Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför tar sig inte salladen?  (läst 2393 gånger)

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
Varför tar sig inte salladen?
« skrivet: 19 aug-09 kl 15:18 »
Min sallad vill sig inte i år. Jag sådde den på vården/försommaren i en kruka i trädgården men den är fortfarande bara ett par cm hög. Det är nog för sent att rädda den nu, men om någon har lite tips inför nästa år skulle det vara toppen.
Så här har jag behandlad den:
Under några veckor när den var nysådd var jag inte hemma men min familj lovade att vattna och se över den. Kan det vara så att den helt enkelt kände sig övergiven? (Eller kanske troligare att min familj råkade glömma bort att vattna ibland om jag tänker efter...)
Den har stått i min trädgård hela tiden med allt var det innebär av kyla, starkt solljus, oväder mm. Dock står den ganska skyddat, vilket i och för sig innebär även ganska skuggigt under delar av dagen.
Jag sådde den i köpt jord och har sedan vattnat lite med nässelvatten så jag tycker att näringsmässigt borde det inte vara något problem.
Min sista misstanke är att den inte tycker om basilika? Det sådde jag nämligen bredvid utan at tänka mig för.

Himmel, det låter ju som att jag har torterat den när jag radar upp alla nackdelar såhär, men det har jag faktiskt inte!

Någon som vet vad av allt detta som sallad är mest känsligt för och vad jag ska tänka på till nästa år för att det ska gå bättre?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Sliskely

• Västergötland
    • myspace
SV: Varför tar sig inte salladen?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 18:20 »
Hej!
För att sallad ska klara sig utomhus ska den först drivas upp i växthus. Det är det bästa. Du behöver inget stort, bara se till så att den alltid står varmt och inte torkar ut. Det är svårt för den att växa upp helt och hållet ute, den är väldigt känslig för kyla ner den är liten, speciellt på våren när det kan bli frost på nätterna och vädret är lynnigt.

lycka till!

cicely
liftarinna.

Vurre

« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 22:40 »
Har du den i kruka? Inte konstigt att det inte blir nåt då.

sallad gillar ju inte värme. Gror vid fem till tjugofem grader, 19 är optimalt. God och jämn vattentillgång är bra. Måttligt näringsbehov, så ingen exta gödsling behövs. Sallad är lättodlad så länge det inte blir för varmt eller torrt. Brukar bli skördeklar (huvudsallad) på 2,5 månader. Tål också en hel del frost.
snus? vad är priset på en pris?

turnier67

« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 23:44 »
Prova att bygga en drivbänk av gamla överblivna fönster
se till att du kan öppna enkelt för att reglera fukt och värme !

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #4 skrivet: 24 aug-09 kl 20:13 »
Så man ska inte ha den i kruka? Det tänkte jag faktiskt inte på att det kunde vara en nackdel. Jag ska tänka på det till nästa år, att temperaturen är viktig. Tidigare har jag mest tänkt på näring, solljus och vatten.
Tack så jättemycket för alla tips, jag ska tänka på det nästa år så blir det nog bra!

En till fråga - tror ni att man kan så lite sallad inomhus på vintern, eller blir det också för varmt? Vi brukar i och för sig ha omkring 19 grader på vintern så det borde gå, men det kanske blir för mörkt å andra sidan..?
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 24 aug-09 kl 21:48 »
Det blir för mörkt, men man kan ju alltid testa. Några små blad att pryda mackan till frukost får du säkert.

Nästa år sår du sallad i omgångar. Det går utmärkt att förkultivera och plantera ut. Jag gör det själv när jordtemperaturen inte är lämplig, men när plantorna har fått lite blad planterar man ut dem med 25-30 cm mellanrum. Första sådden i april, sen kan du fortsätta med nya plantor fram till mitten av juli. Går som sagt också utmärkt att direktså, men kan behöva gallars då.
snus? vad är priset på en pris?

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #6 skrivet: 25 aug-09 kl 16:46 »
Det ska jag göra! Tack för tipset. Åh längtar till nästa år, nu kommer jag väl hinna glömma bort alla tips tills det är dags igen :p

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
Berberis, Ollefund, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser