Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äppelvin igen... jag vet :P  (läst 13615 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
äppelvin igen... jag vet :P
« skrivet: 20 aug-09 kl 21:19 »
Har nu köpt Chianti jäst-stam från humlegårdens ekolager samt Sweet mead :) Ska försöka dra igång två 25 liters satser med äppelvin. Äppelsorten är alice från tomten och jag är intresserad av alla tips och tricks som finns. Beställde jäst efter att ha läst Radars klistrade tråd om jäst.

Har tänkt följa receptet i Allemans bok om vin och vintillverkning;

matäpplen 3,6 kg
socker 1,4 kg
saft av en citron
jäst en tesked
jästnärsalt ½tesked

Frågor
hur många liter vin kan jag göra av denna mängd äpplen? Står inte hur stor satsen blir :/ Måste jag ha campden tablett i? bara en tesked jäst? Har ju beställt ett helt paket. Står det på paketet hur man ska portionera ut det kanske? Jästnärsalt behövs det? Ska jag göra en förodling(jäsning) eller behövs inte det?

Kommer nog mer frågor vad det lider.. :P 
Tack och hej :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Radar

• Jämtland
SV: äppelvin igen... jag vet :P
« Svar #1 skrivet: 21 aug-09 kl 14:27 »
Här finns information som nog intresserar dig Äppelvin

En "campden tablet" är vinsvavla, och motsvarar 0,5 gram. Jag tror du får svar på dina flesta frågor i länken.

Receptet du anger verkar inte vara för mer än 5 liter.

Det står nog på jästen hur stor sats den räcker till. Jag har inte använt just den, så jag känner inte till den. Om du verkar ha för lite jäst kan du göra en förkultur och låta den föröka sig, så kan du dela 50/50 till dina jäshinkar sedan. Det är att rekommendera jästnärsalt, men brukar inte vara absolut nödvändigt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Dea

« Svar #2 skrivet: 23 aug-09 kl 10:25 »
Jag har två äppleviner igång. Jag gick efter receptet för alkoholsvagt bordsvin i Vinboken. Detta recept är för 10 liter.

6kg äpplen
2kg socker
5,5-7 liter vatten
2gr jästnärsalt

Jästsort: Steinberger

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 23 aug-09 kl 10:37 »
Okej, bara att göra dubbel sats då :) Tog du bort kärnhuset, skalade och hackade upp äpplena i små bitar eller kokade du dom till en smörja? Och använde du vinsvavla?
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Dea

« Svar #4 skrivet: 23 aug-09 kl 15:30 »
Japp. Men jag tycker 1,4kg socker (eller 2,8kg) för 10 liter vin låter som väldigt mycket.. Det kommer antingen bli starkt eller sött beroende på vilken jästsort du har. Men du kanske å andra sidan vill ha starkt vin  ;D.

Nej ta bort kärnor och sånt gjorde jag inte. Mycket aromer kommer faktiskt från skalen och det gör inget om kvisten och den där svarta gropen hänger med också. Det ger ingen bismak och skulle det sitta några bakterier där dör de ändå om man kokar.

Jag hade en stor hink med äpplen och tog ett i taget och sköljde av i en skål med vatten. Sen skar jag itu det i fyra klyftor och lade direkt i grytan. Superenkelt och går mycket fort.

Sen är det bara hälla över vatten och låta detta koka försiktigt i 15-30min. Jag har provat att mosa äpplena för att få ut mer saft men detta gjorde bara det hela till äppelmos och tog jättelång tid att avsila. Det smakade inte heller mycket mer äpple. Det räcker med att låta vattnet koka med äpplena utan att mosa dessa och röra runt försiktigt för att utvinna fruktsaften. Sen är det bara hälla över "saften" genom en sil och fylla på med nytt vatten och upprepa proceduren med nya äpplen tills man har så mycket saft man behöver.

Vinsvavla använde jag inte. Jag förstår inte varför vissa använder det? Sen häller jag 8dl saft per kg socker till en ny gryta och kokar sockerlag på detta. När allt sen har svalnat till rumstemperatur är det bara hälla över all saft, jästnärsalt och jästen till jäsflaskan man ska använda plus, jag brukar alltid starta med ca 1/4 eller 1/3 av sockerlagen. Detta för att jäsningen kommer igång lättare.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 23 aug-09 kl 16:24 »
Du vill jäsa ett starkvin och då behövs det i regel två eller tre sockerisättningar för att vinet ska jäsa bra. Här kommer ett förslag på sockerisättningar:

* Dag 1: 1500 gram socker i 13 liter vatten. Startvärdet bör bli över 43 Oechsle beroende på hur mycket socker som finns i fruktmassan/fruktsaften. Även frukt, saft, bär och/eller blommor bör tillsättas nu.
    * Dag 5: 2600 gram socker och tillsätt 8 liter vatten.
    * Dag 13: 1130 gram socker och tillsätt resterande 4 liter vatten.

Totalt behövs det 5950 gram socker varav 720 gram kommer från frukten (12 kg Äpplen ger 720 gram fruktsocker. ). Du behöver även socker om, eller när, du ska eftersöta eller kolsyra vinet...

Såhär har jag tänkt. Att landa kring 14 procent. Är det för starkt tro? Vill ju att det ska smaka gott med. Har aldrig gjort det här förut så.. Tips mottages tacksamt :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 23 aug-09 kl 16:26 »
aha, så du kokade det då iallafall.. Har hört lite olika bud om det. Bland annat att det kan ta bort smaken. Men det stämmer alltså¨inte då? Hur funkar det att lagra. Blir det godare och godare eller ska man drickat på en gång? ;)

//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 23 aug-09 kl 20:00 »
Nu har jag kokat tio liter saft som jag ska tillsätta 1500g socker till samt 10 liter vatten och min jästsats Chablis :)
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 25 aug-09 kl 05:26 »
Vaknade av kraftigt bubbel inatt :) Ja, jag sover lätt. Kom på att jag ska plocka lite persikor och koka upp en tre liter eller så saft och tillsätta ikväll när jag ska tillsätta mer socker. Vad tros om det. Dominerar den smaken. Äpplena är ju utspädda med lika delar vatten och jag funderar på att inte spä ut persikorna men det kanske jag ska? På så sätt får jag ju mer vin :D

Men jag vill ju inte att vinet ska bli smaklöst. Är det någon risk för det?

En annan fråga jag har handlar om vattenlåset. Hur får man vattnet att stanna kvar? Det hamnar alltid i den sista kammaren och jag vill gärna ha i båda men det kanske inte spelar någon roll egentligen? Om jag fyller på så tappar man ju trycket men det kanske inte heller gör nåt?

Hade samma problem när jag gjorde mjöd.
//Snickarn

Dea

« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 22:18 »
Bilden på dina äpplen ser bra ut.

Det hamnar alltid i den sista kammaren och jag vill gärna ha i båda men det kanske inte spelar någon roll egentligen?

Att vattenpelaren hamnar i utgående kammare betyder att det är tätt och är definitivt inget "problem" utan så det bör se ut vid normal jäsning. Att det blir så beror som sagt på att det är övertryck i jäsflaskan. Att båda pelarna står lika innebär i princip alltid att någonstans finns en läcka eftersom det är samma tryck på bägge sidor.

Ett enkelt sätt att kontrollera tätheten är (innan det börjat jäsa) trycka på locket eller gummikaspeln på jäsflaskan. Vattnet ska då förflytta sig till utgående kammare och STANNA där. Börjar det sippra tillbaka fast man fortfarande trycker finns det en läcka någonstans eftersom luft uppenbarligen letar sig in och tryckutjämnar.

Att öppna hinken/flaskan i onödan är inte bra för då kommer det in syre som ger näring åt mögelsvampar, ättiksvampar etc. Så länge locket är stängt och det jäser bildas koldioxid som är tyngre än syre och lägger sig som ett skyddande skikt över vinet, och när det jäst ett litet tag domineras hela luftutrymmet av koldioxid vilket är bra.
« Senast ändrad: 25 aug-09 kl 22:22 av Dea »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 21:51 »
Andra sockringen avklarad :D Blev 2kg och jääääävlar vad det började skumma och ha sig! :) Det var riktigt kul att se. I helgen ska jag köra den sista och fylla upp till 25liters strecket.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 06 sep-09 kl 18:08 »
Sådär nu har jag fyllt upp fyra liter vatten till samt lagt till cirka ett kilo socker så nu är jag uppe i 25 liter totalt. Det luktar redan vin så det bådar ju gott. Lite bäk är kvar från när jag silade så jag måste sila det igen sen när jag tappar om det.

Hur länge ska det få stå nu innan jag tillsätter jäststopp? Ska det sluta bubbla helt innan man gör det?
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 06 sep-09 kl 18:13 »
Nu har jag läst på lite och man ska alltså tappa om vinet efter några veckor och lämna kvar bottensatsen om jag förstått det hela rätt. Min har väl stått runt tre veckor nu och satte precis till det sista sockret. Ska jag vänta en vecka då och sen tappa om det i den andra damejannen eller är det för kort tid?

//Snickarn

Dea

« Svar #13 skrivet: 07 sep-09 kl 20:17 »
Det luktar redan vin så det bådar ju gott.

Låter bra. Det brukar börja lukta vin ganska fort efter man tillsatt jästen.

Det bör ha slutat bubblat i röret, eller om det bubblar typ 1 gång på tio minuter. Lyser man med en lampa kan man se att det fortfarande jäser (kommer små bubblor) och det kan det göra väldigt länge (6mån+) men går det 10min mellan varje bubbla går jäsningen långsamt och har gott och väl nått sin kulmen, förutsatt att det bubblade livligt de första veckorna och att jäsflaskan/hinken är tät naturligtvis så inte luft kan smita förbi röret. Om det fanns tillräckligt med socker har jästen nu i princip producerat så mycket alkohol som den kan.  

Vänta med att tappa om det tills vinet är klart (då du tillsatt jäststoppet och väntat några dar). Då har ännu mer skräp hamnat på botten och virvlar inte runt av bubblorna som blir när det jäser. Om det efter denna omtappning bildas en väldigt liten bottensats i den nya flaskan kan du tappa upp det på flaskor direkt.

Hur lång tid det tar för det att bli klart beror av många faktorer, bland annat jästen. Om man använder "riktig" vinjäst (av något finare märke) tar det säkert minst 10 veckor att få ett starkvin. Mitt vinbärsvin är uppe i 6 veckor och är inte klart än och det är ett medelstarkt vin (Edelman-bourgognejäst)

Hur mycket bubblar det nu i röret?
« Senast ändrad: 07 sep-09 kl 20:28 av Dea »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 07 sep-09 kl 21:03 »
Bubblar var tionde sekund typ :D Så jag kanske måste vänta ett tag då...
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 15 sep-09 kl 12:34 »
Bubblar var tjugonde sekund... Känns som man kommer få vänta länge ju :(
//Snickarn

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #16 skrivet: 15 sep-09 kl 19:45 »
Desto godare blir det! :D Intalar jag mig själv i väntan på att mitt långsamjäsande vin ska bli klart... ;)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 15 sep-09 kl 20:29 »
Var samma sak när jag gjorde mjöd för nåt år sen.. Tog fan flera månader :/ Känns ju inte sååå kul. Hoppas verkligen du har rätt! :D
//Snickarn

Dea

« Svar #18 skrivet: 20 sep-09 kl 09:37 »
Jo länge får man vänta om man vill ha ett fint vin gjort på äkta jäst (inte turbojäst och liknande), inte minst på ett starkvin som tar upp till dubbelt så länge som ett alkoholsvagt bordsvin.

Ett tips är att göra ett par satser när man väl gör vin. Skulle något bli misslyckat har man inte väntat flera månader och ändå står utan vin. Förhoppningsvis är det nått av vinerna som blir bra. När vinet är klart kan man sätta igång ett nytt. Väntan på det nya känns då inte så lång då man redan har vin :). Det bästa är nog att ställa undan jäsflaskor, hinkar etc så man inte ser dem och blir så otålig  ;D

Det blev mycket äpplen i år så jag satte igång ytterligare en sats äppelvin på Rüdesheimer. Startade med allt socker i från början. Efter 2 dygn jäste det som bara den :).
« Senast ändrad: 20 sep-09 kl 09:39 av Dea »

Snickarn

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 20 sep-09 kl 10:04 »
Oh härligt det låter! :) Du måste hålla mig (oss) uppdaterade om hur det går :)

Jo, jag inser att det kanske bara kanske var lite dumt att sätta en sats på 26 liter som första försök... Men friskt vågat hälften vunnet brukar man ju säga.. Bara det blir alkohol så ska jag nog kunna dricka upp det ;) Men jag hoppas ju att det blir gott med förstås!

Har förövrigt ställt undan jäshinken nu så jag inte behöver se den varje gång jag går in i köket :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser