Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta djur(en) vid städning  (läst 1016 gånger)

dfee

Flytta djur(en) vid städning
« skrivet: 21 aug-09 kl 09:37 »
Hej,

En sak jag funderat på; om jag vid städning av en bur flyttar hanne/hona/hona med kull… till en annan bur som är mockad och städad för att sedan städa den första buren och flytta in djur från en annan bur i den, och upprepa, är det stressande?
Så gjorde vi när vi födde upp möss till ormmat, hade alltid fler burar än man använda vid ett tillfälle, det funkade bra och kändes åtminstone som om det gick fortare. Men det kanske är oekonomiskt att ha onödigt många så pass stora (dyra) burar som kaninburar.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
SV: Flytta djur(en) vid städning
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 13:07 »
Jag har gjort så ibland, och har aldrig haft stressade djur då :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Gösta

« Svar #2 skrivet: 21 aug-09 kl 17:24 »
Undvik att flytta runt kaninerna. Du ökar bara risken för smitta samt stress.
Jag har en låda med mig. Där lyfter jag ut kullen när jag städar buren.
Ensamma honor resp. hanar sitter kvar när städning sker.
Gösta

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 21 aug-09 kl 21:51 »
Gösta
Fast smitta kan ju lika gärna spridas via en själv, om man inte tvättar händerna efter att ha klappar varje kanin, om man inte rengör städredskapen mellan varje bur, o.s.v. ;)

Jag har aldrig märkt stress bland mina djur när jag flyttat runt dom vid städning, övervägande antal verkar ha gillat att få en ny bur med spännande lukt (speciellt hanarna) :)
Fast det beror nog också på hur man har kaninerna, jag har mina i ett inte så stort rum, och endast 23 fack. Så allt runtomkring det nya facket är som vanligt.

dfee: Tänkte inte på att skriva detta i mitt förra inlägg: för att flytta runt kaninerna vid städning behöver man inte alls ha så många tomma burar, ibland när jag har flyttat runt utan att ha tomma burar så får en kanin sitta i transportbur och dem andra får flyttas runt, och den i tr.buren får flytta till ett nytt fack sist :)
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

dfee

« Svar #4 skrivet: 22 aug-09 kl 14:46 »
Gösta
Den här lådan, rengör du den mellan burarna också?

Gösta

« Svar #5 skrivet: 22 aug-09 kl 16:20 »
Naturligtvis lägger jag hushållspapper i botten på lådan. Detta både för renlighet men också för att små kaniner ofta kissar vid detta tillfälle. Byter naturligtvis papper mellan varje kaningrupp.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser