Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Melleruds- eller Gotlandskanin  (läst 1238 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Melleruds- eller Gotlandskanin
« skrivet: 22 aug-09 kl 18:15 »
Jag har lite funderingar på att eventuellt köpa in ett avelspar av Melleruds- eller Gotlandskanin. Vad skiljer raserna åt? Förutom att Mellerudaren är mycket mer sällsynt, finns i färre varianter och ej är godkänd av SJV.

Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Melleruds- eller Gotlandskanin
« Svar #1 skrivet: 22 aug-09 kl 18:46 »
Mellerudskaninen är något mindre än gottisen, kräver något mer i kraftfoder men jag upplever att den växer fort. Får överlag färre ungar i kullarna än gottisar. Lite lugnare i temperamentet.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #2 skrivet: 22 aug-09 kl 20:38 »
Fast hos mig tycker jag inte riktigt att den officiella beskrivningen stämmer  ::). Mina följer väl inte riktigt mönstret kan jag tro.
Den kanin som behöver minst foder av mina vuxna är nog Mellerudshanen som är störst av alla kaniner, och mellerudskullen äter mycket mindre och växer saktigare än gotlandshonans kull (de har två gånger fött nära nog samma dag så de är helt jämförbara i tid), Gotlandskullen har ätit som galningar medan mellerudarna har varit lugnare på den fronten.

Lite mindre kullar har mellerudarna fått men första kulle på 5 stycken och andra kulle på 7 stycken tycker jag är helt OK.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 08:51 »
Mellerudskaninen är något mindre än gottisen, kräver något mer i kraftfoder men jag upplever att den växer fort. Får överlag färre ungar i kullarna än gottisar. Lite lugnare i temperamentet.

Tycker detta stämmer bra in på mina också
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser