ha lite mer tid just nu för att sätta mig att räkna och läsa in mig på det här. Vad är det som kommer att krascha nästa gång lånefordringarna skall realiseras och de kommer visa sig vara substanslösa? Ryker pensionsfonderna eller får vi hyperinflation?

Huggorm

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 08 okt-09 kl 15:37 »
Svensson har ju vanligtvis inget emot att skuldsätta sig. Det finns ju exempelvis i storstäderna en massa folk som inte amorterar ett öre på sina lån, dom betalar bara räntan och låter banken äga huset. Lösningen blir att Svensson får fortsätta skuldsätta sig så låter jag bli, och därmed är alla nöjda tills vidare

Suresh

• -
« Svar #49 skrivet: 08 okt-09 kl 18:46 »
Svensson har ju vanligtvis inget emot att skuldsätta sig. Det finns ju exempelvis i storstäderna en massa folk som inte amorterar ett öre på sina lån, dom betalar bara räntan och låter banken äga huset. Lösningen blir att Svensson får fortsätta skuldsätta sig så låter jag bli, och därmed är alla nöjda tills vidare

Det är som med alkoholismen - missbruk under status quo stör föga, några drar fördel av det och de som far illa klagar inte - det är frigörelsearbetet som blir besvärligt.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #50 skrivet: 10 okt-09 kl 07:45 »
The Money Masters (22 delar):

Se den!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #51 skrivet: 11 okt-09 kl 16:45 »
Citat från: Jan Guillou

Men i vår tid finns ingen enskild diktator att halshugga. Likheten med äldre tiders tyranner är bara den närmast religiöst färgade föreställningen att inget annat system än kapitalismen är möjligt. En överväldigande majoritet av västvärldens befolkningar tror att det är naturlag att kapitalismens prästerskap, en procent av befolkningen, skall roffa åt sig en fjärdedel av alla jordens tillgångar. Det tycks inte spela så stor roll vilka galenskaper den härskande räknenisseklassen tar sig för. Tilltron till deras system rubbas ändå inte bland de bestulna massorna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article5939690.ab

Georgisten

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 22 okt-09 kl 09:14 »
I Nya Zeeland har de kommit betydligt längre än vi. De har ett parti som heter "Democrats for social credit"! Synd att det är så långt bort bara!

www.democrats.org.nz

"Down under" hade de bra koll på pengarna förr tiden måste jag säga. Mer visdom från andra sidan jorden:
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #53 skrivet: 22 okt-09 kl 15:48 »
I Nya Zeeland har de kommit betydligt längre än vi. De har ett parti som heter "Democrats for social credit"! Synd att det är så långt bort bara!

www.democrats.org.nz

"Down under" hade de bra koll på pengarna förr tiden måste jag säga. Mer visdom från andra sidan jorden: http://www.youtube.com/watch?v=0lRm2Wwejaw&feature=related

Intressant video. Det behövdes bara 2 minuter i mitten för att övertyga mig om att den här killen förstår mer än hela västeuropas kår av riksbanksekonomer sammantaget.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #54 skrivet: 22 okt-09 kl 17:15 »
Intressant video. Det behövdes bara 2 minuter i mitten för att övertyga mig om att den här killen förstår mer än hela västeuropas kår av riksbanksekonomer sammantaget.

Ja, precis. Undrar när någon kommer att dra en liknande parallell utifrån vår svenska situation i ett offentligt sammanhang. Gärna någon med talartalang och kunskap i vår ekonomiska historia.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 24 okt-09 kl 20:04 »
Fall of the republic ger en bild över hur läget ser ut idag med bankväldet. Inget man vill se om man gillar Barrack Obama möjligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser